آداب و رسوم در مجارستان

6 سال پیش 0 دیدگاه

آداب و رسوم در مجارستان با سنت‌های محلی که تا به امروز پابرجا مانده است، به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. فرهنگ مردم مجارستان برای مدت طولانی در یک حومه دست نخورده باقی مانده که مشخصه آن، ریشه دار بودن آن است. لباس دهقانی، غذا و سرگرمی‌ها، از جمله آهنگ‌های محلی و رقص‌های محلی، آیین‌های عروسی و تعطیلات عید پاک و کریسمس تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت. مدرنیزاسیون شدید (و در حومه شهر) در نیمه دوم قرن بیستم تقریبا این آداب و رسوم در مجارستان را از بین برد. با این حال، آن‌ها به عنوان سمبلی از یک هنر عامیانه و سرگرمی توریستی حفظ شدند.

آداب و رسوم مردم مجارستان

در عصر جدید زندگی روزمره مردم به طور چشم‌گیری تغییر کرد، همان‌طور که ساختار خانواده نیز تغییر کرد. خانواده‌ها کوچک‌تر شدند و روابط با خانواده‌های بزرگ کاهش یافت و سنت‌های مجارستان کم‌‌رنگ‌تر شد. سبک‌های لباس مردم از الگوی بین‌المللی پیروی کرد و لباس سنتی دهقانی با شلوار جین آبی جایگزین لباس‌های سنتی شد. آهنگ‌های محلی هنوز هم گاهی شنیده می‌شوند اما در زندگی روزمره جای آن‌ها را موسیقی راک و پاپ گرفته‌اند. فرهنگ شهری به ویژه در پایتخت به شدت جهانی شد.

در ادامه مقاله می‌توانید با بسیاری از رسم‌های مجارستان آشنا شوید.

 صحبتهای کوتاه و مختصر

فرهنگ مجارستان دارای بسیاری از سنت‌ها و آداب و رسوم معمول و غیر متعارف است. از آن جایی که مجارستانی‌ها بسیار دوستانه، مهمان‌نواز و گشاده‌رو هستند در کوتاه‌ترین زمان با این موارد آشنا خواهید شد. مجارستانی‌ها عاشق گفتگوی دوستانه و خوب هستند اما در این میان چند موضوع ممنوع است، به ویژه زمانی که در یک خانه مجارستانی سرگرم صحبت می‌شوند. بنابراین بهتر است در گفتگوی خود از سیاست و ورزش دوری کنید، این‌ها بحث برانگیز تلقی می‌شوند به خصوص اگر دیدگاه‌های مخالف با آن‌ها دارید.

عید پاک

از رنگارنگ‌ترین آداب و رسوم در مجارستان رسم عید پاک است. در عید پاک دختران تخم مرغ‌ها را رنگ و غذاهای سنتی جشن را آماده می‌کنند. در روز دوشنبه عید پاک آن‌ها لباس‌های جشن می‌پوشند و منتظر می‌مانند تا پسرها از آن‌ها دیدن کنند و روی آن‌ها آب یا مقداری عطر بپاشند. امروزه این سنت فقط در حومه شهر برگزار می‌شود اما اگر شما علاقه‌مند هستید که بخشی از جشن سنتی عید پاک باشید حتما از Hollókő دیدن کنید. این روستای قدیمی دوست‌داشتنی در جذابیت دنیای قدیم خود حفظ شده و در عید پاک، مردم محلی‌اش همیشه لباس‌های رنگارنگ و سنتی خود را می‌پوشند و از بازدیدکنندگان استقبال می‌کنند.

در بسیاری از کشورها مردم پایان روزهای سرد و خاکستری زمستان را با مجموعه‌ای از جشن‌های کارناوال جشن می‌گیرند. در منطقه جنوبی مجارستان، در شهر موهاچ، مردم کارناوال‌ها را به شیوه‌ای منحصر به فرد و سنتی جشن می‌گیرند. این پیاده‌روی محبوب Busó نام دارد. این جشن دارای رژه‌ای است که در آن، مردم ماسک‌های چوبی منحصر به فرد می‌زنند و لباس‌های سنتی و پر زرق و برق می‌پوشند. قبل از جشن‌های کریسمس، میکولاس (سنت نیکلاس) هر سال در ابتدای دسامبر وارد می‌شود تا هدایای کوچکی به کودکان بدهد.

خانواده‌های مجارستانی به طور سنتی قبل از کریسمس، شیرینی زنجبیلی را آماده می‌کنند، بوی دارچین و میخک در فضا پخش می‌شود. تهیه نان زنجفیلی سنتی کار استادانه‌ای است: برخی از تزئینات شبیه به عناصر نقوش عامیانه مجارستانی است.

هدایا

همه مردم در سراسر جهان سنت‌ها و عادات خاص خود را دارند. به عنوان مثال عادات مردم شمال برای مردم جنوب عجیب است. آنچه گفته شد از نظر آداب و رسوم و عادات مردم مجارستان است که در این جا زندگی می‌کنند. مجارها قوانین و خرافه‌های خاص در مورد هدایا دارند. برای نذری گل، دسته‌گلی با تعداد گل‌های عجیب دارند اما نه 13 تا که بدشانسی تلقی ‌شود. چیدمان گل با تعداد شکوفه‌های زوج فقط به مراسم متوفی اختصاص داده می‌شود.

در روز سال نو، خورش عدس بخورید مجارها عاشق خورش عدس هستند اما خوردن آن در روز سال نو یک سنت است. شما حتی می‌توانید آن را درست بعد از نیمه شب در شب سال نو بخورید. اصولا برای مجارها دلیل خوردن خورش عدس در اول ژانویه این است که در تمام طول سال، سالم بمانند.

روز سنت مارتین

روز سنت مارتین در فرهنگ مجارستان، روز خاصی است با جشنواره غاز و شراب که در سراسر کشور با برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود. شایسته است نگاهی به آداب و رسوم مجارستان بیندازیم تا مشخص کنیم این جشن شاد از کجا سرچشمه می‌گیرد. در این زمان از سال نمایشگاه‌ها و رقص‌های روز مارتین برگزار می‌شوند که به این دلیل است که روز مارتین، روزی است که فعالیت‌ها، مورد پسند قرار می‌گرفتند. این به این معنی بود که نظافت ممنوع بود زیرا باعث مرگ دام می‌شد.

شاخه‌ای که در روز مارتین چیده شده بود و برای گله‌داری حیوانات استفاده می‌شد بالای درب غرفه قرار می‌گرفت تا گله را از بیماری‌ها محافظت کند. هوا از روی شکل غازها پیش‌بینی می‌شد: اگر استخوان بلند و سفید بود، زمستان برفی بود. اگر کوتاه و قهوه‌ای بود، زمستان گل‌آلود بود. آن‌ها همچنین از آب و هوای آن روز پیش‌بینی می‌کردند: «اگر مارتین سوار بر اسب سفید بیاید، زمستان معتدلی در پیش خواهد بود. اگر سوار بر اسب قهوه‌ای بیاید، زمستانی سخت پیش‌بینی می‌شود.» طبق یک قانون تقویم: در روز مارتین، اگر غازها روی یخ راه بروند، در کریسمس در آب می‌چرخند‌.

سفارش از منو

اکثر افراد منتظر در بوداپست می توانند انگلیسی صحبت کنند. بنابراین غذا خوردن در شهر از آداب و رسوم مجارستان محسوب می‌شود که تسلط بر آن بسیار آسان است. با این حال هر تحقیقی برای زبان محلی قابل قدردانی است. مهارت‌های زبانی خود را منعطف کنید و با "szeretnék egy..." (se-ret-nayk eh-dj)، که به معنای "من یک ... می‌خواهم" سفارش دهید. وقتی زمان پرداخت فرا رسید، صورتحساب را با "a számlát kérem" (aw sam-lat keh-rem) درخواست کنید.

انعام دادن

در مجارستان، انعام دادن قدردانی می‌شود اما اجباری نیست. انعام دادن بین 10 تا 15 درصد یک روش استاندارد است، اما بسیاری از موسسات شامل هزینه خدمات 12.5 درصدی می‌شوند، بنابراین صورتحساب خود را به دست می‌آورند. اگر هزینه خدمات در نظر گرفته شده باشد، دیگر نیازی به دادن هزینه نیست.

به فروشگاه‌داران سلام کنید

هنگام ورود به یک فروشگاه در بوداپست، مغازه‌دار به‌طور کلی به شما سلام می‌کند. با یک «Jó napot kívánok» («روز خوبی برای شما آرزو می‌کنم») این لطف را به او برگردانید.

وقت‌شناسی

وقت‌شناسی در فرهنگ مجارستان بسیار ارزشمند است. بنابراین در صورت امکان، حدود 10 دقیقه زودتر برای هر جلسه حاضر شوید.

غذا در مجارستان

 غذای مجارستانی بسیار غنی است و گوشت قرمز اغلب به عنوان یک ماده تشکیل دهنده آن استفاده می‌شود. گولاش (گولیاس)، سوپ لوبیا با گوشت دودی و خورش گاو از غذاهای ملی هستند. متمایزترین عنصر غذاهای مجارستانی استپاپریکا، ادویه‌ای است که از غلاف فلفل چیلی (Capsicum annuum) تهیه می‌شود.

پاپریکا بومی مجارستان نیست و از اسپانیا، هند و از طریق ترک‌ها یا قاره آمریکا وارد شده اما در اکثر میزهای غذاخوری در مجارستان دیده می‌شود و صادرات مهمی است. از جمله غذاهای تند مجارستان هالاسله، سوپ ماهی و لسکوست که با پاپریکای داغ، گوجه فرنگی و سوسیس درست می‌شود. عرقیات خانگی از جمله براندی‌های میوه‌ای مختلف (pálinka) در اینجا بسیار محبوب هستند.

آداب حمام کردن

آب‌ گرم‌های فراوان، خیساندن خوب و طولانی در حمام‌های بوداپست یک رسم مجارستانی است که باید امتحان کنید. هنگام بازدید، این قوانین آداب حمام حرارتی را رعایت کنید:

اتاق رختکن خود را انتخاب کنید

رختکن در حمام های بوداپست می‌تواند برای افراد ناآشنا گیج‌کننده باشد. بین کمد یا کابین یکی را انتخاب کنید. اگر به حریم خصوصی بیشتری نیاز دارید، هنگام خرید بلیط خود، هزینه را بپردازید اما اکثر مردم محلی این کار را نمی‌کنند. کمد فضای زیادی برای وسایل نگهداری وسایل‌تان خواهد داشت.

جشنواره بهار بوداپست

فرا رسیدن بهار زمان مهمی برای مجارستان است و همیشه با فستیوال‌هایی در شهرها و روستاها جشن گرفته می‌شود که در آن می‌توان از اجرای آهنگ و رقص محلی و کولی لذت برد و صنایع‌دستی سنتی را خریداری کرد. جشنواره بهار بوداپست معتبرترین رویداد این کشور است که صداهای هنرمندان محلی و ستارگان معتبر جاز، کلاسیک و اپرا از سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. جشنواره بهاره بوداپست که در 40 مکان پخش می‌شود، به مدت دو هفته در سراسر شهر برگزار می‌شود.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات