آداب و رسوم در یونان

6 سال پیش 0 دیدگاه

دانستن بیشتر در مورد آداب و رسوم مردم یونان و آشنایی با سنت‌های آن شما را شیفته این کشور باستانی و بازدید شما را لذت‌بخش‌تر می‌کند! مهم‌ترین چیزهایی که یک ملت را معرفی می‌کند؛ تاریخ، سنت و فرهنگ آن است. همه شما می‌دانید که یونان به خاطر تاریخ باستانی خود مشهور است و در کنار این تاریخ غنی رسم‌های خاصی نیز دارد. در این مقاله به بررسی چند تا از سنت‌های یونان می‌پردازیم.

آداب و رسوم در یونان

 گرفتن صلیب در آب

Epiphany یکی از تعطیلات عمومی یونان است. در 6 ژانویه، یونانی‌ها غسل تعمید عیسی مسیح را در رودخانه اردن جشن می‌گیرند. این یکی از آداب و رسوم مردم یونان و مهم‌ترین روز برای همه مسیحیان ارتدکس است. مردم در اطراف دریاچه، رودخانه یا دریا جمع می‌شوند و کشیش صلیب مخصوصی را به آب‌های پربرکت می‌اندازد. مردان جوان و افراد دیگر برای یافتن آن به آب می‌روند. کسی که صلیب را بیابد و به کشیش برگرداند می‌گویند برای تمام سال متبرک می‌شود.

  جشن راگکوتساریا

جشن راگکوتساریا

یکی از معروف‌ترین رسم‌های یونان در شهر کاستوریا در روزهای پس از جشن عیسی مسیح برگزار می‌شود. بین روزهای 6 تا 8 ژانویه مردم ماسک‌های نمادین و اغلب ترسناک لباس می‌پوشند تا ارواح شیطانی را از شهر بیرون کنند. مردان نقابدار از رهگذران برای دفع موفقیت‌آمیز ارواح شیطانی مقداری سکه التماس می‌کنند. تمام شهر در جشن‌ها و «پس از مهمانی» شرکت می‌کنند. در این روز همه برای خوردن غذاهای لذیذ سنتی منطقه و همچنین نوشیدنی و رقص با ریتم‌های سنتی یونانی گرد هم می‌آیند.

کارناوال یونانی

کارناوال یونانی

کارناوال یونان جشنی با مهمانی‌های خیابانی، رژه‌ها و بالماسکه‌ها و مشابه کارناوال‌ها در دیگر کشورهای مسیحی غربی است. رویدادهای خانوادگی زیادی برای کوچک‌ترهایی وجود دارد که از لباس پوشیدن لذت می‌برند. مانند ریشه لاتین کلمه "کارناوال"، کلمه "apokries" از کلمات apochi و kreas (پرهیز و گوشت) گرفته شده است. تاریخ مشخصی  برای این کارناوال وجود ندارد اما معمولا بین فوریه و مارس برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: جشن‌ها و فستیوال‌های یونان

کارناوال 3 هفته قبل از شروع 40 روز روزه جشن گرفته می‌شود. هفته اول کارناوال با یک جشن کلیسا شروع می‌شود. هفته دوم کراتینی (از کلمه kreas به معنای گوشت) نام دارد و شما مجاز به خوردن گوشت در هر روز هستید. هفته سوم و آخر به نام هفته پنیر یا هفته سفید است که در آن شما فقط مجاز به خوردن لبنیات هستید.

محبوب ترین کارناوال یونانی

 روایت‌ها بیان می‌کنند که منشاء این فرهنگ مردم یونان از یک جشن باستانی است. در آن زمان گردهمایی‌های بزرگی ترتیب داده می‌شد که در آن مردم با خوردن، نوشیدن و رقصیدن خود را سرگرم می‌کنند. دلیل این جشن‌ها تغییر فصل از زمستان به بهار و ستایش خدای دیونیسوس بود. دیونیزوس خدای تضادها بود. امروزه مردم این روز را با لباس پوشیدن و شرکت در رژه‌های خیابانی جشن می‌گیرند و شهر پاترا میزبان محبوب‌ترین کارناوال در یونان است. رژه‌های معروف دیگر در شهر زانتی و رتیمونو برگزار می‌شود.

رژه های معروف در کارناوال یونانی

روز Tsiknopempti

از آن‌جایی که ما در مورد عید پاک و دوره لنت صحبت می‌کنیم باید به Tsiknompempti نیز اشاره کنیم. Tsikno به معنی بوی گوشت کبابی و Pempti به معنی پنجشنبه است. بنابراین این پنجشنبه روزی است که باید تا حد امکان گوشت بخورید. همه رستوران‌ها مملو از جمعیت هستند زیرا مردم خانواده‌های خود را برای جشن گرفتن و خوردن گوشت کبابی بیرون می‌آورند. Tsiknopempti روزی است که مهمانی‌ها شروع و اولین بالماسکه برای کارناوال یونان ظاهر می‌شود.

روز دوشنبه پاک

روز دوشنبه پاک

دوشنبه پاک یکی از آداب و رسوم مردم یونان و پایان کارناوال یونانی و آغاز دوره 40 روزه است. در این روز مؤمنان فراخوانده می‌شوند تا با ترک گوشت به مدت 40 روز خود را برای عید پاک و روزه آماده کنند. در طول این روز منو شامل غذاهای دریایی مانند ده پا و اختاپوس و صدف‌های مختلف مانند میگو و صدف است.

خوردن دیپ سنتی "تاراموسالاتا" که از قلیه نمکی و پخته شده کپور یا ماهی تهیه می‌شود در این روز ضروری است. لاگانا یکی دیگر از غذاهایی است که در دوشنبه پاک مصرف می‌شود.

آداب و رسوم در دوشنبه پاک

طبق آداب و رسوم مردم یونان پرواز بادبادک در دوشنبه پاک مرسوم است. خانواده‌ها به گشت و گذار در فضای باز به سواحل و مناطق باز می‌روند و اگر روز دلپذیری باشد معمولا پیک نیک می‌کنند. پرواز بادبادک نمادی برای کاتارسیس روح پس از جشن‌های کارناوال است. دوشنبه پاک یک تعطیلات رسمی در یونان و قبرس و یکی از مهم‌ترین سنت‌های مردم یونان است.

مارهای مریم باکره سفالونیا

مارهای مریم باکره سفالونیا

این هم یکی از آداب و رسوم مردم یونان به حساب می‌آید و بیشتر یک پدیده (یا معجزه برای ایمانداران مسیحی) است که هر سال در جزیره سفالونیا رخ می‌دهد. روز 15 آگوست جشن عرفه مریم مقدس است. در حین اجرای مراسم در کلیسای مریم مقدس در روستای مارکوپولو، مارهای کوچک بی‌خطری در داخل و اطراف کلیسا ظاهر و در پایان روز ناپدید می‌شوند.

این افسانه می‌گوید که هنگام حمله دزدان دریایی به صومعه، راهبه‌ها برای نجات آن‌ها دعا می‌کردند. پس از دعای آن‌ها، مارها ظاهر شدند و دزدان دریایی را فراری دادند. روستاییان هر سال مارهای کوچک را اطراف صومعه تماشا می‌کنند. در حالی که مؤمنان عجله دارند تا آن‌ها را لمس کنند تا برای خودشان و خانواده‌هایشان خوش‌شانسی به همراه داشته باشد.

چشم بد

چشم بد

چشم بد خرافه‌ای است که در سفر به یونان متوجه می‌شوید درصد زیادی از یونانی‌ها به آن اعتقاد دارند. فردی که گفته می‌شود چشم بد را دریافت کرده است دچار سردرد شدید و یک رشته "بدشانسی" می‌شود. علت چشم بد نیت بد نسبت به شماست. اگر کسی برای شما آرزوی بیماری کند و در حین نگاه‌کردن به شما افکار بدی داشته باشد ممکن است خلاص‌شدن از شر چشم بدش مشکل باشد.

ممکن است بخواهید برای دفع این اثر برخی مراسم را انجام دهید. اولین گام در این نوع آداب و رسوم این است که یک فحش خاص را سه بار برای دفع آن بخوانید. دانش افسون معمولا از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند بسته به منطقه متفاوت باشد.

آداب و رسوم دفع چشم بد

در این هنگام اگر هر دو نفر اعم از قرائت‌کننده و مصیبت‌دیده شروع به خمیازه کشیدن کنند چشم بد صادق است و اتفاق می‌افتد. برخی از روش‌هایی که ممکن است بخواهید برای جلوگیری از چشم بد و بدشانسی استفاده کنید عبارتند از تف‌کردن به روی کسی، ریختن نمک روی شانه خود و پوشیدن یک طلسم چشم بد خاص است.

خرافات چشم بد از دوران باستان می‌آید و چیزی است که کلیسای ارتدوکس نیز آن را می‌پذیرد و در درجه اول آن را به حسادت و نفرت نسبت به شخص دیگر نسبت می‌دهد. در حالی که نسل جوان دیگر به چشم بد اعتقاد ندارند افراد مسن هنوز باور دارند و سعی می‌کنند از خود در برابر چشم بد محافظت کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی یونان

مارتیس

مارتیس

Martis در یونانی به معنای مارس است. در روز اول ماه مارس یونانی‌ها دستبند قرمز و سفیدی می‌بندند که از نخی ساخته شده است که به آن مارتس می‌گویند. این دستبند باید در تمام ماه مارس استفاده شود. یونانیان با این سنت دیرینه آغاز بهار را جشن می‌گیرند. رنگ‌های دستبند تصادفی و بی‌معنی نیستند. رنگ سفید نماد خلوص بوده در حالی که قرمز نشان‌دهنده اشتیاق و زندگی است. در سال‌های قدیم از این دستبند به عنوان محافظت در برابر بیماری‌ها استفاده می‌شد. فردی که آن را می‌بندد باید با دیدن اولین نشانه‌های بهار دستبند را به درخت ببندد.

قایق کریسمس

قایق کریسمس

یکی از آداب و رسوم مردم یونان این بوده است که به جای درخت کریسمس قایق کریسمس را تزئین می‌کردند. در این‌جا می‌توان دید که چگونه ارتباط بین یونانیان و دریا عمیق است که بر هر جنبه‌ای خود را نشان می‌دهد‌. به عنوان نمادی از این ارتباط این قایق به افتخار ملوانانی که برای کریسمس به خانه باز می‌گشتند تزئین شده است. تزیین آشنای درخت کریسمس در کشورهای غربی اولین بار در قرن نوزدهم و زمانی که باواریا اتو پادشاه یونان بود در جامعه یونان ظاهر شد. حتی در حال حاضر بسیاری از جزایر دکوراسیون سنتی کریسمس را برای قایق انتخاب می‌کنند. همچنین اکثر شهرهای یونان یک قایق کریسمس را به عنوان دکوراسیون اصلی در میدان اصلی نمایش می‌دهند.

 بشقاب شکستن

بشقاب شکستن

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم یونان بشقاب شکستن بود. وقتی نوبت به بیرون رفتن و جشن گرفتن می‌رسد یونانی‌ها حرف اول را می‌زنند. بشقاب کوبیدن یکی از معروف‌ترین سنت‌های یونانی بود و وقتی کسی که خیلی هیجان‌زده بود و می‌خواست از موسیقی پخش شده ابراز خوشحالی و قدردانی کند. این کار را می‌کرد هرچند بشقاب‌ها چینی نبوده و از جنس گچ بودند.‌

این سنت یونانی در سال 1969 در تمام صحنه‌های زنده یا همان بوزوکیا که به زبان یونانی گفته می‌شود به دلیل احتمال تصادف ممنوع و بشقاب‌ها با پرتاب گل به پای خواننده جایگزین شد. برخی از خوانندگان مشهور هنگام خواندن توسط گل‌های تماشاگران روی صحنه گم می‌شوند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات