آداب و رسوم در اسپانیا

6 سال پیش 0 دیدگاه

آداب و رسوم مردم اسپانیا، نقش موثری در تکامل زبان اسپانیایی و فرهنگ و هویت این کشور بسیار منحصربه‌فرد داشته و توانسته بر فرهنگ کشورهای آمریکای لاتین نیز تأثیر بگذارد. تا به اسپانیا سفر نکنید، برخی از سنت‌های ویژه آن را درک نخواهید کرد. جاذبه‌های شگفت‌انگیز و معماری نفس‌گیر، غذاهای لذیذ، مردم مهربان و خونگرم و جشن‌های حیرت‌انگیز همگی باعث شده است این کشور به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل شود. چنانچه با تور اسپانیا به این کشور زیبا سفر کنید، می‌توانید از جاذبه‌های رنگارنگ و متنوع اسپانیا دیدن فرمایید و نهایت لذت را ببرید. 

در ادامه با ما همراه باشید تا با اسپانیا و فرهنگ به‌خصوص این کشور زیبا بیش‌تر آشنا شوید.

مذهب، عنصر اساسی فرهنگ اسپانیایی است. 

کاتولیک، مذهب غالب در اسپانیا شناخته می‌شود و تقریبا هر شهر آن، دارای کلیساها و کلیساهای کاتولیک است. به دلیل ورود پناهندگان آفریقایی و خاورمیانه به اسپانیا، اسلام دومین دین بزرگ این کشور به‌شمار می‌رود. از دین‌های دیگر می‌توان به بخش زیادی از آتئیست‌ها و درصد کمی از مردم یهود اشاره کرد. 

مذهب، نقش مهمی در فرهنگ مردم اسپانیا ایفا می‌کند و نشانه‌های آن حتی در کوچک‌ترین شهرها نیز قابل مشاهده است. برای مثال کلیسا به‌عنوان بزرگ‌ترین ساختمان در هر شهر، در نظر گرفته می‌شود و در شهرهای بزرگ‌تر بیشتر کلیساهای جامع به موزه تبدیل شده‌اند.

خانواده به‌عنوان مهم‌ترین ارزش محسوب می‌شود و ساختار و پایه اجتماعی بر اساس آن، تعیین می‌شود. اگرچه امروزه این نقش کمی تغییر کرده و به اندازه سابق، داشتن خانه مشترک برای همه مهم، جلوه نمی‌کند اما همچنان به‌عنوان یک ساختار مهم و ارزشمند در اسپانیا شناخته می‌شود.

آشنایی با فرهنگ مردم اسپانیا

نام‌گذاری افراد در اسپانیا به شکل خاص و سنتی انجام می‌گیرد. به این صورت که ابتدا نام کوچک و بعد از آن نام خانوادگی پدر و نام خانوادگی مادر به‌عنوان اسم سوم در نظر گرفته می‌شود. نام میانی (middle name) در اسپانیا معمول نیست و نام کوچک، معمولا از دو کلمه تشکیل می‌شود، مثل خوزه لوئیس. به‌طورکلی بعد از نام اول،  لقب "دون" و "دونا" می‌آید و نام زنان برخلاف دیگر کشورها هنگام ازدواج به نام همسر تغییر نمی‌کند‌.

بیشتر بخوانید: قبل از سفر به اسپانیا بدانید! نکات سفر به اسپانیا

آداب و رسوم مردم اسپانیا

مردم اسپانیا رفتاری بسیار دوستانه و صمیمی دارند و بوسیدن یکدیگر حتی هنگام ملاقات غیررسمی نیز انجام می‌شود. اگر یک اسپانیایی شما را برای شام دعوت کرد، بهتر است حتما یک هدیه کوچک مانند گل، شکلات و نوشیدنی با خود همراه داشته باشید و کادوپیچ کردن هدیه را فراموش نکنید؛ چرا که به‌عنوان فرهنگ مردم اسپانیا تلقی می‌شود. اگر به‌عنوان هدیه، گل خریداری می‌کنید، توجه داشته باشید تعداد آن‌ها فرد باشد. (به جز عدد 13 که نشانه بدشانسی است). همچنین برای بچه‌های خردسال میزبان، بهتر است هدیه‌ای تهیه کنید.

زمانی که به شما تعارف می‌کنند، بنشینید تا شما را به صندلی که برایتان در نظر گرفته‌اند، راهنمایی کنند. مچ دست خود را تا اتمام غذا در لبه میز نگه دارید و تا میزبان شروع به غذا خوردن نکرده، شما شروع نکنید. برای این که نشان دهید همچنان تمایل دارید که غذا بخورید، کارد و چنگال را به‌صورت ضربدری در بشقاب قرار دهید؛ به نحوی که چنگال روی چاقو باشد. وقتی کارد و چنگال را کنار هم گذاشتید، نشانه اتمام غذاست. قبل از بلند شدن میزبان، میز غذا را ترک نکنید که از رسم‌های جدی مردم اسپانیا محسوب می‌شود.

آداب و رسوم مردم اسپانیا

حقایقی درباره فرهنگ و زبان اسپانیایی

اسپانیا زادگاه دومین زبان رایج در سراسر جهان بوده و با فرهنگ و سنت‌های جذاب، نقش مهمی در تاریخ جهان نیز ایفا کرده است. اگرچه کاستلانو زبان اکثریت مردم اسپانیایی است، بااین‌حال مردم با  زبان‌های بومی دیگری نیز صحبت می‌کنند. سایر زبان‌های دیگر شامل زبان باسکی، کاتالانی، والنسیا و گالیسی است و اسپانیایی به‌عنوان دومین زبان مردم در نظر گرفته می‌شود. 75 درصد از جمعیت اسپانیا به زبان کاستیلی مسلط هستند و 16 درصد مردم به زبان کاتالانی و ۹ درصد به دیگر زبان‌ها صحبت می‌کنند.

تنوع زبان‌ها در فرهنگ مردم اسپانیا نقش مهمی داشته و میلیون‌ها گردشگر را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند. جاذبه شهرهای کوچک و بزرگ آن با معماری تأثیرگذار ساختمان‌ها، موسیقی غنی، جشن‌ها و فستیوال‌های شگفت‌انگیز و غذاهای لذیذشان، همگی عواملی هستند که این کشور را بسیار متمایز می‌کند.

اگر درحال یادگیری زبان اسپانیایی هستید، کشف سنت‌ها و فرهنگ جذاب اسپانیا به شما کمک خواهد کرد. درک منشأ و زمینه اجتماعی زبان بسیار مهم بوده و به شما بینش کاملی در مورد نحوه‌ شکل‌گیری جامعه و هویت اسپانیا می‌دهد. سنت‌های اسپانیا باعث می‌شود که شما با زمینه‌سازی واژگان و اصطلاحات آشنا شوید و در مهارت‌های زبانی خود، اطمینان بیشتری پیدا کنید.

رسم‌های اسپانیا در سلام و احوال‌پرسی

از ویژگی‌های اساسی فرهنگ مردم اسپانیا سلام و احوال پرسی است. افرادی که با هم آشنا هستند اولین بار با دست دادن به یکدیگر «سلام» می‌گویند و این‌کار را به‌صورت کاملا ساده انجام می‌دهند، اما اگر تنها چند بار یک شخص را ملاقات کنید، دست دادن گرم‌تر خواهد بود و ممکن است با ضربه زدن روی شانه همراه باشد. به آغوش کشیدن یک نفر، نشانه‌ این است که با آن فرد، آشنایی بیش‌تری دارید و این‌کار را همچنین با یک بوسه اضافه روی گونه نشان می‌دهید.

بوسه مضاعف بر گونه امضای مردم اسپانیا تلقی می‌شود، آمریکای لاتین نیز از این بخش از فرهنگ اسپانیا استفاده می‌کند. در بسیاری از کشورهای اسپانیایی، مردمی که به زبان آمریکای لاتین صحبت می‌کنند، برای سلام کردن بر گونه یکدیگر یک بوسه می‌زنند.

آشنایی با سنت‌های اسپانیا

نام‌گذاری و جشن‌ها در سنت‌های اسپانیا

اکثر مردم برای معرفی، تنها از نام کوچک خود استفاده می‌کنند و  هر فرد معمولا دو نام و یک نام خانوادگی دارد. پیشوندهای Don و Doña (آقا و خانم) برای افراد مسن‌تر استفاده می‌‌شود، زیرا این پیشوندها نشانه احترام و به رسمیت شناختن آن‌هاست‌. اعیاد و سنت‌های مذهبی در میان اکثریت مردم منطقه بسیار محبوب است. Las Processiones (روک‌روی) سنت برجسته اسپانیا به قرن شانزدهم برمی‌گردد و مردم بسیاری در صف‌های طولانی راهپیمایی می‌کنند که نشانه بزرگداشت وقایع مذهبی و مظهر ایمان است‌.

راهپیمایی‌ها بخش مهمی از فرهنگ مردم اسپانیا را تشکیل می‌دهد که در بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای لاتین مانند گواتمالا گسترش یافته است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین شهرهای جنوب اسپانیا برای گردشگری

جشن‌ها و جشنواره‌ها

تاریخ غنی اسپانیا با جشن‌ها و سنت‌های برجسته پیوند خورده است. Semana Santa (هفته مقدس) از فستیوال‌های مهم و بزرگ اسپانیا شناخته می‌شود که در آن، مصائب مسیح بازسازی می‌شود.

El Día de Reyes Magos روز سه پادشاه (روز سه پادشاه) به‌طور گسترده در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود و کودکان علاقه بسیاری به این تعطیلات دارند. آن‌ها با دریافت هدایا و شرکت در رژه‌های رنگارنگ در شهر، این مراسم را برگزار می‌کنند.

جشن‌ها و فستیوال‌های اسپانیایی، کارناوال‌های بزرگی هستند که به قدیس یا شهر خاصی اختصاص داده می‌شوند. فعالیت‌هایی که در فستیوال‌ها صورت می‌گیرد، شامل طبخ غذاهای سنتی، آتش‌بازی، رقص، تزئینات دست‌ساز، رژه، کنسرت و تئاتر می‌شوند.

از دیگر سنت‌های اسپانیا می‌توان به دویدن گاوهای نر سن فرمین در پامپلونا و مبارزات گوجه‌فرنگی در لا توماتینا اشاره کرد که میلیون‌ها نفر و گردشگران بسیاری، این مراسم را جشن می‌گیرند.

رسم‌های اسپانیا

لباس سنتی و مد

لباس‌های سبک سنتی مانند toreros  لباس (گاوبازان) به روشنی، فرهنگ مردم اسپانیا را نشان می‌دهد. همچنین رقصندگان فلامنکو در طول جشن‌ها از این لباس‌های سنتی اسپانیا استفاده می‌کنند. برخی از قطعات لباس های سنتی بسیار مهم هستند‌ که به آن‌ها اشاره شده است.

رسم‌های اسپانیا

El traje corto

(کت و شلوار کوتاه): ژاکت‌های کوتاه همراه با پیراهن سفید و شلوارهای کمر بلند. معمولا توسط مردانی با کلاه سومبرو اسپانیایی پوشیده می‌شود.

مانتیلا (حجاب): روبند بلند توری یا ابریشمی که سر و شانه زنان را می‌پوشاند. در گذشته، پوشیدن آن قبل از ورود به کلیسا الزامی بود.

La peineta 

(شانه): زنان برای محکم کردن مانتیلا در موهایشان از شانه لاک‌پشتی استفاده می‌کنند.

صنعت مد در اسپانیا بسیار پر رونق و معروف است و بهترین طراحان و برندهای مد جهان در رویدادهای مد اسپانیا شرکت می‌کنند. از طراحان معروف اسپانیایی می‌توان به کریستوبال بالنسیاگا، پاکو رابان، مانولو بلانیک، و آگاتا رویز د لا پرادا اشاره کرد.

فرهنگ و هنر اسپانیا

اسپانیا مظهر هنر و معماری و زادگاه هنرمندان مشهوری مانند پابلو پیکاسو، فرانسیسکو گویا، سالوادور دالی و خوان میروست. جاذبه‌های گردشگری مانند موزه‌های هنرهای کلاسیک و معاصر، فرهنگ و آداب و رسوم مردم اسپانیا را به روشنی به تصویر می‌کشد و به آن‌ها احترام می‌گذارد.

بارسلون، محبوب‌ترین مقصد گردشگری اسپانیا

بارسلون، زادگاه معمار پیشگام، آنتونی گائودی بود. شاهکارهای معماری عجیب و غریب و پیچیده در شهر کاتالونیا مانند La Sagrada Familia و Parc Güell مدیون طراحی‌های خلاقانه او است‌.

آداب و رسوم مردم اسپانیا به خوبی در ادبیات نشان داده شده است که به‌عنوان نماینده اصلی زبان دارای گنجینه‌های ادبی فراوانی بوده که قدمت آن به صدها سال قبل می‌رسد. «دن کیشوت» از نویسنده مشهور میگل د سروانتس به‌عنوان بهترین نمونه ادبیات و زبان اسپانیایی شناخته می‌شود که بیش از 400 سال قدمت دارد. 

موسیقی و رقص اسپانیایی

فرهنگ اسپانیایی در بسیاری از ملودی‌ها و ریتم‌های موسیقی قابل شناسایی است. از ترانه‌سرایان و هنرمندان فوق‌العاده با استعداد اسپانیا می‌توان به پلاسیدو دومینگو، انریکه و خولیو ایگلسیاس، پاکو د لوسیا، آلخاندرو سانز و روزالیا اشاره کرد. بسته به هر منطقه، ژانرهای موسیقی اسپانیا متفاوت است و به سبک فلامنکو، رومبا کاتالانا و بولرو تقسیم می‌شوند و با آلات موسیقی زهی و با رقص قدرتمند همراه است.

هنرمندان مدرن و کلاسیک اغلب فلامنکو و دیگر موسیقی سنتی اسپانیایی را با بیت‌های مدرن ترکیب می‌کنند. تأثیر موسیقی رومی و سلتیک در سبک‌های متنوع موسیقی و رقص اسپانیایی دیده می‌شود و فلامنکو به‌عنوان نمادی از تصویر اسپانیا شناخته می‌شود.

 از دیگر رقص‌های محبوب اسپانیایی، ساردانا از کاتالونیا Muiñeira از گالیسیا فاندانگوزامبرا از اندلسجوتا از والنسیاسویلانا از سویا هستند.

فوتبال، پردرآمدترین ورزش اسپانیا

قهرمان جام‌جهانی فوتبال 2010 متعلق به تیم ملی فوتبال اسپانیاست. همچنین لالیگا یکی از لیگ‌های اسپانیا از بهترین تیم‌های جهان محسوب می‌شود. باشگاه‌های فوتبال مانند بارسلونا و رئال‌مادرید بهترین نام‌ها و فوق ستاره‌ها را دارند. رویارویی دو تیم ال کلاسیکو مقابل هم، یکی از رویدادهای مهم این کشور به‌شمار می‌رود. رافائل نادال تنیسور و فرناندو آلونسو قهرمان فرمول 1 از استانداردهای بالای جهانی برخوردارند. ورزش‌‌هایی مانند بسکتبال، واترپلو و موج‌سواری در سراسر اسپانیا علاوه‌بر فوتبال و تنیس، محبوبیت بسیاری دارند.

فرهنگ مردم اسپانیا

غذای سنتی اسپانیا

ردپای آداب و رسوم مردم اسپانیا را به راحتی می‌توانید در غذاهای آن پیدا کنید. غذاهای عربی، رومی، یهودی و مدیترانه‌ای با هم ترکیب شده‌اند و با بهترین مواد اولیه و طعم‌های برتر طبخ می‌شوند. روغن زیتون و نوشیدنی‌ها باکیفیت بالایی تولید می‌شوند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده بیش‌تر غذاهای اسپانیایی عبارتند از سیر، گوجه‌فرنگی، فلفل، سیب‌زمینی، لوبیا و گوشت پخته شده. تاپاس به‌عنوان پیش‌غذا و میان‌وعده بسیار در اسپانیا محبوب بوده و استفاده می‌شود که ترکیبی از پنیر، کروکتا (کروکت)، کالامار (ماهی مرکب) و غیره است. 

غذاها و طعم‌های خوشمزه اسپانیا همچنین باعث شده این کشور به خانه سرآشپزهای درجه یک، مدارس عالی آشپزی و رستوران‌های ستاره میشلین تبدیل شود. Fideuá غذایی به سبک پائلا با غذاهای دریایی با نودل به جای برنج هستند. Jamón ژامبون شبه جزیره ایبری، فابادا نوعی خورش باقلا پاتاتا براواس، سیب‌زمینی سرخ‌شده با سس تندگازپاچو، سوپ گوجه‌فرنگی سرد، Churros شیرینی‌های خمیر سرخ‌شده همراه شکلات داغ از غذاهای معروف اسپانیا هستند.

آشنایی با غذا و آداب و رسوم مردم اسپانیا

زمان چرت زدن

در اوایل بعدازظهر اسپانیایی‌ها کمی چرت می‌زنند که به آن La Siesta می‌گویند. این سنت همچنین به فیلیپین و مکزیک گسترش یافته و در آن زمان اکثر مشاغل تعطیل می‌شوند.

سال نوی اسپانیایی‌ها

یکی از رسم‌های اسپانیا در شب سال نو انجام می‌شود. مردم برای موفقیت در هر ماه از سال، یک انگور می‌خورند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد کشور اسپانیا و سفر به آن

خرافات در اسپانیا

اسپانیایی‌ها عدد 13 و همچنین وجود کلاه روی تخت را نشانه بدشانسی می‌دانند. وقتی یک خانواده اسپانیایی به خانه جدیدی نقل مکان می‌کنند، باید یک جاروی جدید بخرند. آن‌ها معتقدند آوردن یک جاروی قدیمی بدشانسی می‌آورد.

عروسک چوبی ال تیو د نادال

در کاتالونیا، کودکان از یک شخصیت به نام ال تیو د نادال که ظاهری چوبی دارد، هدیه دریافت می‌کنند.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات