آداب و رسوم در ژاپن

5 سال پیش 0 دیدگاه

آداب و رسوم در ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است. چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد فرهنگ مردم ژاپن و آداب و رسوم آن وجود دارد. در این مقاله، مهم‌ترین حقایق را در رسم‌های این کشور جادویی و ساکنان آن کشف خواهید کرد. دانستن نکات ضروری در مورد آداب و رسوم مردم ژاپن و فرهنگ آن‌ها، حتما برایتان جذاب خواهد بود. در راهنمای زیر با چند واقعیت کلیدی در مورد فرهنگ مردم و آداب و رسوم در ژاپن آشنا خواهید شد.

فرهنگ و آداب و رسوم در ژاپن

سنت‌های ژاپن در طول قرن‌ها سنت و با ورود تغییرات تکنولوژیک مدرن در قرن گذشته شکل گرفته است. در حالی که از زمان صنعتی و مدرن شدن سریع کشور در قرن 19 و 20 چیزهای زیادی تغییر کرده است، آداب و رسوم در ژاپن همچنان به گذشته باستانی خود ارادت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی ژاپن

دین در ژاپن

دین ژاپنی ترکیبی از این ترکیب قدیمی و جدید از فرهنگ‌ها را در خود جای داده است. مذهب باستانی شینتو در این کشور بسیار زنده است. با این حال، سایر ادیان جهانی مانند بودیسم و ​​حتی اندکی مسیحیت نیز به آن پیوسته‌اند. زیارتگاه‌ها و معابدی را می‌توان در سراسر کشور یافت که همگی این سنت تاریخی ایمان را حفظ می‌کنند. آیین‌های شینتو و بودایی نیز برای مراسم مهمی مانند عروسی، تولد و مرگ بسیار مهم هستند.

ورزش در ژاپن

ورزش در ژاپن

ژاپن به دلیل ورزش‌های سنتی و هنرهای رزمی خود به خوبی شناخته شده است. شاید مهم‌ترین آن‌ها کشتی سومو باشد. این آزمایش قدرت و اراده 1500 ساله، پر از تشریفات، هنوز هم در کشور بسیار محبوب بوده و تقریبا هر هفته در شهرهای سراسر سرزمین ژاپن قابل مشاهده است.

هنر و تئاتر در ژاپن

هنر و تئاتر در ژاپن

این کشور سابقه‌ای قوی در هنرهای نمایشی دارد. تئاتر کابوکی، سنتی است که قدمت آن به دهه 1600 برمی‌گردد و به خاطر شکل سبک بازیگری خود شهرت جهانی دارد، در حالی که تئاتر نو به دلیل استفاده از ماسک‌های چوبی متمایز شناخته شده است. با این حال، در زمان‌های اخیر، این کشور بیشتر به دلیل مشارکت خود در هنرهای انیمیشن شناخته شده است، زیرا گاهی اوقات از استودیوی تحسین‌شده گیبلی به عنوان دیزنی ژاپن یاد می‌شود. این کشور همچنین به دلیل کاتالوگ غنی از مجموعه‌های انیمیشنی مانند Naruto، Neon Genesis Evangelion، Gundam Wing، One Piece و Dragonball در سراسر جهان شناخته شده است.

غذا و نوشیدنی در ژاپن

غذا و نوشیدنی در ژاپن

غذا در ژاپن به دلیل سادگی نسبی خود در سراسر جهان مشهور است. طیف غذاهایی که می‌توانید نمونه‌های آن را امتحان کنید، از کلاسیک‌های خانگی و آسان مانند نودل یاکی‌سوبا یا رامن گرفته تا غذاهای پیچیده‌تر مانند سوشی یا تمپورا متفاوت است. ماهی، سبزیجات و گوشت، سنگ بنای بسیاری از این غذاها هستند، با این حال، برنج و رشته فرنگی غذای اصلی این کشور محسوب می‌شوند.

غذاهای ژاپنی

پنج غذا برای امتحان کردن در ژاپن

غذا، در فرهنگ آداب و رسوم ژاپن، نقش مهمی دارد. غذای اصلی در ژاپن برنج است. در گذشته، این مالیات به عنوان برنج و حقوق سامورایی‌ها به صورت برنج پرداخت می‌شد. مردم ژاپن معتقدند برنج سالم‌تر از گندم بوده که کربوهیدرات بیشتری دارد و هضم آن دشوارتر است. تا قرن نوزدهم، ژاپنی‌ها به ندرت گوشت می‌خوردند زیرا بودیسم خوردن حیوانات را ممنوع می‌کرد.

به همین دلیل، آن‌ها لبنیات هم مصرف نمی‌کردند، به همین دلیل است که برخی ژاپنی‌ها به عدم تحمل لاکتوز تمایل دارند. سوشی تازه، محبوب‌ترین غذا در سراسر ژاپن است، حتی اگر در دهه 1800 فست‌فود ارزانی برای کارگران به شمار می‌رفت. امروزه، یک صبحانه معمولی ژاپنی شامل ماهی سرخ شده و سوپ میسوست، در حالی که یک ناهار معمولی نودل رامن یا کاسه برنج با گوشت سرخ شده است.

  • ماهی، گوشت و سبزیجات خرد شده
  • سوشی: ماهی خام که روی برنج سرکه‌ای سرو می‌شود.
  • Yakisoba رشته فرنگی نازک در سوپ یا آبگوشت
  • رامن: رشته فرنگی که در آبگوشت ماهی یا گوشت با گوشت و/یا سبزیجات سرو می‌شود.
  • میسو: ادویه تخمیر شده سویا که برای تهیه سوپ و چاشنی گوشت استفاده می‌شود.

حساسیت فرهنگی در ژاپن

حساسیت فرهنگی در ژاپن

ژاپن کشوری مهمان‌نواز است. با این حال، برای احترام به آداب و رسوم در ژاپن، چند قانون وجود دارد که باید در بازدید خود از رسم‌های ژاپن در نظر بگیرید:

  • اگر از خانه‌های خانوادگی، هتل‌های سنتی (مانند ریوکان) یا زیارتگاه‌های خاصی بازدید می‌کنید، باید قبل از عبور از آستانه ورودی کفش‌های خود را درآورید. هنگام ملاقات با کسی برای اولین بار، بهتر است با تعظیم کوچک به او سلام کنید.

بیشتر بخوانید: 25 هتل عجیب و جالب در توکیو 

  • این کاملا طبیعی است که هنگام خوردن نودل، صداهای خرخر کردن بلندی ایجاد کنید.
  • خوردن و آشامیدن در خیابان بی‌ادبی محسوب می‌شود.
  • انعام دادن در رستوران‌های ژاپن رسم نیست.
  • در مناطق شلوغ مانند قطار یا اتوبوس با صدای بلند با تلفن همراه صحبت نکنید.
  • در صورت امکان، سعی کنید هنگام راه رفتن در مکان‌های عمومی، بینی خود را باد نکنید یا با صدای بلند عطسه نکنید.
  • گاهی اوقات حمام کردن در حمام‌ها، در صورت داشتن خالکوبی‌های قابل مشاهده ممنوع است.

فرهنگ کشور ژاپن

ژاپنی‌ها، مردمی مدرن هستند اما حتی تا به امروز هنوز به چندین سنت ریشه‌دار ملت پایبند هستند، با این حال، در ژاپن امروزی چیزهای زیادی در حال تغییر است. ترکیب قومی این کشور بسیار هماهنگ است و بیش از 98 درصد از شهروندان این کشور از نژاد ژاپنی هستند. در حالی که هویت هنوز بسیار نزدیک به انطباق، شغل و ساختار خانواده است، مردم به طور فزاینده‌ای در حال گسترش و ارزیابی مجدد این هنجارهای اجتماعی هستند.

چند واقعیت در مورد ژاپن

چند واقعیت در مورد ژاپن

اگر در آینده نزدیک قصد سفر به ژاپن را دارید، این‌ها برخی حقایق کلیدی هستند که باید قبل از سفر ژاپن بدانید:

  • کشور ژاپن از 4 جزیره اصلی تشکیل شده است: هونشو، کیوشو، هوکایدو، شیکوکو و 6852 جزیره کوچک دیگر در شرق آسیا و اقیانوس آرام‌.
  • کوه فوجی بلندترین کوه (و آتشفشان) ژاپن با ارتفاع 3776 متر است.
  • آب و هوای ژاپن معتدل است و 4 فصل مجزا دارد که تابستان بین ژوئن تا آگوست و زمستان بین دسامبر تا فوریه رخ می‌دهد.
  • واحد پول ملی ین ژاپن است.
  • ژاپن یکی از کمترین میزان جرم و جنایت در جهان را دارد.
  • ژاپن فرصتی فوق‌العاده برای تجربه فرهنگی ارائه می‌دهد که در هیچ جای دیگر جهان نمی‌توان آن را یافت. فراموش نکنید، اگر از کشوری بدون معافیت ویزا مانند چین، اندونزی یا فیلیپین سفر می‌کنید، به زودی امکان دریافت ویزای ژاپن به صورت آنلاین وجود خواهد داشت. فرم درخواست را می‌توان به راحتی از خانه خود به صورت آنلاین پر کرد و اگر شرایط ورود داشته باشید، می‌توانید به سرعت اجازه سفر دریافت کنید.

جشنواره‌‌ها در سنت‌های ژاپن

جشنواره‌‌ها در سنتهای ژاپن

تعداد فستیوال‌ها در ژاپن نسبت به سایر کشورها نسبتا بیشتر است زیرا ادیان ژاپنی مربوط به جشن گرفتن فصول برداشت و تغییرات فصلی است. هر یک از 47 استان ژاپن جشنواره متفاوتی دارند که معمولا در تابستان برگزار می‌شود. مردم محلی معمولا با پوشیدن یوکاتا و صندل در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند.

معروف‌ترین جشنواره‌های ژاپنی عبارتند از:

  • جشنواره گیون در کیوتو: بزرگ‌ترین رژه در ژاپن که در دهه 800 شروع شد، زمانی که یک اپیدمی شبیه به کرونا وجود داشت.
  • جشنواره آوا اودوری در توکوشیما: یک جشنواره رقص که در هفته Obon-Week (هفته‌ای که اعتقاد بر این است که ارواح متوفی از جهان دیدن می‌کنند) برگزار می‌شود.
  • جشنواره نبوتا در آئوموری: جشنواره‌ای اختصاص داده شده به جنگجویان باستانی در شمال ژاپن.

جشن‌ها در فرهنگ مردم ژاپن

تعطیلات و جشن‌ها در فرهنگ مردم ژاپن

اگر به آداب و رسوم در ژاپن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تقریبا هر ماه یک جشن فرهنگی بزرگ برگزار می‌شود. ژاپنی‌ها دوست دارند تغییرات فصلی را جشن بگیرند تا قدردانی خود را از شروع‌های جدید نشان دهند. سه جشن مهم در ژاپن عبارتند از:

1) روز سال نو: ژاپنی‌ها بعد از نیمه شب 31 دسامبر از زیارتگاهی دیدن می‌کنند تا آرزو کنند.

2) جشن شکوفه‌های گیلاس در ماه آوریل: این یک رسم است که زیر درختان گیلاس، پیک نیک داشته باشند.

تعطیلات Obon

3) تعطیلات Obon در ماه اوت: ژاپنی‌ها برای بزرگداشت ارواح کسانی که درگذشته‌اند به زادگاه خود می‌روند. ژاپن فرهنگ زیبایی دارد که در آن سخت‌کوشی، احترام به سالمندان و ادب از مهم‌ترین چیزهای زندگی است. اما پس از جنگ جهانی دوم قوانین جدیدی وضع شد و اکنون تفاوت‌هایی بین سنت‌های قدیمی و سنت‌های جدید بیشتر دیده می‌شود.

آداب و معاشرت در فرهنگ ژاپنی

  • از آنجایی که ژاپنی‌ها معتقدند افراد از گروه اهمیت کمتری دارند، همه به شدت از قوانین و آداب پیروی می‌کنند. برخی از رایج‌ترین آداب معاشرت اجتماعی که خارجی‌ها در ژاپن انجام می‌دهند، عبارتند از:
  • صحبت کردن با تلفن هنگام سوار شدن به قطار
  • عدم بازگشت لطف شخصی با هدیه دادن یک جعبه شیرینی
  • خوردن چیزی در حین راه رفتن یا در قطار
  • گرفتن یا دادن چیزی فقط با استفاده از یک دست
  • به موقع در یک جلسه حاضر می‌شوید (قرار است افراد 5 تا 10 دقیقه زودتر به جلسات بیایند، نه دقیقا در زمان شروع)
  • دادن غذا به کسی با استفاده از چاپستیک (این عمل یادآور مراسم خاکسپاری است)
  • هنگام ورود به خانه کسی کفش را درنمی‌آورند‌.
  • نوشتن نام کسی با جوهر قرمز.
  • دادن گل‌های داوودی سفید یا زرد به فردی که بیمار است (این عمل یادآور تشییع جنازه است)
  • دوش نگرفتن قبل از ورود به چشمه آب گرم.
لباس در آداب و رسوم در ژاپن

لباس در آداب و رسوم ژاپن

به طور سنتی، مردم ژاپن لباس یک تکه‌ای به نام کیمونو می‌پوشند که در دوره هیان (794-1185) پدیدار شد. کیمونو از ابریشم ساخته شده است و هر نقوش معنایی دارد. درختان کاج نشان‌دهنده سال جدید و گل داودی نشان‌دهنده خانواده امپراتوری است. کیمونوی تابستانی "یوکاتا" و کیمونوی عروسی "وچیکاکه" نامیده می‌شود. کیمونوها معمولا آستین‌های بلندی دارند تا باد از آن عبور و بدن را خنک کند.

در حالی که کودکان کیمونویی با رنگ‌های روشن و طرح‌های گل می‌پوشند، سالمندان کیمونوهای ساده با نقوش ساده می‌پوشند. امروزه ژاپنی‌ها در محل کار و مدرسه لباس‌های غربی می‌پوشند اما کیمونو را برای مناسبت‌ها و مراسم اجتماعی ترجیح می‌دهند.

هنر در  فرهنگ مردم ژاپن

هنر در  فرهنگ مردم ژاپن

هنرهای ژاپنی را می‌توان به جمعیت‌های بومی که هزاران سال پیش در جزیره اصلی پرسه می‌زدند، ردیابی کرد. ظروف سفالی ساخته شده توسط "جومون" 12000 سال پیش به عنوان قدیمی‌ترین ظروف در جهان به حساب می‌آیند. بعدها هنرهای ژاپنی تحت تأثیر بودیسم و ​​فرهنگ چینی قرار گرفتند. قدیمی‌ترین اشکال مجسمه‌های بودایی و نقاشی‌های تک رنگ در معابد شباهت زیادی به هنرهای چینی دارد. با این حال، بسیاری از اشکال منحصر به فرد هنر مانند ایکبانا، اوکییو و کابوکی، زمانی ظهور کردند که نفوذ چین پس از ظهور طبقه سامورایی در قرن دهم شروع به کاهش کرد.

زیبایی‌شناسی در آداب و رسوم ژاپن

زیبایی‌شناسی در آداب و رسوم ژاپن

هنرهای ژاپنی تحت تأثیر آیین بودیسم ذن قرار گرفتند که در آن مینیمالیسم، فروتنی و سادگی بسیار مهم است. درک زیبایی با مفهوم زیبایی ایده‌آل در غرب متفاوت است. صنعتگران ژاپنی معتقدند چیزهایی که قدیمی، نامتقارن و طبیعی هستند، از نظر زیبایی‌شناختی جذاب‌تر از اشیاء جدید کاملا متقارن هستند. سکوت، فضای باز، سادگی ظریف و پتینه روستایی همیشه در تمام جنبه‌های هنرهای ژاپنی قابل مشاهده است.

ارزش‌ها در آداب و رسوم در ژاپن

ارزش‌ها در آداب و رسوم در ژاپن

ژاپن جامعه‌ای سازگار است که در آن هماهنگی، احترام متقابل و اجماع گروهی ارزشمند است. ارزش‌های دیگری از آداب و رسوم در ژاپن مانند جمع‌گرایی، کوشش و اجتناب از تعارض در واقع نتیجه نیاز به هماهنگی اجتماعی دارد. مذهب ژاپنی نیز بر ارزش‌های رایج ژاپنی تأثیر دارد.

 ارزش‌های پاکی از شینتوئیسم سرچشمه می‌گیرد در حالی که کمال‌گرایی و مینیمالیسم از ذن بودیسم می‌آید. علاوه بر این، گسترش آموزه‌های آسیای شرقی در ژاپن ممکن است بر فرهنگ تأثیر بگذارد. گفته می‌شود که ارزش‌های تفکر طولانی مدت، پشتکار، احترام به سلسله مراتب اجتماعی و احترام به سالمندان از آیین کنفوسیوس  نشات می‌گیرد.

ارتباطات در فرهنگ ژاپن

ارتباطات در فرهنگ ژاپن

سبک ارتباطی ژاپنی بسیار منحصر به فرد است، بیشتر به این دلیل که ژاپن بین قرن‌های 16 و 19 در دنیای بیرونی منزوی بود. همچنین سلسله مراتبی وجود داشت، مشابه سیستم کاست در هند که در آن سامورایی‌های نخبه در راس بودند و کسانی که از حیوانات مراقبت می‌کردند، در پایین‌ترین نقطه قرار داشتند. طرد شدن در این جامعه، سلسله مراتبی بسیار پرهزینه بود، بنابراین مردم مراقب بودند که دیگران را آزار ندهند.

سبک ارتباطی در ژاپن

یکی از منحصربه‌ فردترین جنبه‌های سبک ارتباطی در آداب و رسوم ژاپن، عدم پذیرش است. ژاپنی‌ها به ندرت از کلمه "نه" استفاده می‌کنند زیرا طرد کردن کسی، نشانه بی‌احترامی تلقی می‌شود. به همین دلیل، ژاپنی‌ها از نمادگرایی استفاده می‌کنند و معمولا به‌طور غیرمستقیم درخواست می‌کنند تا طرف مقابل فشاری را احساس نکند. وقتی صحبت از نوشتن می‌شود، ژاپنی‌ها ایده‌های خود را کمتر به وضوح بیان می‌کنند.

نینجا در ژاپن

نینجاهای ژاپنی معمولا شینوبی به معنای جاسوس نامیده می‌شوند. نینجاها در دهه های 1600 و 1700 بیشتر فعال بودند و به عنوان جاسوس و قاتل برای دایمیوها استخدام شدند. فقط 2 منطقه در ژاپن وجود داشت، ایگا و کوگا که مردم می‌توانستند نینجا شوند.

اگرچه تصویر آن‌ها معمولا با ترور همراه است، اما بیشتر اوقات جاسوسانی بودند که می‌توانستند بسیار بی‌صدا راه بروند، بسیار سریع بدوند و سم و مواد منفجره بسازند. از آنجایی که نینجاها نمی‌توانستند اسب داشته باشند و شمشیر حمل نمی‌کردند، برای زنده ماندن مجبور بودند خیلی سریع بدوند. برخی از نینجاها می‌توانند بیش از 50 کیلومتر را در یک روز بدوند. آن‌ها همچنین یونیفورم سیاه نمی‌پوشیدند و لباس‌های غیر رسمی را ترجیح می‌دادند زیرا نمی‌خواستند به عنوان یک جاسوس برجسته شوند.

نمادها در فرهنگ ژاپن

ژاپن یک سبک ارتباط غیرمستقیم دارد، بنابراین نمادهای زیادی در زندگی روزمره وجود دارد. برخی از نمادهای ژاپنی و معانی آن‌ها عبارتند از:

 1- نمک: خلوص

 2- جرثقیل: طول عمر

 3- ساکورا: چیزهای زیبا دوام زیادی ندارند

 4- کپور: پشتکار

 5- دروازه قرمز: درب دنیای مقدس

 6- اژدها: قدرت

 7- گل داوودی: خانواده امپراتوری

 8- پرچم ژاپن: خورشید

 9- دایره گرد: کیهان

 10- گربه اشاره: ثروت

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات