جالب‌ترین جشن‌ها و فستیوال‌های یونان

6 سال پیش 0 دیدگاه

جشن‌های یونان از آغاز تمدن غربی معروف است. اپیکور فیلسوف یونانی را در نظر بگیرید. او زندگی خود را وقف جستجوی لذت و فلسفه‌ای را ایجاد کرد که اکنون به عنوان اپیکوریسم شناخته می‌شود. هنگامی که در یونان سفر می‌کنید با جشن‌های مذهبی مختلفی روبه‌رو می‌شوید. انواع مختلفی از فستیوال‌‌های یونان وجود دارد که بیشتر در فصل تابستان برگزار می‌شود که مکان اصلی آن‌ها در سرزمین اصلی و جزایر یونان است. جشنواره‌ها پایه مذهبی دارند و از تقویم ارتدکس پیروی می‌کنند.

جشن‌های تقویم ارتدکس شبیه به تقویم کاتولیک است، به جز عید پاک که تاریخ آن متفاوت است. جشن‌های یونانی بخش عمده‌ای از فرهنگ یونانی هستند و ماهیت فرهنگی دارند. کنسرت‌ها و جشنواره‌های موسیقی زیادی در یونان برگزار می‌شود. در ادامه مقاله با فستیوال‌های یونان بیشتر آشنا می‌شوید.

فستیوالهای معروف یونان

جشن‌های یونان بخش بزرگی از فرهنگ یونانی است. این مقاله مهم‌ترین تعطیلات ملی، رویدادهای فرهنگی، جشنواره‌های مذهبی و دیگر روزهای خاص در یونان را معرفی می‌کند. بازدیدکنندگان اغلب از تعداد تعطیلات رسمی در یونان شگفت‌زده می‌شوند. یونانی‌ها در طول سال جشنواره‌های مختلف و مذهبی یا فرهنگی را جشن می‌گیرند.

روز ظهور صلیب

یکی از جشن‌های عجیب یونان روز ظهور صلیب است‌. هر سال در آتن بندر باستانی پیرئوس شاهد برگزاری این روز مذهبی به شکلی خارق‌العاده و جذاب است. یک کشیش محلی یک صلیب را در دریا پرت می‌کند و مردان جوان برای یافتن آن در آب سرد شیرجه می‌زنند. این آیین در سراسر یونان و در روستاهای کوچک و جزایر تکرار می‌شود. این مراسم ویژه برای مردم محلی و توسط خود آن‌ها انجام می‌شود اما گردشگران از تماشا و یادگیری آن استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفریحات رایگان در آتن

جشنواره پسته

مزارع پسته Aegina جزیره را پوشانده چرا که فروش این آجیل برای اقتصاد محلی حیاتی است. بنابراین منطقی است که جشنواره‌ای را صرفا به افتخار آن‌ها در پایان برداشت در سپتامبر برگزار کنند. بعد از این که غذا در یونان را چشیدید و دسرهای آن با طعم پسته را امتحان کردید فروشندگان زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها خرید کنید.

کارناوال کورفو

 کارناوال کورفو یکی از جشن‌های یونان و شبیه کارناوال معروف ونیز است و گمان می‌رود از زمانی که ونیزی‌ها جزیره را در قرن سیزدهم فتح کردند برگزار می‌شود. این جشنواره معمولا از فوریه تا مارس ادامه دارد. بسیاری از رژه‌ها و جشن‌های رنگارنگ در این جزیره برگزار می‌شود و مردم محلی، ماسک‌ها و تزئینات سنتی ونیزی می‌پوشند. در پایان این رژه بزرگ عروسک غول‌پیکری در آتش سوخته می‌شود.

ماراتن آتن

ماراتن آتن که در ماه نوامبر برگزار می‌شود بر اساس یک افسانه یونانی، نام گرفته است. در افسانه‌ها آمده است که فیدیپید، سرباز و پیام‌آور یونانی، ظاهرا از نبرد ماراتون به آتن دوید تا پیروزی یونانی‌ها را بر ایرانیان اعلام کند. گفته می‌شود که او 40 کیلومتر را بدون استراحت دوید و در نهایت پس از رساندن پیام خود به آتنی‌ها سقوط کرد و مرد.

اول ژانویه، روز سال نو

اول ژانویه جشن آگیوس واسیلیس (بابانوئل در یونان سنت ریحان است) که با خدمات کلیسا جشن گرفته می‌شود. در این روز همه خانواده‌های یونانی، نان شیرینی با ‌کاسه‌ای که درون آن سکه‌ای وجود دارد را حمل می‌‌کنند و اعتقاد دارند که خوش‌شانسی می‌آورد. اول ژانویه همچنین روزی است که هدایای کریسمس به کودکان اهدا می‌شود. سال نو یک تعطیلات ملی در یونان است. بنابراین مکان‌های باستان‌شناسی، موزه‌ها و مغازه‌ها بسته هستند. این روز، روز جالبی برای قدم زدن در مرکز آتن و لذت بردن از آرامش و سکوت است! به طور کلی، یونان آداب و رسوم جالب کریسمس زیادی دارد که به زیبایی در سراسر کشور احیا و برگزار می‌شود.

 گوشت کبابی پنجشنبه

یکی از فستیوال‌های یونان که شهرت بسیاری دارد، جشن گوشت کبابی پنجشنبه است. ده روز پس از فصل کارناوال تاریخ برگزاری این عید بوده که به عنوان روز خوردن گوشت زیاد شناخته می‌شود. در یونانی به آن Tsiknopempti می‌گویند که نزدیک به "گوشت کبابی پنجشنبه" است. پمپتی به معنی پنجشنبه است و کلمه tsikna در لغت به معنای "بوی گوشت کبابی" است!

جشن ملینا مرکوری

این روز یکی از جشن‌های یونان به شمار می‌رود که به احترام هنرپیشه یونانی و وزارت فرهنگ سابق، ملینا مرکوری برگزار می‌شود که یک فرصت عالی برای بازدید از مکان‌های باستان‌شناسی و موزه‌های عمومی یونان است. زیرا همه آن‌ها ورودی رایگان دارند. بسیاری از خیابان‌های سراسر کشور به نام او نامگذاری شده‌اند. اگر به آتن سفر کنید ممکن است با مجسمه او نیز روبرو شوید که آن طرف خیابان طاق هادریان قرار دارد.

کارناوال

کارناوال از مهم‌ترین فستیوال‌های یونان است. کارناوال در زبان یونانی "Apokries" نام دارد و با سه هفته ضیافت و رقص برگزار می‌شود. کارناوال دقیقا سه هفته قبل از دوشنبه برگزار می‌شود. رژه‌های مهم کارناوال در پاترا، زانتی، جزیره کورفو و ریتیمنو با مهمانی‌های فوق‌العاده برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر جزیره ناکسوس نمایش زیبایی نیز ارائه می‌دهد. تاریخ دقیق کارناوال بسته به عید پاک متفاوت است. کارناوال 7 هفته قبل از عید پاک به پایان می‌رسد.

 عید بشارت

در این عید مسیحیان روزی را جشن می‌گیرند که فرشته جبرئیل، مریم را تجسم مسیح اعلام کرد. این روز مصادف است با تعطیلات ملی در یونان، روزی که یونانیان در 25 مارس 1821 جنگ انقلابی را علیه ترک‌ها اعلام کردند. به همین دلیل است که رژه نظامی در آن روز در تمام شهرهای یونان برگزار می‌شود.

عید پاک

عید پاک از مهم‌ترین جشن کلیسای ارتدکس یونان است و 7 هفته قبل از یکشنبه عید پاک شروع می‌شود و در هفته مقدس به اوج خود می‌رسد. این زمانی است که مراسم هر شب در کلیساها برگزار می‌شود. در جمعه خوب جشن ویژه‌ای برگزار می‌شود که تمام مقبره‌های گلدار مسیح (به نام اپیتافیوس) در میدان‌ها جمع می‌شوند و به گردش در روستاها و شهرها می‌پردازند.

اوج عید پاک در روز شنبه خوب در نیمه شب است که زائران به کلیسا می‌روند و نور مقدس را دریافت می‌کنند. دقیقا در نیمه شب کشیش در حالی که مشعل روشنی در دست دارد ظاهر می‌شود و شعله مقدس را بر روی شمع‌های نمازگزاران نزدیک به اشتراک می‌گذارد. سپس نمازگزاران در نوبت خود نور مقدس را با همسایگان نزدیک خود به اشتراک می‌گذارند تا این که کل کلیسا و حیاط آن را دریافت کنند. این صحنه، منظره زیبایی به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: معرفی یونان

سپس آتش‌بازی در خیابان‌های اطراف کلیسا شروع می‌شود. در پایان مراسم نمازگزاران شمع‌های فروزان را به خانه می‌آورند و با دود سیاه شمع علامت صلیب بالای در خود می‌سازند. بعد از نیمه شب خانواده‌ها و دوستان «ماگیریتسا» می‌خورند. سوپی که از تربچه بره، برنج، شوید و لیمو درست می‌شود.

روز بعد در روز یکشنبه صبح یک بره برای ناهار کباب می‌شود که رسما پایان روزه‌داری اعلام می‌شود که در «کاتاری دوترا»، 40 روز مانده به عید پاک آغاز شده است. این جشن‌های یونان در تمام مناطق این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است اما برخی از مکان‌ها مانند جزایر یونانی کورفو و خیوس به دلیل جشن‌های عید پاک بسیار معروف‌تر هستند.

جشن سنت جورج (Agios Georgios)

این یکی از جشن‌های یونان به شمار می‌رود که در آن شوالیه‌ای، اژدهایی را کشت. سنت جورج حامی شبانان است و جشن‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شود. جشن‌های بزرگی نیز در آراچوا، جزیره اسکیاتوس، جزیره اسکایروس و دیگر شهرهای یونان برگزار می‌شود، جایی که سنت جورج قدیس، حامی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. جشن‌ها در آراچوا سه روز طول می‌کشد.

جشن سالگرد ملی

این روز با رژه نظامی مشخص می‌شود. به احترام پاسخ منفی یونانی‌ها زمانی که ایتالیایی‌ها از آن‌ها خواستند در طول جنگ جهانی دوم در 28 اکتبر 1940 تسلیم شوند. این روز به معنای روز نه نامیده می‌شود. اگرچه تعداد یونانی‌ها کمتر بود و تجهیزات نظامی خوبی نداشتند، برای کشور خود در برابر ایتالیایی‌ها جنگیدند و توانستند در بسیاری از نبردها پیروز شوند. با این حال با حمله هماهنگ نیروهای آلمانی-ایتالیایی در آوریل 1941 به ارتش یونان تسلیم شدند.

جشنواره یونان

آسمان باز و تاریک تابستانی یونان را بالای سر و طبقات مرمرین یک تئاتر یونانی باستان را تصور کنید که مملو از تماشاگران متعصب است که نمایشی را تماشا می‌کنند. برجسته‌ترین فستیوال تابستانی یونان، جشنواره هلنیک دارای مجموعه‌های موسیقی، رقص و نمایش محلی و بین‌المللی گوناگونی است که به طرز شگفت‌انگیزی، رویدادهای خیمه‌شب‌بازی آن در یکی از مکان‌های تاریخی برجسته جهان به روی صحنه می‌روند.

مکان کلیدی دیگر تئاتر اپیداوروس در فهرست یونسکوست که در غرب آتن و در نزدیکی نافپلیو در پلوپونز قرار دارد. این بنای شگفت‌انگیز که به خوبی حفظ شده است اولین اجرای خود را حدود 2000 سال پیش دید.

هفته دریایی

از جشن‌هایی که در سفر یونان طرفداران بسیاری دارد جشن پیوند یونان با دریا است. دهکده‌های ماهیگیری و بنادر در سراسر کشور میزبان‌ مهمان‌های تاریخی در ماه ژوئن است. هفته دریایی در کرت سنت دریایی جزیره را با موسیقی، رقص، شنا و قایقرانی گرامی می‌دارد. جشن‌ها به ویژه در سودا، نزدیک هانیه بزرگ برگزار می‌شود. در هیدرا، جشنواره میائولیا، قهرمان نیروی دریایی محلی دریاسالار میائولیس را جشن می‌گیرد و در یک نمایش صوتی و نوری تماشایی با سوزاندن یک قایق که نشان‌دهنده یک کشتی جنگی ترکیه است و آتش‌بازی بر فراز بندر هیدرا به اوج خود می‌رسد.

جمع‌بندی

تقویم یونانی مملو از فستیوال‌ است و یونانی‌ها همیشه آماده جشن هستند. یونان کشوری است که در آن شما دو تولد دارید روز تولد و روز رسمی مقدسی که از آن نام گرفته ‌شده است. جزایر و دهکده‌های منفرد، جشن‌های مخصوص خود را دارند. زمانی که همه با سر و صدای بسیاری داخل خانه آن‌ها را برگزار می‌کنند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات