خوشمزه‌ترین غذاهای اسپانیایی

6 سال پیش 0 دیدگاه

|| 16 غذا و خوراکی محبوب اسپانیا

 

امکان ندارد به اسپانیا سفر کنید و عاشق خوراکی هایش نشوید. کشوری که هنر آشپزی اش در دنیا، زبانزد خاص و عام است. این هنر که برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم اصیل و غنی اسپانیایی است؛ گردشگران زیادی را شیفته ی عطر و طعم غذاهایش می کند. چه در کافه ای دنج، تاپاس سفارش دهید و چه در یک رستوران سه ستاره میشیلن انتخاب کنید، خواهید دید که اسپانیایی ها چه هنرمندانه رنگ ها، عطرها و چاشنی های مدیترانه ای را با هم در می آمیزند تا غذایی بی نظیر تهیه کنند. آنچه این خوراک ها را خوشمزه تر و لذیذتر می کند استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تازه است که سرآشپزان در تهیه غذاهای خود بکار می برند. علاقه مندان می توانند طعم اصیل خوراک های سنتی و منطقه ای اسپانیایی را در گوشه و کنار این کشور بچشند و از آن لذت ببرند. در ادامه لیستی از بهترین  غذاهای اسپانیایی را برای شما آماده کرده‌ایم. 

گازپاچو (Gazpacho)؛ از مشهوترین غذاهای اسپانیایی

گازپاچو سوپ سرد و خوشمزه ایست که در تابستان طرفداران بسیاری دارد. در تاپاس-بارهای شهر آندلس در جنوب اسپانیا، همیشه یک پارچ از این سوپ دوست داشتنی روی پیشخوان وجود دارد و مشتریان می‌توانند با میل کردن این سوپ تب یک روز گرم را فرو بنشانند. برای تهیه گازپاچو، گوجه فرنگی های تازه و خوش طعم اسپانیایی، فلفل سبز، خیار، سیر، پیاز، روغن زیتون و سبزیجات را آسیاب می کنند تا کاملا نرم و یکدست شود و پس از سرد شدن در داخل کاسه یا لیوان سرو می کنند. این سوپ لذیذ را می توانید به عنوان پیش غذا و حتی یک وعده غذایی سبک نوش جان کرد.

(هرساله در ماه اگوست در آلفرناتجو که در نزدیکی مالاگا قرار دارد، فستیوال گازپاچو برگزار می‌شود و برای توریست ها این فرصت فراهم می‌گردد تا بتوانند در این جشن شرکت کرده و از نزدیک شاهد آداب و رسوم اسپانیایی ها از جمله رقص فلامنگو شوند).

گازپاچو

سالمورجو (Salmorejo)؛ سوپ گوجه‌فرنگی با بافتی نرم

سالمورجو سوپ گوجه فرنگی خوشمزه ای است که شباهت زیادی به گازپاچو دارد و حتی مواد اصلی آن از قبیل گوجه فرنگی، پیاز، خیار، فلفل سبز و سیر یکسان است با این تفاوت که به آن مقداری خرده نان اضافه می کنند تا بافتی نرم تر و غلیظ تر داشته باشد. در پایان نیز برای داشتن طعمی متفاوت، کمی سرکه به آن می افزایند و برای تزئینش از برش های تخم مرغ پخته و ژامبون استفاده می کنند. در فصل تابستان سالمورجو می تواند استارتری اشتهاآور برای سایر غذاهای اسپانیایی باشد. همچنین اگر با تور اروپا نوروز به این کشور سفر کرده‌اید، این سوپ را از دست ندهید. 

سالمورجو

پائلا (Paella)؛ گوشت خرگوش و برنج

پائلا خوراکی است رنگارنگ و متفاوت! این خوراک از غذاهای برنجی بسیار معروف و سنتی در میان غذاهای اسپانیایی محسوب می شود و انواع گوناگونی دارد، اما طعم اورجینال آن را می بایست در والنسیا جستجو کرد. در روش طبخ سنتی پائلا از مخلوط برنج، گوشت خرگوش یا مرغ و یا ترکیبی از هردو، لوبیای سفید و سبز، زغفران و رزماری استفاده می شود، اما گاهی از خوراک های دریایی هم مانند صدف، ماهی، هشت پا، میگو و شاه میگو استفاده می گردد. با این حال به ندرت ممکن است این خوراک با مارماهی یا اردک تهیه شود که اگر  این فرصت طلایی برای شما به وجود آمد، فرصت را غنیمت بشمارید و حتما طعمش را بچشید.

پائلا

ترتیلا (Tortilla Española)؛ املت خاص اسپانیایی

در میان غذاهای اسپانیایی، ترتیلا خوراکی خوشمزه و مملوء از پروتئین است که واقعا ارزش امتحان کردن را دارد. ترتیلا در حقیقت نوعی املت اسپانیایی است که در طبخ سنتی آن از تخم مرغ و سیب زمینی مکعبی سرخ شده استفاده می شود و گاهی در ترکیب آن از پیاز سرخ شده نیز بهره می برند، اما امروزه علاوه بر این مواد، از سوسیس، پنیر، سیر و سبزیجاتی مانند شوید، نیز استفاده می کنند. ترتیلای آماده شده را می توان برش های کوچکی زد و به عنوان پیش غذا یا تاپاس سرو نمود. اسلایس های بزرگ هم مناسب صبحانه یا یک وعده غذایی می باشند.

ترتیلا

پاتاتاس براواس (Patatas bravas) یا سیب‌زمینی شجاع!

پاتاتاس براواس به کسانی که عاشق سیب زمینی هستند توصیه می شود. پاتاس براواس به معنای « سیب زمینی شجاع » است و انواع آن را در سرتاسر اسپانیا می توان یافت. روش پخت این خوراک غذاهای اسپانیایی در مناطق مختلف اسپانیا متفاوت است ولی به طور معمول برای تهیه آن سیب زمینی ها را به صورت مکعبی خرد و سپس سرخ می کنند و با تاپینگ سس قرمز تند، سرو می نمایند. در مادرید برای تهیه سس این خوراک از پاپریکای شیرین و معطر، آرد، استاک و روغن زیتون استفاده می کنند و هرگز گوجه فرنگی بکار نمی برند. پاتاتاس براواس در بعضی مناطق با سس سیر سرو می شود. این خوراک معمولا در تاپاس-بارها یا کافه ها موجود است.

پاتاتاس براواس

رابو دِ تورو (Rabo de Toro)؛ خورشت دم گاو

رابو دِ تورو یکی از لذیذترین غذاهای اسپانیایی است که از دم گاو تهیه می شود و خاستگاهش آندلس است. این خوراک را در قرن 16 میلادی با دم گاو نر درست می کردند ولی امروزه برای تهیه آن از دم گاو ماده استفاده می کنند و راز خوشمزگی آن در طبخ آهسته آن است. اگرچه این خورشت از مواد متنوعی تهیه می شود، اما به طور معمول ساختار اصلی آن را هویج، سیر، پیاز، روغن زیتون، گوجه فرنگی و ادویه تشکیل می‌دهند.

رابو دِ تورو

گامباس ال آجیلو (Gambas Al Ajillo)؛ لذیذترین غذای دریایی اسپانیا

گامباس ال آجیلو خوراکی باب میل میگو پسندان است و در میان غذاهای دریایی اسپانیا بسیار معروف و پر طرفدار است. گامباس ال آجیلو را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد، اما به طور معمول از سیر، میگو، روغن زیتون، پاپریکا، آبلیموی تازه و جفری تشکیل می شود. این خوراک را می توان به عنوان تاپاس یا غذای اصلی نیز سرو نمود.

گامباس ال آجیلو

هشت پای گالاسیا (Pulpo a la Gallega یا Pulpo a la Feria)

هشت پای گالاسیا خوراک دریایی شگفت انگیزیست که شهر گالاسیا با آن معروف شده است. ماجرای این خوراک به 125 سال قبل باز می‌گردد که گله داران در روزهای برگزاری نمایش گاوها، با خود هشت پا می آوردند و با روغن زیتون و پاپریکای فراوان طبخ می کردند. این جریان منجر شد که هشت پای گالاسیا به عنوان غذای معروف اسپانیا  شناخته شود. این غذا معمولا در بشقاب های تخت و چوبی به همراه نان، سیب زمینی و یک نوشیدنی گوارا سرو می شود.

هشت پای گالاسیا

پیستو (Pisto)؛ گل سرسبد غذاهای معروف اسپانیا

پیستو غذایی ساده ولی خوشمزه است که درست و حرفه ای تهیه کردن آن هنر می خواهد. پیستو در حقیقت مدل اسپانیایی راتاتوی است و در گوشه و کنار اسپانیا به شکل های متفاوتی پخت می شود. این خوراک در لامانچا و در جنوب مادرید بسیار متداول و مورد استفاده است. برای تهیه این غذا پیاز، سیر، بادمجان، فلفل سبز، فلفل قرمز و گوجه فرنگی را به آرامی در روغن زیتون سرخ می کنند و معمولا بر روی آن نیمرو و سوسیس گذاشته می شود.اگر گیاهخوار هستید، پیستو گزینه‌ای عالی از غذاهای اسپانیایی است که می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده شود.  

پیستو

هُوُس روتوس (Huevos Rotos)؛ غذایی ساده و لذیذ

هُوُس روتوس یک خوراک سنتی اسپانیایی است که در عین سادگی بی نهایت دلچسب است. برای تهیه هوس روتوس ابتدا سیب زمینی را سرخ کرده و بر روی آن نیمروی اسپانیایی قرار می دهند. تخم مرغ این خوراک که به صورت نیم پز (عسلی) است را شکاف داده و مانند سس بر روی سیب زمینی می ریزند. هوس روتوس انواع متفاوتی دارد و می تواند به همراه ژامبون، سوسیس و سبزیجات سرو شود.

هُوُس روتوس 

کروکت (Croquetas)؛ ترد و لذیذ

کروکت یکی از اسنک های محبوب و هوس انگیز است که در تاپاس-بارها می توانید در کنار نوشیدنی دلخواهتان میل کرده و از سپری شدن لحظاتی ناب، لذت ببرید. غربی ها در طبخ این خوراک از فیله سوخاری یا پنیر سوخاری ایده گرفته و این غذای ترد و خوشمزه را خلق کرده اند. کروکت از سیب زمینی درست می شود و درونش با مواد مختلفی مثل ژامبون، ماهی و یا حتی پنیر بلوچیز اسپانیایی همراه با سس بشامل پر می گردد و بعد از آغشته شدن به آرد سوخاری، در روغن سرخ می شود. اگر چه کروکت یکی از پرکالری‌ترین غذاهای اسپانیایی است ولی به امتحانش می‌ارزد.

کروکت

اِمپانادا (Empanada) یا پیراشکی گوشت

امپانادا، نان خوش طعمی است که اگر اندکی با زبان اسپانیایی آشنا باشید، می توانید حدس بزنید که معنی اش چیست. لغت امپانار به معنای "پیچیدن داخل نان" است و نام امپانادا در واقع از همین امپنار گرفته شده است. امپانادا شباهت زیادی به پیراشکی یا کالزون دارد و درونش را با مواد غذایی مثل سوسیس، ماهی ساردین، فلفل و سبزیجات می توان پر کرد و برای ایجاد طعم متفاوت از سس پیاز استفاده نمود.

اِمپانادا

چوروس(دونات اسپانیایی)(Churros)؛ شیرینی لذیذ اسپانیایی

چوروس؛ اسنک شیرین و خوشمزه ای است که داغش خیلی می چسبد! یکی از بهترین چوروس ها را شهر کادیز دارد که بسیار نازک و ترد هستند، با این حال این اسنک را در سرتاسر اسپانیا و حتی در غرفه های کنار خیابان نیز می توان پیدا کرد. برای تهیه چوروس کافیست خمیر دونات را  فنری شکل یا به صورت ساده در روغن سرخ کنید، روی آن شکر بپاشید و یا همراه با کرم شکلات میل کنید. پس اگر عجله دارید و می خواهید صبحانه یا عصرانه ای گرم و خوشمزه داشته باشید، چوروس بهترین گزینه برای انتخاب است.

چوروس

کرم کاتالانا (Crema Catalana)؛ بافتی نرم و خامه‌ای

در یک روز گرم تابستانی، هیچ چیز به اندازه میل کردن کرم کاتالانا در فضای باز یک کافه لذت بخش نیست! کرم کاتالانا شباهت زیادی به کرم بروله فرانسوی دارد تا حدی که بعضی آن را خواهر کرم بروله می دانند با این تفاوت که بسیار با طراوت تر از کرم بروله است. تفاوت دیگرشان این است که کرم بروله معمولا به صورت گرم ولی کرم کاتالانا به شکل سرد سرو می گردد. این دسر خوشمزه از کاستارد، پوست لیموی رنده شده و دارچین تهیه می شود و روی آن برشته تر از کرم بروله است. 

کرم کاتالانا

فلن (Flan)؛ دسر خوش‌عطر اسپانیایی

فلن یکی از دسرهای متداول اسپانیاست که شبیه کرم کارامل است. تهیه این دسر مهارت زیادی می خواهد که اگر خوب درست شود بسیار خوش عطر و خوشمزه خواهد بود. فلن دسری مقوی و پرکالری است و از تخم مرغ، شکر و شیر غلیظ شده تهیه می شود. بر روی این دسر مقداری کارامل مایع می ریزند تا طعم و مزه متفاوتی پیدا کند.

فلن

بونیوئلوس دِ ویِنتو (Buñuelos de viento)

هرساله در اول ماه نوامبر در روز All Saint’s اکثر شیرینی فروش های اسپانیا، بخشی از ویترین خود را به شیرینی تردی با نام بونیوئلوس دِ ویِنتو اختصاص می دهند. این شیرینی خوشمزه که شکل و شمایلی شبیه به توپ دارد از آرد، کره و تخم مرغ تهیه می شود و در روغن زیتون سرخ می گردد. سپس داخل آن را با شکلات، کاسترد یا کرم پر می کنند و روی آن پودر قند می ریزند و میل می کنند.

بونیوئلوس دِ ویِنتو

 برای اطلاع از قیمت تور اسپانیا به سایت رز آبی مراجعه کنید. 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات