غذا در ژاپن

5 سال پیش 0 دیدگاه

غذاهای ژاپنی مانند رامن و تمپورا، سوشی ماگورو و ساشیمی از بهترین غذاها در آسیا هستند که در سراسر دنیا شناخته می‌شوند. رستوران‌های ژاپن از نظر تعداد ستاره‌های میشلن تنها از فرانسه عقب است. غذاهای سنتی ژاپنی از لحاظ تاریخی از غذاهای چینی تأثیر گرفته اما فرهنگ غذایی مدرن ژاپن تحت تأثیر غذاهای غربی نیز بوده است. این تأثیر در غذاهایی مانند کاری ژاپنی، اسپاگتی، پیتزا و همبرگر به روشنی دیده می‌شود. قیمت غذا در ژاپن بسیار مناسب بوده و از تنوع بالایی برخوردار است.

در ادامه با معرفی بهترین غذاهای ژاپن همراه ما باشید‌.

سوپ رشته‌ای رامن

Ramen (سوپ رشته‌ای رامن)

رامن مانند سوشی یکی از غذاهای مورد علاقه ژاپنی‌هاست و طرفداران بسیاری بین گردشگران دارد‌. یک سوپ رشته‌ای که با چهار جزء اصلی آبگوشت، تارا (ادویه)، رشته‌های گندم و چاشنی‌ها آماده می‌شود. در ته هر کاسه یک اسانس غلیظ نمکی Tare (یا kaeshi) قرار می‌گیرد. چهار نوع اصلی رامن شامل شویو، میسو، شیو و تونکوتسو می‌شود. نودل‌ها و تاپینگ‌ها طعم غذا را بهتر می‌کنند اما راز واقعی این غذای محبوب ژاپنی، آبگوشت چاشنی شده آن است. رامن با شیوه‌های مختلف در مناطق گوناگون ژاپن طبخ می‌شود. 

سوپ رشته‌ای رامن ژاپن

یک کاسه میسو رامن از مخلوط میسو (خمیر دانه سویا) با مرغ روغنی یا آب ماهی تهیه می‌شود تا یک سوپ سنگین و دلچسب مناسب برای زمستان‌های سخت هوکایدو تهیه کند و یکی از بهترین غذاهای ژاپنی به شمار می‌رود که هنگام بازدید از ساپورو باید آن را امتحان کنید. میسو رامن معمولا همراه با مواد مختلفی مانند چاشو (شکم گوشت خوک برش‌شده نازک)، نوری (جلبک دریایی)، گوشت خوک آسیاب شده، تره فرنگی، پیازچه، جوانه لوبیا و تخم‌مرغ رامن سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ژاپن

Unagi (مارماهی اوناگی)

اوناگی به مارماهی آب شیرین گفته می‌شود و نباید با آناگو که مخصوص آب شور است اشتباه گرفته شود. برای تهیه این خوراکی ژاپنی، مارماهی را بریده و سر و استخوان آن را جدا کرده، سپس گوشت را سیخ می‌کنند و قبل از این که به آرامی روی زغال کباب شود چند ساعت با سس کابایاکی (سس سویا شیرین) طعم‌دار می‌شود. در ژاپن اوناگی کبابی معمولا به عنوان سوشی یا روی یک بستر برنج در ظرفی به نام unagi donburi یا به اختصار unadon سرو می‌شود.

مارماهی اوناگی

هیتسومابوشی یکی از بهترین غذاهای اوناگی در سفر ژاپن است. یک غذای مخصوص ناگویا از آناگی کبابی بر روی برنج که در سه مرحله خورده می‌شود. Unagi در یک کاسه روی برنج با یاکومی (ادویه) و داشی به عنوان غذای جانبی در مرحله اول شام سرو می‌شود. این مرحله، شامل خوردن مارماهی روی برنج است.

بعد از خوردن چند لقمه در مرحله دوم یاکومی را باید در کاسه مخلوط کرد. در رستوران‌ها انواع مختلفی یاکومی سرو می‌شود اما معمولا شامل موادی مانند واسابی، سبزیجات ترشی، نوری (جلبک دریایی) و پیاز سبز می‌شود. در مرحله آخر داشی (گاهی اوقات چای) را در ظرف خود می‌ریزند و بقیه را تمام می‌کنند. اوناگی یکی از غذاهای سنتی ژاپن شناخته می‌شود که با طعم دودی خوش‌طعم و بافت عالی مورد علاقه بسیاری از گردشگران است.

گوشت کبابی واگیو

Wagyu (گوشت کبابی واگیو)

واژه واگیو به هر یک از چهار نژاد گاو ژاپنی، یعنی ژاپنی سیاه، قهوه‌ای ژاپنی، پولد ژاپنی و شورتورن ژاپنی اشاره دارد. گوشت این چهار نژاد گاو به عنوان واگیو در انواع مختلفی طبخ می‌شود. بهترین واگیو از گوشت گاوهای ژاپنی آماده شده که از نظر ژنتیکی مستعد سنگ مرمر شدن هستند. این گونه گاو مانند تاجیما در هیوگو پرورش یافته است که با نام کوبی بیف شناخته می‌شود.

برند هر واگیو در ژاپن با توجه به جایی که پرورش یافته است، مشخص می‌شود؛ بنابراین کوبه بیف یعنی در کوبه تهیه شده، آسو بیف یعنی متعلق به آسو است. کوبه مشهورترین نوع این برند به شمار می‌رود، اما  Matsusaka، Saga، Ohmiو Hida از دیگر برندهای برتر واگیو در ژاپن است. مارک‌های واگیو آنقدر لذیذ است که دیگر هرگز به گوشت گاو به همان شکل فکر نخواهید کرد. 

پنکیک Okonomiyaki

پنکیک Okonomiyaki

یک پنکیک خوش‌طعم ژاپنی که با خمیری از آرد، تخم مرغ، داشی و کلم رنده شده مخلوط با موادی مانند گوشت خوک، سبزیجات، میگو، ماهی مرکب و سایر غذاهای دریایی درست می‌شود. خمیر و مواد پر شده را در دو طرف تابه سرخ می‌کنند و سپس با انواع موادی مانند سس قهوه‌ای شیرین و خوش‌طعم، سس مایونز ژاپنی، جلبک دریایی خشک و تکه‌های ماهی بونیتو طعم‌دار می‌شوند.

Okonomiyaki یکی از محبوب‌ترین غذاهای ژاپنی است که به طور گسترده در سراسر ژاپن پیدا می‌شود. این غذا مخصوصا در اوزاکا و هیروشیما طرفداران بسیاری دارد. در اوزاکا، مواد پرشده را قبل از این که پخته شود، روی گریل در خمیر مخلوط می‌کنند. در هیروشیما، مواد به جای مخلوط شدن با هم، یک به یک لایه‌لایه می‌شوند. مانند اوزاکا، okonomiyaki یک غذای اصلی هیروشیماست که هنگام بازدید از هیروشیما باید آن را امتحان کرد.

ماهی ژاپنی

ماهی ژاپنی / غذاهای دریایی (Kaisendon)

 کایزندون کلمه ژاپنی Kaisen به "غذاهای دریایی" اشاره دارد، در حالی که donburi به معنای"کاسه برنج" است. بنابراین کایسندون "کاسه برنج غذاهای دریایی" ترجمه می‌شود. خانواده‌ای از غذاهای ژاپنی که با ماهی خام و ساشیمی غذاهای دریایی، روی برنج سفید طعم‌دار شده تهیه می‌شوند.

کایسندون را نباید با چیراشیزوشی اشتباه گرفت. در نگاه اول، هر دو غذا یکسان به نظر می‌رسند اما در چیراشی روی برنج سوشی، سرکه می‌ریزند، درحالی که کایزندون با برنج ساده بخارپز درست می‌شود. کایزندون را می‌توانید در بازار و رستوران‌های ژاپن میل کنید، جایی که ماهی و غذاهای دریایی تازه را ارائه می‌دهند. 

آناگو مشی

Anago Meshi (آناگو مشی)

آناگو مشی به اوناگی دونبوری بسیار شباهت دارد اما به جای مارماهی آب شیرین از آناگو که آب شور یا مارماهی کنگر است تهیه می‌شود. در مقایسه با unagi، آناگو از نظر بافت نرم‌تر است و با سسی لعاب داده می‌شود که نسبت به سس کابایاکی، شیرینی کمتری دارد. این غذا طعم لطیف‌تر و روغن کمتری دارد. آناگو اغلب به عنوان ماده‌ای برای سوشی استفاده می‌شود اما مشی آناگو یکی از غذاهای خوشمزه ژاپن بوده که در استان هیروشیما بسیار محبوب است.

زوک

Zuke (زوک)

Zuke به روش قدیمی برای نگه‌داری ماهی خام با خیساندن فیله ماهی در مخلوط سس سویا اشاره دارد. این روش ژاپنی با آمدن یخچال فراموش شده، اما امروزه به عنوان یک روش تهیه غذا در ژاپن شناخته می‌شود. امروزه برای تهیه ترشی، فیله‌های نازک برش خورده را به روش زوکه آماده می‌کنند. 

اختاپوس تاکو تاماگو

Tako Tamago (بچه اختاپوس‌های تاکو تاماگو)

تاکو تاماگو بچه اختاپوس‌های لعاب‌دار شده است که با تخم بلدرچین کامل پر می‌شود. گوشت را روی چوب سیخ می‌کنند که معمولا به عنوان غذای خیابانی در ژاپن فروخته می‌شوند. به نظر می‌رسد تاکو تاماگو متعلق به بازار نیشیکی در کیوتوست، اما می‌توان آن‌ها را در بازارهای غذایی مشابه در سراسر منطقه کانسای نیز پیدا کرد. 

فوکاگاوا مشی

Fukagawa Meshi (فوکاگاوا مشی)

از غذاهای ژاپن می‌توان به مشی فوکاگاوا اشاره کرد که یک غذای ویژه توکیو به شمار می‌رود. فوکاگاوا مشی به صدف و پیاز اشاره دارد که در میسو پخته شده و سپس روی برنج سرو می‌شود. نام این غذا، منطقه‌ای در توکیو است که در آن‌جا برای اولین بار این غذا تهیه شد. فوکاگاوا در طول دوره ادو ژاپن، یک شهر ماهیگیری بود که مردمی از طریق صید ماهی، جمع‌آوری صدف یا برداشت آبزیان امرار معاش می‌کردند. این غذا در آن زمان اختراع شد و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها در توکیو

Fugu (فوگو)

این کلمه ژاپنی به معنای ماهی بادکنکی به یک ماهی بسیار سمی اشاره دارد که حاوی نوروتوکسین قدرتمندی است که حدود 1200 برابر از سیانید قدرت دارد. این ماهی آنقدر کشنده است که تهیه فوگو در ژاپن کاملا توسط قانون کنترل می‌شود. تهیه این غذا فقط توسط سرآشپزهای واجد شرایط که سه سال یا بیشتر آموزش دقیق دیده‌اند، مجاز است. حتی گفته می‌شود که یک سرآشپز فوگو در ژاپن باید حداقل ده سال کارآموزی را بگذراند.

 فوگو

فوگو به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، اما معمولا آن را به‌ عنوان سوشی یا ساشیمی یا در یک دیگ داغ زمستانی به نام فوگو چیریناب سرو می‌کنند. اگرچه جگر خوشمزه‌ترین قسمت است اما اتفاقا سمی‌ترین قسمت نیز هست. بنابراین سرو جگر در رستوران‌های ژاپنی از سال 1984 ممنوع گردید. بزرگ‌ترین ماهی بادکنکی در ژاپن در شهر شیمونوسکی در یاماگوچی صید می‌شود که به عنوان "پایتخت فوگو" شهرت دارد.

بیشتر بخوانید: 

 خرچنگ

Crab (خرچنگ)

مصرف خرچنگ در ژاپن در بالاترین رتبه در جهان قرار دارد و در زمستان بسیار تهیه می‌شود. خرچنگ را  معمولا در ماه‌های سردتر طبخ می‌کنند که به عنوان یک غذای اصلی زمستانی در ژاپن طرفداران بسیاری دارد. خرچنگ در سراسر ژاپن پیدا می‌شود. اما یکی از بهترین مکان‌ها برای داشتن آن در هوکایدو است. در هوکایدو برخی از بهترین خرچنگ‌های ژاپن صید می‌شود اما شمال هیوگو بهشتی برای خرچنگ‌هاست.

خرچنگ ارزشمند ماتسوبا در این شهر صید می‌شود که به خرچنگ‌های برفی نر صید شده از دریای ژاپن گفته می‌شود. علت تمایز خرچنگ ماتسوبا از دیگر خرچنگ‌های برفی، محیط غنی از پلانکتون است که در آن زندگی می‌کند که باعث می‌شود گوشت آن طعم‌دارتر شود. در معرفی ژاپن می‌بینیم که خرچنگ ماتسوبا یک غذای معروف در این کشور است که در توتوری، شمال کیوتو و شمال هیوگو طرفداران بسیاری دارد.

صدف هیروشیما

Oysters (صدف هیروشیما)

یک غذای ویژه ژاپنی که مخصوص هیروشیماست. این صدف تقریبا 500 سال در خلیج هیروشیما کشت می‌شود و این منطقه بیش از دو سوم تولید صدف در ژاپن را تشکیل می‌دهد. صدف‌های بزرگ هیروشیما به اندازه مشت یک نوزاد هستند. آن‌ها در ماه‌های ژانویه و فوریه و از مارس تا آوریل بسیار بزرگ می‌شوند.

اگرچه صدف‌ها را می‌توان به ‌صورت خام مصرف کرد اما در هیروشیما صدف‌ها اغلب به صورت پخته، کبابی، بخارپز، سرخ‌شده، دودی یا سرخ‌شده در ماهیتابه سرو می‌شوند. در یکی از بسیاری از رستوران‌های ژاپنی جزیره میاجیما از این غذا لذت ببرید. نان سرخ شده، صدف کبابی، صدف دودی، سوپ صدف میسو، صدف ترشی و مشی کاکی همراه صدف بسیار لذیذ هستند.

اگر دوست دارید این غذاهای عجیب و لذیذ را امتحان کنید،‌ تور ژاپن گزینه‌ای عالی به نظر می‌رسد. در سایت رز آبی می‌توانید قیمت تورها را با هم مقایسه کنید و بهترین نوع را خریداری کنید. 

تگ ها غذا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات