همه چیز درباره کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه

6 ماه پیش 0 دیدگاه

 هر وقت صحبت از زیبایی‌های شهر میلان می‌شود، آثار باستانی‌ آن در صدر لیست دیدنی‌ها قرار می‌گیرند. یکی از این آثار کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه است که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم. این مکان یکی از مهم‌ترین آثار هنری و مذهبی ایتالیاست که با طراحی برجسته‌ خود تاریخچه طولانی‌اش را نشان می‌دهد و هر ساله میزبان گردشگران تور میلان از سراسر دنیاست. در این مقاله، به بررسی تاریخچه، معماری، هنر و جاذبه‌های کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه خواهیم پرداخت.

تاریخچه کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه میلان

صومعه دومینیکن و کلیسا به دستور دوک میلان، فرانچسکو اول اسفورزا ساخته شده بود. دوک می‌خواست کلیسا جایگزین کلیسای کوچکی شود که زمانی در آن مکان بود و به مریم مقدس گریس اختصاص داشت. معمار این پروژه گویینفورته سولاری بود. ساخت و ساز ساختمان صومعه در سال 1469 به پایان رسید. با این حال، برای ساخت کلیسا زمان بیشتری صرف شد. دوک لودوویکو می‌خواست این کلیسا را محل دفن خانواده در نظر بگیرد و به همین دلیل ساختمان صومعه بازسازی شد. سرانجام ساخت کلیسا در سال 1497 به پایان رسید و همسرش بئاتریس در آنجا به خاک سپرده شد. استاد برامانته از نظر ساختاری کلیسا را گسترش داد و برج‌ها و گنبدهای شگفت‌انگیزی که ستون‌ها احاطه کرده بودند، صومعه و سفره‌خانه‌ای تماشایی به آن افزود.

کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه میلان

معماری کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه

نمای خارجی کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه به شیوه‌های گوناگون معماری رنسانسی طراحی شده ‌است. جلوه‌های هنری و زیبایی‌شناسانه در این بنا به‌وضوح مشاهده می‌شوند که می‌توان به پنجره‌های زیبا با برش‌های هندسی، تراش‌کاری‌های زیبا و ستون‌های کورینتی اشاره کرد. علاوه بر این، سقف اصلی کلیسا نیز با آثار نقاشی‌های زیبا و مجسمه‌های خیره‌کننده از هنرمند مشهور رنسانسی، لئوناردو داوینچی، تزئین شده ‌است.

اما اگر بیشتر به اطراف خود دقت بکنید، می‌توانید نقاشی «شام آخر» لئوناردو داوینچی را روی دیوار تماشا کنید و از آن لذت ببرید. این نقاشی از مهم‌ترین آثار هنری رنسانسی به شمار می‌رود و نشانگر ابداع و کمال فنی این هنرمند بزرگ است. بنا به دلیل ارزش تاریخی و هنری کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه، این مکان در سال ۱۹۸۰ به‌عنوان یکی از آثار جهانی معروف و محفوظ‌شده توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی ‌ثبت شده است و هر ساله میزبان گردشگران و هنردوستان تور ایتالیا از سراسر جهان است.

معماری کلیسای سانتا ماریا

نقاشی شام آخر داوینچی در کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه

نقاشی شام آخر یکی از شاهکارهای هنری کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه در میلانو واقع در ایتالیاست. این نقاشی را لئوناردو داوینچی، نقاش و دانشمند بزرگ ایتالیایی، در دهه آخر قرن چهاردهم خلق کرد. نقاشی شام آخر، یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین آثار هنری جهان محسوب می‌شود که در سال 1495 تا 1498 میلادی به پایان رسید.

این نقاشی میهمانانی را به تصویر می‌کشد که بر سر میز ناهار مسیح نشسته‌اند. ژانر نقاشی، صحنه مذهبی را به نمایش می‌گذارد و داوینچی در آن تصویری واضح و با احساس از شخصیت مسیح و دوازده شاگردش را نقاشی کرده است. این نقاشی نمادی از تحول و تأثیر مسیح بر انسانیت است که از نظر فلسفی و هنری و استفاده از زاویه انسان‌محور، نوآورانه و منحصر به فرد بوده است.

نقاشی شام آخر با شگردهای هنری از جمله تمرکز بر نورپردازی و جزئیات دقیق، توانسته است تأثیر فراوانی بر نقاشی‌های بعدی بگذارد و هنرمندان دیگر را تحت تأثیر قرار دهد. این اثر، با وجود گذر سال‌ها هنوز هم یکی از عظیم‌ترین آثار هنری تاریخ است. همچنین جذابیت و شگرد هنری آن همچنان از دیدگاه‌های هنری تحسین می‌شود و می‌توان آن را یکی از علل معروف بودن کلیسا نیز دانست.

نقاشی شام آخر داوینچی

نکات بازدید از کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه

برای بازدید از این مکان زیبا حتماً باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. فصل بهار و پاییز: این دو فصل معمولاً بهترین زمان‌ برای بازدید از کلیسا هستند. هوا معمولاً ملایم است و جمعیت توریست‌ها زیاد نیست؛ بنابراین می‌توانید بدون هیچ ‌دردسری از این مکان بازدید کنید.
  2. در زمان مناسب بازدید کنید: کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم میلانو است و به‌ویژه در تعطیلات و تابستان، تعداد زیادی از گردشگران از آن بازدید می‌کنند. بهتر است از بازدید در زمان‌های پرازدحام مثل میانه روز خودداری کرده و سعی کنید زودتر یا دیرتر از این زمان‌ها، از این کلیسا بازدید کنید.
  3. رزرو آنلاین: اگر می‌توانید بلیت ورود به کلیسا را از قبل آنلاین رزرو کنید. این کار به شما کمک می‌کند از صف‌های طولانی و احتمالی برای ورود به کلیسا جلوگیری کنید.

نتیجه‌گیری

کلیسای سانتا ماریا دله گراتسیه، جواهری در شهر میلان است که با زیبایی و شکوه هنری‌اش مسافران و بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. نقاشی معروف «شام آخر» از لئوناردو داوینچی نیز در این کلیسا قرار دارد و یکی از شاهکارهای بزرگ هنری جهان شناخته می‌شود. بازدید از این کلیسا قطعاً برای شما تجربه‌ای تکرارنشدنی به ارمغان می‌آورد.

 

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات