موزه گوگنهایم بیلبائو؛ مشهورترین موزه جهان

5 ماه پیش 0 دیدگاه

اگر می‌خواهید در کنار عنکبوتی غول‌آسا قدم بزنید، یا برای دیدن توله خرسی پوشیده از گل در میان مه و فواره آب منتظر بمانید، به اسپانیا سفر کنید؛ یکی از زیباترین کشورهای اروپایی که به‌دلیل فرهنگ غنی و هنر فوق‌العاده خود، مقصدی بسیار جذاب برای دوستداران آثار هنری و بناهای تاریخی است. همچنین اگر می‌خواهید در میان رقص باله ماهی‌ها بر روی صخره‌ها قدم بگذارید، موزه‌های زیبا و جذاب اسپانیا همراه شما در این سفر جذاب هستند؛ برای مثال موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از جذاب‌ترین و زیباترین موزه‌های اسپانیاست که می‌توانید از آن‌ دیدن کنید

بیلبائو؛ شهری با سرگذشت پرفراز و نشیب

بیلبائو یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای کشور اسپانیاست که با پیشرفت در حوزه فولاد، حمل و نقل، کشتی‌سازی و بانکداری به‌سرعت به یک شهر صنعتی تبدیل شده است. با وجود این، در سال ۱۹۷۰، شهر بیلبائو اسپانیا با بحران بسیار جدی اقتصادی و درنتیجه آسیب‌های بسیاری روبه‌رو شد. با این حال بیلبائو توانست به‌سرعت به روزهای اوج خود بازگردد. این بازگشت با تخریب مجتمع‌های قدیمی و ساخت ساختمان‌های جدید از جمله موزه گونگهام بیلبائو آغاز شد. این موزه که فرانک گری آن را طراحی کرده و ساخته است، امروزه نماد فرهنگ و هنر اسپانیا شناخته می‌شود.

 

موزه گوگنهایم اسپانیا؛ نمایشی از زیبایی و هنر مدرن

موزه گوگنهایم در اسپانیا یکی از برترین موزه‌های فرهنگ و هنر در جهان است که با معماری درخشان و خیره‌کننده و همچنین آثار خارق‌العاده خود هر شخصی را مجذوب خود خواهد کرد. به‌طورکلی، اسپانیا به‌دلیل هنر و فرهنگ غنی خود شهره است؛ از این‌رو دوستداران هنر، سودای سفر به این کشور زیبا و بازدید از کلیساها، موزه‌ها و کاخ‌های حیرت‌انگیز آن را در سر دارند.

هنرمندان کشور اسپانیا، در طول تاریخ پر فراز و نشیب این کشور، انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده و در آثار خود از هنر سراسر جهان الهام گرفته‌اند. شهر بیلبائو نیز در طول تاریخ، مهد پرورش هنرمندان خوش‌ذوق بسیاری بوده است؛ به همین دلیل می‌توان موزه گوگنهایم اسپانیا را بهترین موزه این کشور به شمار آورد و در تور مادرید از تماشای آن لذت برد.

موزه گوگنهایم در اسپانیا

معماری موزه گوگنهایم بیلبائو؛ سفری به صخره‌ها همراه با بال ماهی‌ها

اگر از موزه گوگنهایم بیلبائو دیدن کنید، خواهید دید تنها آثار موجود در این موزه دلیلی برای شهرت این مکان شگفت‌انگیز نیست، بلکه معماری این بنای جذاب نیز به‌تنهایی جذاب است. این موزه در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است و خود به‌تنهایی یک اثر هنری به شمار می‌آید. موزه بیلبائو فرانک گهری، با الهام از صخره‌ها، شکل کشتی‌ها، بال ماهی‌ها و شکل برج‌ها ساخته شده است.

محوطه‌سازی موزه بیلبائو، یک شاهکار هنری است که جذابیت این مجموعه را چندین برابر می‌کند؛ برای مثال یک استخر بزرگ در محوطه این موزه وجود دارد که سازنده آن فوجیکو نایاکاست. بخار شدن آب این استخر، مهی سبک را تشکیل می‌دهد و فضا را رمزآلود و جذاب می‌کند. وجود مجسمه اسکلتی عنکبوت که نمادی از آغوش محافظ محسوب می‌شود، به جذابیت بیشتر این فضا کمک افزوده است.

مجسمه چشمه از دیگر جاذبه‌های موجود در محوطه‌سازی این مجموعه است که به‌صورت ناگهانی، آب را به هوا پرتاب می‌کند و یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های موزه برای کودکان است. از سوی دیگر، جف کونز، مجسمه‌ای ۱۲ متری از یک توله سگ را با استفاده از گل‌های بگونیا طراحی کرده که از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های توریستی در جهان است.

 

معماری موزه گونهایم

 

برخی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین آثار موزه گوگنهایم بیلبائو

موزه گوگنهایم بیلبائو با وجود ۱۹ گالری در سه طبقه مختلف، کلکسیونی از دیدنی‌ترین و زیباترین آثار هنری است که در ادامه تعدادی از مهم‌ترین آثار موجود در این موزه را به شما معرفی کنیم:

 

  1. اثر بی‌نام (untitled)؛ احساسات ممنوع!

این اثر یکی از آثار هنرمند آمریکایی مارک روتکو است که در سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۳ به تصویر درآمده است. اثر بی‌نام نخستین بار در شیکاگو و در انستیتو هنری شیکاگو در معرض دید بینندگان قرار گرفت. به عقیده خالق این اثر در این نقاشی احساسات ابتدایی انسانی، تراژدی، الهام، عذاب و... ممنوع می‌شود.

اثر بی نام  گونگهایم بیلبائو

  1. سفارشات معروف شب (The renowned orders of the night)؛ غرق در میان ستارگان

خالق این اثر زیبا آنزلم کیفر است؛ هنرمند آلمانی تبار که در بیشتر آثار خود از جنگ و فاشیسم الهام گرفته است، در این اثر، هنرمند درحالی‌که روی زمینی بایر و بی آب و علف دراز کشیده به آسمان زیبا می‌نگرد. کیفر در آثار بعدی خود نیز غرق آسمان‌ و زیبایی‌هایی آن است و آثار متعددی برای کشف زیبایی‌های شب خلق کرده است.

سفارشات معروف شب

  1. نه خطابه بر کومودوس (Nine discourses’ on Commodus)؛ قتل روی دیوار

این مجموعه 9 عددی اثر تومبلی هنرمند آمریکایی است که در آن، وحشی‌گری و جنون امپراطوری رم به تصویر کشیده شده است. افزون بر این، سیر تغییرات فضای آرام به‌سوی خشونت شدید بر دیوارهای این موزه نقش شده است.

نه خطابه بر کومودوس

  1. مسئله زمان (The matter of time)؛ زمان در میان اشکال فولادی

این اثر مجموعه‌ای هشت تایی از جنس فولاد است که ریچارد سررا بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ آن را خلق کرده است. در این اثر عجیب، تغییر شکل فرم‌های فولادی را از یک بیضی بسیار ساده تا اشکال پیچیده‌تر خواهید دید؛ درواقع در این سیر تکاملی هنرمند سعی کرده است گذر زمان را به بیننده نشان دهد.

مسئله زمان (The matter of time)

  1. مناظر دریایی (Seascape)؛ واقعیتی نقش‌شده روی دیوار

گرهارد ریشتر بیشتر آثار خود را با الهام از تصاویری که ثبت می‌کرد، طراحی کرده است. اثر مناظر دریایی نیز الهام گرفته از یکی از تصاویری است که او در جزیره تنریفه از جزایر قناری ثبت کرده است؛ از این‌‌رو حقیقی‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر است.

مناظر دریایی موزه گونگهایم بیلبائو

 

6. بارگ (Barge)؛ سفر در هیاهوی روزمره

Barge اثر روبرت راشنبرگ در سال‌های ۱۹۶۲ تا 1963 به تصویر کشیده شده است. در آن زمان راشنبرگ با تأثیرپذیری از اندی وارهول طرح خود را با روغن و سیلک اسکرین روی بوم نقش کرد. آنچه در این اثر می‌بینیم، عکس‌های راشنبرگ و منابع تصویری رسانه‌های آن زمان است. خالق این اثر با الهام از وارهول، نقشه‌ها، متون روزنامه‌ها و مجله‌ها را درون آثار خود گنجانده است.

اثر بارگ در موزه گونگهایم7. هوا چقدر ژرف است (How Profound Is The Air)؛ فرم و فضا در دل سنگ و نقش

خالق این اثر خارق‌العاده، ادواردو چیلیدا این قطعه را در سال ۱۹۹۶ خلق کرده است. این هنرمند اسپانیایی پس از خلق آثاری در معماری و سپس نقاشی، فرم و فضا را در دل مجسمه‌های خود جای داد. از این هنرمند، آثاری خلق شده است که سنت‌های باسک در کشاورزی، معماری و صنعت را نشان می‌دهند.

اثر هوا چقدر ژرف است در موزه گونگهایم

بهترین زمان برای بازدید از موزه گوگنهایم بیلبائو

اگر به اسپانیا سفر کردید، می‌توانید از روز سه‌شنبه تا یکشنبه در بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۸ شب، از موزه دل‌انگیز و زیبای گوگنهایم بیلبائو دیدن کنید. همچنین در ماه‌های جولای و آگوست می‌توانید دوشنبه‌ها از این موزه بازدید کنید. بهتر است بدانید هزینه بازدید از این موزه برای کودکان زیر ۱۲ سال رایگان است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با موزه گوگنهایم بیلبائو آشنا کردیم و برخی از معروف‌ترین آثار این موزه را به شما نشان دادیم. اگر زمان کافی دارید که از کل مجموعه‌ها  بازدید کنید، به شما توصیه می‌کنیم از تمام آثار و زیبایی‌های این مکان زیبا بازدید کنید. همچنین اگر با تور اسپانیا 1403 به این کشور سفر می‌کنید، بهتر است بازدید از این موزه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات