کلیسای سانتا ماریا؛ سومین کلیسای دنیا

5 ماه پیش 0 دیدگاه

 اگر می‌خواهید بر روی گنبد کلیسا قدم بزنید، از میان شبستان‌ها به جاذبه‌های زیبا بنگرید و از ارتفاع 90 متری دیوارهای مرمرین کلیسای فلورانس را ببینید، با رز آبی همراه شوید و تاریخچه این کلیسای جاب و زیبا رو بخوانید. کلیسای سانتا ماریا دل‌فیوره یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جهان است که در فلورانس ایتالیا قرار دارد. این کلیسای جامع، سه شبستان دارد که هرکدام شامل یک محوطه تو در تو است. طول کلیسای جامع 153 متر، عرض آن 90 متر و ارتفاع از کف تا پایه فانوس گنبد 90 متر است.

دیوارهای بیرونی کلیسای فلورانس با سنگ مرمر سفید، قرمز و سبز با اشکال هندسی و گل‌های زیبا پوشیده شده است. قسمت داخلی کلیسا با معماری گوتیک و آثار هنری ارزشمند نظر هر بازدیدکننده‌ای را جلب می‌کند. تاریخچه ساخت این بنای عظیم بسیار جالب است، در ادامه مطلب می‌توانید اطلاعات کامل‌تری از کلیسای فلورانس را در مجله گردشگری رز آبی کسب کنید.

تاریخچه کلیسای سانتا ماریا ایتالیا

اولین سنگ‌بنای کلیسای جامع فلورانس در 8 سپتامبر 1296 گذاشته شد. این کلیسا که کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره نیز شناخته می‌شود، در میدان دومو واقع شده است. ساخت کلیسای جامع فلورانس در پایان قرن سیزدهم با طراحی آرنولفو دی کامبیو، معمار و مجسمه‌ساز مشهور آغاز شد.

هنگامی که دی کامبیو درگذشت، ساخت کلیسای جامع به تعویق افتاد، اما در سال 1334 جوتو طراح برج ناقوس ساخت کلیسای جامع را از سر گرفت، اما درنهایت در سال 1337 با درگذشت جوتو، ساخت و ساز دوباره متوقف شد. ساخت این کلیسای عظیم و باشکوه را آندریا پیزانو و فرانچسکو تالنتی در سال 1359 ادامه دادند. در اواسط قرن چهاردهم، هنرمندان فلورانسی سبک گوتیک را کنار گذاشتند و سبک رومی را به کار گرفتند. درنهایت، لورنزو گیبرتی و فیلیپو برونلسکی مجسمه‌ساز ساخت کلیسای جامع فلورانس را به پایان برسانند.

برونلسکی مجسمه‌های گنبد را ساخت و پروژه‌ای جدید طراحی کرد تا کلیسای جامع فلورانس را به بزرگ‌ترین کلیسای جامع زمان خود تبدیل کند. نمای کلیسای جامع در پایان قرن شانزدهم تخریب شد و امیلیو دو فابریس آن را دوباره طراحی و تغییراتی ایجاد کرد.

 

دیدنیهای کلیسای سانتا ماریا

کلیسای جامع فلورانس با پیشینیه طولانی خود جاذبه‌های جالبی دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. آثار هنری: معماری داخلی کلیسای فلورانس سانتا ماریا دل فیوره بیشتر از نوع گوتیک بوده و تعداد زیادی نقاشی زیبا روی دیوارها دیده می‌شود؛ برای مثال، معروف‌ترین نقاشی دیواری اثر ماساچیو است که از بهترین آثار هنری کلیسای سانتا ماریا محسوب می‌شود. انواع مجسمه‌ها، موزاییک‌ها، نقاشی‌های دیواری و سایر آثار هنری که به دست بسیاری از صنعتگران خلق شده این مکان را زینت می‌دهند. در بالای در اصلی، یک صفحه ساعت خیلی بزرگ با پرتره‌های نقاشی دیواری از چهار پیامبر نوشته پائولو اوچلو (1443) وجود دارد.

 

آثار هنری کلیسا سانتا ماریا

  1. برج ناقوس کلیسا: این برج یکی دیگر از جاذبه‌های کلیسای جامع فلورانس است این برج با ارتفاع 277 فوت، یکی از بارزترین ویژگی‌های کلیسای فلورانس محسوب می‌شود. ساخت این برج را جوتو در سال 1334 آغاز کرد و تا سال 1337 تنها قسمت اول پروژه را به پایان رساند. درنهایت هنرمندانی مانند آلبرتو آرنالدی بیرون برج را با حکاکی‌های زیبای تزئین کردند.

برج ناقوس کلیسا سانتا ماریا

3. گنبد کلیسای جامع فلورانس: گنبد کلیسای سانتا ماریا را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای رنسانس ایتالیا دانست. گنبد نمادین کلیسای فلورانس سانتا ماریا دل فیوره، با نام‌های «duomo di firenze» و «گنبد برونلسکی» نیز شناخته می‌شود. این گنبد که بین سال‌های 1420 و 1436 توسط فیلیپو برونلسکی ساخته شد، در دوره خود یک نوآوری واقعی محسوب می‌شد؛ زیرا بدون هیچ ساختار پشتیبان و نگهدارنده‌ای ساخته شد. همچنین این گنبد بزرگ‌ترین گنبدی بود که تا آن زمان ساخته شده بود.

برج ناقوس کلیسا سانتا ماریا

نکات جالب کلیسای فلورانس

اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی ایتالیا مانند کلیسای جامع فلورانس را دارید، بهتر است با نکات جالبی درباره کلیسای جامع بیشتر آشنا شوید.

  1. کلیسای سنت ماریا جامع بزرگ‌ترین گنبد بنایی جهان را دارد. این کلیسا با بیش از 4 میلیون آجر، وزن بیش از 40000 تن و بیش از 10 طبقه ارتفاع، بزرگ‌ترین سازه بنایی در جهان است.
  2. کلیسای ماریا دل فیوره در بالای یک کلیسای کوچک قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید این سازه بزرگ روی یک کلیسای کوچک بنا شده است. هنوز هم بقایای کلیسای اصلی وجود دارد که اکنون در زیر کلیسای سانتا ماریا دل فیوره قرار دارد. این کلیسا، یک کلیسای بسیار کوچک‌تر و ساده‌تر بود که بین قرن‌های چهارم تا ششم، قبل از قرون وسطی و دوره رنسانس ساخته شد. در حال حاضر این کلیسای کوچک به یک موزه زیرزمینی تبدیل شده که می‌توانید در آن آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی را ببینید.
  3. مردی که سقف گنبدی سانتا ماریا دل فیوره را طراحی کرد و ساخت، هیچ آموزش معماری قبلی نداشت. فیلیپو برونلسکی که یک زرگر بود، قبل از ساختن این شاهکار که هنوز پابرجاست، هرگز در زندگی خود گنبدی نساخته بود.
  4. برونلسکی برخلاف داوینچی هیچ دفترچه یا سندی برای نحوه کار خود نگذاشت. برونلسکی همیشه فرد مرموزی بود و هیچ نقاشی یا حتی نامه‌ای از اینکه چگونه توانسته به چنین طرح شگفت‌انگیزی دست یابد، به جا نگذاشت.

قیمت بلیط کلیسای سانتا ماریا

بازدید از کلیسای جامع فلورانس یکی از دیدنی‌های رایگان در تور اروپاست، اما برای دیدن بناهای تاریخی (برج ناقوس و گنبد برونلسکی) باید بلیط تهیه کنید. با تهیه بلیط می‌توانید به تمام بناهای تاریخی کلیسا دسترسی داشته باشید و از غسل تعمید سن جیووانی، برج ناقوس جوتو، گنبد برونلسکی، اپرا دل دومو، موزه و کلیسای باستانی سانتا رپاراتا بازدید کنید. قیمت بلیط حدود 30 یورو است.

کلیسای جامع فلورانس

بهترین زمان بازدید از کلیسای جامع فلورانس

زمان بازدید از هر بنای کلیسا سانتا ماریا دل فیوره متفاوت بوده و به شرح زیر است:

  • کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره: روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت 10:15 تا 16:45
  • بازدید از گنبد: روزهای دوشنبه تا یکشنبه 08:15 تا 17:15
  • بازدید از غسل تعمید: روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت 09:00 تا 19:45
  • برج ناقوس جوتو: روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت 08:15 تا 19:45
  • موزه Opera del Duomo: روزهای دوشنبه و آخر هفته از ساعت 09:00 تا 19:45

سخن پایانی

کلیسای ماریا دل فیوره، یا همان کلیسای دوئومو که مردم بومی آن را به این نام می‌شناسند، مهم‌ترین مکان دیدنی فلورانس است. این کلیسای جامع نه‌تنها به‌دلیل وسعت و زیبایی چشمگیرش شناخته شده است، بلکه صدها سال قدمت دارد و گنبد آن یک شاهکار معماری بزرگ جلوتر از زمان خود است.

 کلیسای سانتا ماریا، در زمان خود، با ظرفیت 30.000 نفر بزرگ‌ترین کلیسای جامع اروپا بود. همچنین ورود به کلیسای جامع تنها برای افرادی مجاز است که لباس مناسب برای مکان عبادت بپوشند. بازدیدکنندگان با کفش، کلاه و عینک آفتابی اجازه ورود به کلیسای جامع را ندارند. همراه داشتن کوله‌پشتی و کیف بزرگ نیز ممنوع است. اگر شما هم به بازدید از کلیساهای قدیمی اروپا علاقه‌مند هستید، می‌توانید در تور ایتالیا از کلیسای سن زاکاریا ونیز و کلیسای سنت مارک ونیز دیدن کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات