موزه‌های رم؛ 10 موزه رم که باید ببینید!

4 ماه پیش 0 دیدگاه

 شهر رم یکی از پرماجراترین و البته زیباترین شهرهای جهان است که موزه‌های بسیاری را در خود جای داده است. بیشتر این موزه‌ها قصرها و عمارت‌های مجلل قدیمی هستند که در حال حاضر کاربرد خود را از دست داده‌اند و به‌عنوان موزه در معرض بازدید عموم قرار گرفته‌اند. در ادامه به معرفی موزه‌های معروف رم و جاهای دیدنی رم می‌پردازیم تا به شما عزیزان در انتخاب مکانی عالی برای بازدید کمک کنیم. فراموش نکنید که در تور اروپا نوروز 1403 رز آبی می‌توانید از تمامی این جاذبه‌ها دیدن کنید.

 

  1. گالری بورگزه (Galleria Borghese)؛ مهم‌ترین موزه رم

این گالری نه‌تنها یکی از برترین موزه‌های ایتالیا بلکه یکی از برترین موزه‌های جهان است که در شهر ایتالیا و در ویلای بورگزه قرار دارد. این گالری تعداد زیادی از آثار کاردینال اسکیپیون بورگزه را در خود جای داده که شامل نقاشی، مجسمه‌ها و دیگر آثار به جا مانده از آن هنرمند است. به یاد داشته باشید که هنگام سفر به رم و بازدید از گالری بورگزه می‌توانید در باغ‌های سرسبز اطراف این گالری هم گردش کنید و لذت ببرید.

گالری برگزه ایتالیا

  1. کاخ‌موزه کولونا (Colonna Galleria)؛ با ارزش‌ترین اثر سبک باروک

بود کولونا گالری یکی از موزه‌های معروف رم است که بزرگ‌ترین مجموعه از آثار هنری را در خود جای داده است. بین سال‌های 1300 تا 1500 کاخ کولونا اقامتگاه خصوصی خانوادگی بود، اما در سال 1654 به‌عنوان یک گالری هنری شناخته شد. همچنین معماری که ساخت این گالری را بر عهده گرفت آنتونیو دل گراند بود. گفتنی است گالری در سال 1700 و توسط فیلیپ دوم افتتاح شد. آثار تزیینی بسیار زیبایی روی سقف این گالری قرار دارد که جی کولی سباستیانو و کیاری جی در سال 1702 آن‌ها را نقاشی کردند.

کاخ کولونا یکی از باارزش‌ترین آثار سبک باروک به حساب می‌آید و از اتاق‌های زیادی تشکیل شده که هر اتاق طراحی خاص خود را دارد. هنگام سفر به این موزه شگفت‌انگیز که موزه معروف رم است می‌توانید از اتاقی که پرنسس ایزابل در آن اقامت داشته است دیدن کنید.

 

کاخ‌موزه کولونا رم

  1. موزه بین‌المللی کاخ سنت آنجلو رم

این موزه در چند قدمی کلیسای سنت پیتر قرار دارد؛ درست در انتهای پل سنت آنجلو. این موزه که یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های رم است ساختمانی منحصربه‌فرد است؛ زیرا علاوه بر اینکه بنایی تاریخی است ‌منطقه باستان‌شناسی را نیز نشان می‌دهد.

کاخ سنت آنجلو (Museo Nazionale di Castel Sant Angelo) که در اصل مقبره سن تانجاو است در سال 1925 به یکی از موزه‌های رم تبدیل شد. از جمله آثاری که با مراجعه به این موزه می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید می‌توان به مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، ساخته‌های مرمری و حتی سلاح‌ها و مبلمان اشاره کرد.

موزه بین‌المللی کاخ سنت آنجلو

  1. موزه کاپیتولین (Capitolini)؛ فداکاران سنگی

موزه‌های کاپیتولین رم که موزه‌های کاپیتولینی هم نامیده می‌شوند تعدادی موزه هستند که در Piazza del Campidoglio و در ساختمان‌های Palazzo dei Conservatori و Palazzo Nuevo قرار دارند. هردوی این ساختمان‌ها از زیر زمین با یک راهرو به یکدیگر متصل می‌شوند.

این موزه در تپه کاپیتولین که یکی از هفت‌تپه رم محسوب می‌شود قرار گرفته است تاریخ تقریبی تأسیس این موزه را می‌توان سال 1471 دانست. این موزه حیاطی زیبا با مجسمه زیبا و دیدنی مانند بقایای مجسمه امپراتور کنستانتین را داراست. این موزه پر از نمادهای شهر رم و مجسمه‌های به‌یادماندنی است که به‌راحتی آن‌ها را از یاد نخواهید برد.

موزه کاپیتولین رم

  1. موزه ماکسی رم (MAXXI Museum)؛ دیدار با آثار سراسر جهان

موزه ماکسی یکی از جالب‌ترین موزه‌های رم و درواقع اولین موزه در ایتالیاست که به هنر مدرن اختصاص داده شده است. این بنا را معمار عراقی زاها حدید طراحی کرده است. این موزه که در محله فلامینیو رم قرار دارد در ابتدا مجموعه‌ای از دفترهای نظامی بوده و در حال حاضر یکی از پربازدیدترین موزه‌های ایتالیاست. در این موزه بیشتر از 300 اثر هنری قرار دارد که از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند؛ از عکاسی گرفته تا ویدئو آرت و مجسمه‌سازی. در بین نام هنرمندان نیز نام هنرمندان ایتالیایی بیشتر به چشم می‌خورد.

MAXXI Museum) موزه ماکسی رم

 

  1. موزه سرداب کاپوچین رم؛ ترسناک‌ترین موزه ایتالیا

بی‌شک این موزه (Capuchin Crypt Rome) یکی از خاص‌ترین‌ها در میان موزه‌های رم و حتی موزه‌های جهان است؛ و البته شوم‌ترین! گروه کاپوچین‌ها در سال 1525 از فرانسیسکن‌ها جدا شدند تا راه و روش سر فرانسیس را طور دیگری زندگی کنند و به اصول اولیه برگردند. آن‌ها صندل بدون جوراب می‌پوشیدند به همراه تونیک و یک مقنعه که مانند کلاه بود و درواقع نام آن‌ها از همین کلاه (cap) گرفته شده است.

این سرداب بین سال‌های 1626 تا 1631 و به دستور پاپ اوربان هشتم ساخته شد؛ زیرا برادر او یک کاپوچین بود. اجساد هزاران کاپوچین به مرور در این سردابه دفن شده و امروزه حدود 3600 بدن در این سردابه وجود دارد که بین سال‌های 1500 تا 1870 در این مکان دفن شده‌اند.

موزه سرداب کاپوچین رم

  1. موز ه واتیکان (Vatican Museums)؛ سقفی رنگارنگ

موزه واتیکان رم یکی از باارزش‌ترین موزه‌های رم است که مجموعه‌ای بزرگ از مصنوعات رومی و مصر باستان به همراه اتاق‌های نقاشی شده و حتی هنر مدرن را در خود جای داده است. حدود 26 موزه واتیکان وجود دارد که در کاخ‌های متعدد شهر رم قرار گرفته‌اند و شهرت آن‌ها بیشتر به‌دلیل وجود کلیسای سیستین است. اگر به بازدید از موزه‌های تاریخی علاقه‌مند باشید بازدید از این موزه‌ها و گنجینه‌هایی که پاپ‌ها از قرن 16 تا به امروز در 54 سالن آن جمع‌آوری کرده‌اند قطعاً برای شما بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده خواهد بود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا از کلیسای سیستین بازدید کنید؛ مکانی که از همان ابتدای ورود مبهوت نقاشی‌ها و طرح‌های موجود روی سقف آن خواهید شد، بهتر است بدانید که نقاشی‌های سقف این کلیسا در قرن پانزدهم و توسط میکل آنژ انجام شده است. یکی دیگر از دلایل معروف‌ بودن این کلیسا این است که هنگام انتخاب پاپ اگر کاردینال‌ها بتوانند شخص مناسبی را به‌عنوان پاپ انتخاب کنند دود سفید از دودکش‌های این کلیسا خارج می‌شود. اگر دود سیاه خارج شود به این معناست که آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند شخص مناسبی را پیدا کنند. این موزه قطعاً یکی از مکان‌هایی است که تور ایتالیا را برای شما بسیار جذاب خواهد کرد.

موزه واتیکان

 

 

  1. گالری دوریا پمفیلی (Doria Pamphili Gallery)؛ خانه اشرافی در رم

یکی از کلاسیک‌ترین موزه‌های رم گالری دوریاست که درواقع کاخ دوریا نام دارد و در گذشته محل اقامت خانواده دوریا بوده است. آثار هنری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده غالباً نقاشی‌هایی هستند که به مجموعه خصوصی این خانواده تعلق داشتند. این تابلوها در فضاهایی زیبا مانند سالن رقص و اتاق تاج و تخت آویزان شده‌اند.

در ابتدا این کاخ برای خانواده پامفیلج ساخته شده بود، اما پس از اینکه در قرن هجدهم این خانواده وارثی نداشت پاپ کلمنت دوازدهم تمام دارایی آن‌ها را به خانواده دوریا واگذار کرد. از آنجا که این خانواده افرادی بسیار هنردوست بودند بیشتر دیوارهای این کاخ پوشیده از نقاشی‌های نفیس از هنرمندانی مانند رافائل، ولازکز و تیتیان است.

گالری دوریا پمفیلی ایتالیا

  1. موزه انجمن‌های امپراتوری (Museo dei Fori Imperiali)؛ نخستین موزه معماری باستان

موزه انجمن‌های امپراتوری که در پاییز سال 2007 افتتاح شد، اولین موزه معماری باستانی ایتالیاست. این موزه یکی از پربازدیدترین موزه‌های رم به شمار می‌آید و علت آن ارتباط با سلسله‌های مختلف پادشاهانی مانند سزار، آگوستوس، نروا بوده است. این بنا شامل ساختمان‌های متعدد است و در ابتدا قرار بود انبارها، دفاتر و مغازه‌های امپراتوری را در خود جای دهد. این موزه بین سال‌های 2005 تا 2007 تحت بازسازی قرار گرفت و درنهایت عموم مردم توانستند از آن بازدید کنند.

اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که به هنر و معماری باستان علاقه‌مند باشید این موزه به یکی از مکان‌های مورد علاقه شما تبدیل خواهد شد. شما علاقه‌مندان با شرکت در تور رم می‌توانید از این مکان شگفت‌انگیز دیدن کنید.

موزه انجمن‌های امپراتوری رم

  1. موزه اسپادا یا شمشیر (Spada Gallery)؛ بازدید از ستون‌های توهم‌گرا

گالری اسپادا از دیگر موزه‌های رم و متعلق به قرن شانزدهم است که در کاخ پودیفر قرار دارد. این موزه بی‌شک یکی از با ابهت‌ترین و زیباترین بناهای معماری مانریستی شهر رم است. این گالری دارای چهار اتاق و مجموعه‌ای زیبا از نقاشی‌های سبک باروک است که در قرن هفدهم توسط کاردینال‌های برناردینو و فابریزیو اسپادا به وجود آمده‌اند.

این گالری جذاب رسالت خود یعنی زنده نگه داشتن سبک باروک را در رم به خوبی انجام داده است. دیدنی‌ترین قسمت این گالری ستون‌های توهم‌گرایی هستند که در سال 1653 فرانچسکو بورومینی برای کاردینال برناردینو اسپادانا طراحی کرد؛ طرحی با استفاده ماهرانه از محاسبات ریاضی که سبب می‌شود شما فکر کنید ستون‌های انتهایی بسیار دور و کوچک هستند.

Spada Gallery رم

 

سخن پایانی

به‌طورکلی موزه‌های معروف رم بسیار زیاد هستند که ما سعی کردیم در این مقاله به اختصار تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم به شما کمک کرده باشیم تا تعدادی از موزه‌های معروف ایتالیا را شناخته باشید و خاطراتی جذاب بسازید. برای این منظور می‌توانید از رز آبی راهنمایی بگیرید تا برای سفری لذ‌ت‌بخش آماده شوید.

 

 

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات