پارک گوئل (Park Güell)؛ شاهکاری هنری در بارسلون

5 ماه پیش 0 دیدگاه

 

پارک گوئل بارسلونا بی‌اغراق شاهکاری بی‌نظیر و ترکیبی از هنر و معماری و همچنین ذوق و سلیقه معمار این پارک است. این پارک از ابتدا با عشق طراحی و ساخته شده و به همین دلیل فضایی بسیار شاعرانه و پرانرژی درون آن حکم‌فرماست. پارک گوئل در یکی از بهترین محله‌های بارسلون قرار دارد و همین امر بر جذابیت بیشتر این پارک افزوده است. در این مقاله، پارک گوئل و قسمت‌های مختلف آن بررسی شده‌اند. همچنین نکاتی درباره جاذبه‌های این پارک و قیمت بلیت آن بیان شده است.

 

پارک گوئل کجاست؟

پارک گوئل یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های بارسلونا به شمار می‌آید. این این پارک خارق‌‌العاده در تپه آل کارمل در منطقه گراسیای شهر بارسلون قرار دارد و طراح آن آنتونی گائودی، از معروف ترین معماران اسپانیایی است. شاید به همین دلیل قیمت تور اسپانیا در برخی ایام سال همچون بهار و تابستان بالاست؛ چراکه نمای این پارک در این فصول به‌قدری خیره‌کننده است که هر گردشگری را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند.

 

داستان پارک گوئل چیست؟ رویایی که بعد از مرگ محقق شد

این پارک را می‌توان نتیجه زیاده‌خواهی یکی از تجار ثروتمند و خانواده دوست اهل بارسلون دانست؛ زیرا این پارک به خواست سرمایه‌داری ثروتمند به نام گوئل طراحی و مقدمات ساخت آن آغاز شد. درواقع گوئل از یک معمار خوش‌ذوق اسپانیایی درخواست کرد پارکی جذاب و منحصربه‌فرد برای زمین جدیدش که در لبه یک بخش کوهستانی قرار گرفته بود طراحی کند. هدف او این بود که خانواده وی و دیگر سرمایه‌داران بتوانند در این پارک ساعات خوشی را سپری کنند.

این خواسته گوئل در ابتدا طرفداران بی‌شماری یافت و بیشتر سرمایه‌داران نیز از آن استقبال کردند. بعد از گذشت ‌زمانی کوتاه به‌دلیل همکاری نکردن سایر سرمایه‌داران و کمبود سرمایه نقدی ساخت پارک متوقف شد. گوئل تا آخرین لحظات عمر خود در این منطقه اقامت داشت و زندگی می‌کرد. این منطقه خوش آب و هوا تا سال 1926 نیمه‌کاره باقی ماند تا اینکه در همین سال شورای شهر بارسلون این زمین‌ها را خریداری کرد و درصدد تکمیل این منطقه سرسبز برآمد. البته برخلاف خواست گوئل این منطقه تغییر کاربری داد و به پارک تبدیل شد و نام آن نیز برگرفته از نام صاحب اولیه این مکان، پارک گوئل گذاشته شد. درواقع رؤیایی که گوئل در زمان حیات خود داشت بعد از مرگ او به حقیقت پیوست و نام او نیز برای همیشه بر این پارک باقی ماند. جالب است بدانید خانه‌هایی که در پارک گوئل وجود دارد آنتونی گائودی نساخته است. حتی خانه‌ای که خود در آن سکونت می‌کرد، به دست فرانچسکو برنگوئر طراحی و ساخته شده است.

 

پارک گوئل کجاست

معمار پارک گوئل

معمار پارک معروف گوئل، آنتونی گائودی است؛ همان معمار معروفی که بیشتر آثار او در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. طراحی و ساخت این پارک معروف بارسلونا نیز به دست گائودی و از سال 1900 تا سال 1914 صورت گرفت. درنهایت نیز اثری منحصربه‌فرد و خارق‌العاده خلق شد.

یکی از جذابیت‌های سبک معماری گائودی این است که در این پارک هیچ خط صافی وجود ندارد و همه پارک دارای منحنی است. همین موضوع بر خاص بودن این مکان افزوده است. همچنین گائودی برای اولین بار معماری موزاییک‌کاری در این پارک را اجرا و آن را به اصلی‌ترین دلایل گردشگران برای سفر با تور بارسلون تبدیل کرد. طراحی پارک تطابق بسیاری با محیط طبیعی اطراف خود دارد. ساختار بیشتر ستون‌ها شبیه درختانی است که در اطراف ستون هستند. حتی ساخت کلیسای ساگرادا فامیلا نیز به‌گونه‌ای است که تداعی گر جهان طبیعی باشد.

 

بخش‌های مختلف پارک گوئل

بیشتر گردشگران تنها از محوطه اصلی پارک گوئل بازدید می‌کنند تا بتوانند شاهکارهای گائودی را مشاهده کنند، اما باید بدانید در این پارک مسیرهای پیاده‌روی جذابی هم وجود دارد؛ مسیری که اطراف آن را درختان و گیاهان بومی پوشانده‌اند. بازدید از محوطه اصلی پارک رایگان نیست، اما بازدید از دیگر قسمت‌های پارک هزینه‌ای ندارد.

 به‌جرئت می‌توان گفت تمامی بخش‌های مختلف این پارک، جذاب و منحصربه‌فرد هستند، اما در این میان، برخی قسمت‌ها زیباتر و هیجان‌انگیزتر به شمار می‌آیند. از سوی دیگر موزاییک‌کاری‌های رنگی به‌کار‌رفته در جای جای این پارک فضایی خاص را برای عکاسان و عاشقان عکاسی فراهم کرده‌ است.. برخی از مهم‌ترین قسمت‌های پارک گوئل گائودی عبارت‌اند از:

1. خانه موزه گائودی (Gaudi House Museum)؛ هم‌جواری معماری و تاریخ

 خانه موزه گائودی قدمتی تاریخی دارد و نشان‌دهنده آثار هنری و معماری گائودی معمار است. این بنای خاص که یکی از جاهای دیدنی بارسلونا محسوب می‌شود، دارای 4 طبقه مجزاست که هر طبقه زیبایی خاصی دارد. در طبقه اول این موزه آثار هنری گائودی قرار داده شده است و جاذبه‌ زیادی در تک‌تک این آثار وجود دارد؛ به‌طوری‌که هیچ گردشگری دوست ندارد این مکان را ترک کند و به دیگر طبقات برود. در طبقات دیگر این موزه می‌توان از اتاق خواب و اتاق مطالعه و برخی از لوازم شخصی گائودی نیز بازدید کرد. همچنین در یکی از طبقات این موزه اعجاب‌انگیز و هنری، امکان بازدید از نقاشی‌ها و مجسمه‌های زیبای دیگر همکاران گائودی امکان‌پذیر است.

 

خانه موزه گائودی

2. سکوی تماشا (Viewing Platform)؛ بازدیدی مارپیچ‌ مانند

سکوی تماشا نامی هنرمندانه برای یکی از زیباترین قسمت‌های پارک گوئل بارسلوناست. این قسمت با نام‌های دیگری همچون تراس، کاخ مرکزی و بام معبد نیز شناخته می‌شود. این تراس دقیقاً مشرف به شهر بارسلون است و نمایی خیره‌کننده دارد که می‌تواند ساعت‌ها گردشگران را حیرت‌زده کند. البته وجود نیمکت مارپیچی شکل موجود در این فضا نیز در جذب بازدید‌کنندگان بی‌تأثیر نیست. بسیاری از گردشگران روی این صندلی خاص می‌نشینند و از منظره لذت می‌برند.

سکوی تماشا پارک گوئل

3. سرسرای ستون‌دار (Columned foyer)؛ تلفیقی از شیشه و فنجان

سرسرای ستون‌دار نامی عجیب و هنری برای این مکان است؛ ساختاری بزرگ با ستون‌های رومی و متعدد. همچنین این مکان معبدی با 86 ستون بزرگ و باعظمت دارد که هر صاحب‌ذوقی را به وجد می‌آورد. زمانی که به سمت بالا و محل قرار گرفتن ستون‌ها نگاه می‌کنید، طراحی خاصی از خرده شیشه‌های مربوط به فنجان‌ها و بطری‌های شکسته را می‌بینید که زیبایی فوق‌العاده‌ای را به تصویر کشیده‌اند.

سرسرای ستون‌دار  پارک گوئل

4. فضای سبز

در پارک گوئل علاوه بر بناهای تاریخی، فضای سبز نیز جذاب و دیدنی است. در میان راه‌های پر پیچ و خم و پل‌های دره این پارک می‌توان ماجراجویی کرد و از قدم‌ زدن لذت برد. در ابتدا قرار بود این مسیرها برای خانه‌های داخل پارک در نظر گرفته شود، اما به‌جای آن تداعی‌گر اشکال طبیعی شدند.

 

قیمت بلیت پارک گوئل

پارک گوئل در بارسلونا چندین ورودی مجزا دارد؛ بنابراین گردشگران برای بازدید از پارک می‌توانند از هرکدام از این ورودی‌ها به‌صورت رایگان وارد پارک شوند. البته اگر قصد سیر و سفری تاریخی در بخش‌های این پارک را داشته باشند، باید از قبل بلیت تهیه کنند. قیمت بلیت این پارک برای کودکان زیر 6 سال و بالای 65 سال و همین‌طور معلولان کاملاً رایگان است. این مبلغ برای افراد 7 تا 12 ساله با تخفیف لحاظ می‌شود و این افراد تنها مبلغ 9.33 یورو پرداخت کنند می‌کنند. افراد 13 سال تا 64 سال نیز باید مبلغ 13.50 یورو به ازای هر نفر هزینه بلیت بپردازند.

 

بازدید از پارک گوئل در بارسلونا با تور اسپانیا

این مقاله با هدف معرفی یکی از شاهکارهای هنری بارسلون نگاشته شد؛ پارک گوئل معروف که درباره تاریخچه، معمار آن، جاذبه‌های دیدنی و همین‌طور قیمت بلیت این مکان توضیحات لازم داده شد. خانه موزه گائودی، سرسرای ستون‌دار، سکوی تماشا و مکان‌های زیبای دیگر از جمله جاذبه‌های این پارک سرسبز محسوب می‌‌شوند. بدیهی است گردشگران با مطالعه این مقاله و تصور ذهنی ایجادشده، بهتر می‌توانند برای مسافرت خود برنامه‌ریزی کنند و نهایت لذت را از گشت و گذار در این پارک رؤیایی ببرند. 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات