موزه پرادو مادرید؛ اصیل‌ترین موزه هنر اروپا

4 ماه پیش 0 دیدگاه

 

موزه پرادو مادرید، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های اسپانیاست. این موزه را فردیناند هفتم در سال 1819 ساخت که به‌عنوان موزه سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی (Museo Real de Pintura y Escultura) شروع به کار کرد.

موزه دل پرادو مادرید با مدیریت ملکه ایزابلا دوم، به موزه ملی هنر اروپایی تبدیل شد. امروزه نیز یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های هنر اروپایی از قرن دوازدهم تا قرن نوزدهم را در خود جای داده است.

موزه پرادو مادرید شامل یک مجموعه نقاشی اسپانیایی از قرن 11 تا 18 و شاهکارهای متعدد دیگری از هنرمندان بزرگ دنیا مانند ال گرکو، ولاسکز، گویا، بوش، تیتیان، ون دایک و رامبراند است. کیفیت و تنوع آثار هنری موجود در موزه پرادو مادرید آن را به یکی از بهترین موزه‌های جهان تبدیل کرده است. با اینکه این موزه عمدتاً برای نگهداری آثار نقاشی و مجسمه‌سازی ایجاد شده است، شامل مجموعه‌های عمده‌ای از طراحی‌ها، حکاکی‌ها، سکه‌ها و مدال‌ها و همچنین اقلام دیگر مانند لباس و هنر تزئینی است.

رافائل مونئو، معمار اسپانیایی در سال 2007 مساحت موزه دل پرادو اسپانیا را افزایش داد. به این ترتیب  قسمت جدید شامل چهار اتاق برای نمایشگاه‌های موقت، صومعه بازسازی‌شده کلیسای لوس‌جرونیموس، یک سالن با ورودی بزرگ، سالن دیگری با ظرفیت 438 نفر و همچنین انبارهای مختلف و کارگاه‌های آموزشی برای بازسازی آثار هنری موجود در موزه است. ویژگی‌های چشمگیر در نمای بیرونی شامل درهای برنزی کریستینا ایگلسیاس و باغ‌های جعبه توسکانی است.

تاریخچه موزه پرادو

قبل از بررسی نکات برجسته و آثار موزه پرادو بهتر است کمی درباره تاریخچه موزه بدانیم. شروع کار ساختمان عظیمی که امروز بزرگ‌ترین مجموعه هنر کلاسیک مادرید را در خود جای داده است به سال 1785 بازمی‌گردد. معمار این موزه، خوان دی ویلانووا بود که آن را به دستور پادشاه چارلز سوم برای کابینه تاریخ ملی طراحی کرد. در سال 1819 نیز نوه چارلز، پادشاه فردیناند هفتم، این ساختمان را به موزه تبدیل کرد. شاید جالب باشد بدانید آنچه پرادو را بیشتر از دیگر موزه‌های اروپایی متمایز می‌کند، مجموعه هنری سلطنتی آن شامل نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از اقامتگاه‌های سلطنتی از سراسر اسپانیاست.

مهمترین آثار موزه پرادو مادرید

همان‌طور که اشاره شد، موزه پرادو مجموعه گسترده‌ای از آثار هنری سراسر جهان است که قدمت بسیاری از آن‌ها به قرن 16 تا 19 میلادی بازمی‌گردد. فرقی نمی‌کند علاقه‌مند به آثار هنری یا فردی معمولی باشید که اطلاعات زیادی درباره آثار هنری و تاریخی ندارد؛ در هر صورت بازدید از موزه پرادو در تور مادرید برایتان جالب خواهد بود. در ادامه بهتر است با مهم‌ترین آثار هنری موزه پرادو بیشتر آشنا شوید.

 

نقاشی زحل گویا؛ کودک بلعیده‌شده

نقاشی زحل از معروف‌ترین آثار فرانسیسکو گویا و از مهم‌ترین آثار هنری موجود در موزه پرادو است. در این نقاشی خدای زحل در حال بلعیدن یک کودک است. همه آثار هنری فرانسیسکو گویا پر از نوآوری است و مجموعه‌ای از تاریک‌ترین آثار هنری این هنرمند در موزه پرادو نگهداری می‌شود. این اثر هنری عجیب و غریب در اتاق 67 در کنار دیگر نقاشی‌های سیاه فرانسیسکو گویا نگهداری می‌شود.

نقاشی Saturno devorando a su hijo

باغ لذت‌های زمینی؛ تصویری از تعاملات انسانی

دیگر اثر هنری موجود در موزه پرادو مادرید، باغ لذت‌های زمینی از هیرونیموس بوخ است که بین سال‌های 1503 تا 1515 کشیده شده است. در این نقاشی تعاملات عجیب و غریب بین صدها نفر در یک باغ آرمان‌شهری به تصویر کشیده است. این نقاشی رنگ روغن در اتاق 56A نگهداری می‌شود.

آثار موزه دل پرادو مادرید؛ اثر هیرونیموس بوش

نقاشی لقاح معصوم؛ تابلویی از هنر باروک

نقاشی بی‌نقص دیگری که حدود سال 1767 کشیده شده است، نقاشی لقاح معصوم نام دارد. یکی از برجسته‌ترین آثار هنر باروک اسپانیا که احساسات هر بیننده‌ای را برانگیخته می‌کند و الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان است‌.

اثر لقاح پاک در موزه دل پرادو

جواهرات نایاب در موزه

تا اینجا متوجه شدید که موزه پرادو یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌های نقاشان نمادین جهان را در جای خود داده است، اما با وجود آثار هنری بسیار زیادی که در موزه نگهداری می‌شود، صدها جواهرات ارزشمند دیگر مربوط به شخصیت‌های سلطنتی در موزه نگهداری می‌شوند.

 

مجسمه‌سازی و هنر مصنوعی؛ پیکره‌های مرمرین

درحالی‌که بسیاری از مؤثرترین نقاشی‌های جهان در موزه پرادو نگهداری می‌شوند، مجسمه‌ها و شاهکارهای سه‌بعدی هنرمندانی مانند Taller Parisino، Pierre Delabarre و Francesco Tortorino نیز به همان اندازه ‌محبوب هستند. جام‌ها، گلدان‌ها و میزهایی با تزئینات زیبا از دیگر آثار موجود در موزه به شمار می‌آیند.  هنگام بازدید از موزه ملی پرادو، می‌توانید مجسمه‌های مرمری از پیکره‌های رومی را مشاهده کنید.

مجسمه های موزه دل پرادو

آدرس موزه پرادو مادرید

موزه پرادو در مادرید اسپانیا و در مرکز شهر، شمال ایستگاه قطار آتوچا و درست در غرب پارک رتیرو قرار دارد. ساعت بازدید روزهای دوشنبه تا شنبه 10:00 صبح تا 8:00 شب و یکشنبه‌ها و تعطیلات رسمی ساعت 10:00 صبح تا 7:00 بعدازظهر است. بلیت موزه‌ برای دانش‌آموزان بین 18 تا 25 سال با کارت دانشجویی معتبر رایگان است.

 

جاهای دیدنی اطراف موزه پرادو

شما می‌توانید علاوه بر بازدید از موزه پرادو مادرید، از دیگر جاهای دیدنی این شهر که در نزدیکی موزه قرار دارد دیدن کنید؛ از جمله:

باغ سلطنتی مادرید؛ گیاهان در جوار موزه پرادو

یکی از جاهای دیدنی مادرید، باغ گیاه‌شناسی سلطنتی است که درست در کنار موزه پرادو اسپانیا قرار دارد. باغ گیاه‌شناسی سلطنتی را فردیناند ششم در سال 1755 ساخته است. همچنین فرانسیسکو ساباتینی و خوان دی ویلانووا طراحی آن را کامل کرده‌اند. در میان گونه‌های فراوانی که در باغ وجود دارد می‌توان به کاملیا، گل محمدی، نیلوفر، مگنولیا و گل رز در باغ گل رز اشاره کرد. با این‌ حال، یکی از مهم‌ترین گونه‌های موجود در باغ، مجموعه بونسای (درختان مینیاتوری) است.

خیابان پاسئو دل پرادو؛ مطابق با هر سلیقه

این خیابان یکی از خیابان‌های اصلی شهر مادرید است که پیاده‌روی در آن عظمت و شکوه تاریخ گذشته مادرید را به شما نشان می‌دهد. این مکان که قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد، پادشاه فیلیپ دوم به‌عنوان فضایی در نظر گرفته بود که همه شهروندان، صرف‌نظر از طبقه اجتماعی‌شان، بتوانند از طبیعت داخل شهر لذت ببرند.

مجسمه آپولو؛ خدایی مرمرین

این مجسمه‌ تاریخی زیبا که خدای آپولو را نشان می‌دهد، در سال‌های 1780 تا 1803 از مرمر سفید ساخته شده است. این مجسمه همراه فواره‌های سیبلس و نپتون ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند؛ پس در سفر خود به این مکان می‌توانید لذتی وصف‌نشدنی را تجربه کنید.

 

پارک دل بوئن رتیرو؛ خلوتگاهی سبز

این پارک در ابتدا تنها منحصربه‌فرد خانواده سلطنتی اسپانیا بود، اما از اواخر قرن نوزدهم جزء دارایی عمومی محسوب می‌شود. نام این پارک در زبان اسپانیایی به معنای «خلوتگاه» است و فضای سبز عظیم 292 هکتاری (118 هکتار) محیط مناسبی را برای همه شهروندان فراهم می‌کند؛ برای مثال در روزهای آخر هفته، این محوطه پر از افرادی است که در حال بازی و تفریح هستند.

پارک دل بوئن رتیرو

سخن پایانی

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید موزه دل پرادو مادرید یکی از مهم‌ترین موزه‌های مادرید و شامل آثار سلطنتی اسپانیاست. بیشترین آثار این موزه شامل نقاشی است که برای دیدن همه آن‌ها نیاز به چند ساعت بازدید دارید. برای رزرو و اطلاع از قیمت تور اسپانیا می‌توانید با کارشناسان رز آبی تماس بگیرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات