مسجد قرطبه اسپانیا؛ معبدی که مسجد شد

4 ماه پیش 0 دیدگاه

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی مساجد نه‌تنها محل عبادت بلکه مکانی برای گردش و لذت بردن از معماری و ساخت و ساز زیبا هستند؛ عبادتی دلنشین در مکانی لذت‌بخش و آرام. یکی از این مساجد، مسجد قرطبه در کوردوبا در کشور اسپانیاست که عبادتی آرام و زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورد. بنای زیبای ساختمان­‌های این مسجد تاریخ غنی و فوق‌العاده این کشور را به تصویر می‌­کشد. مسجد کلیسا قرطبه و کاخ الحمرا هر دو یادگاری‌­هایی از مسلمانان در اسپانیا در دوران اندلس هستند. این مسجد از مادرید با قطار حدود 2 ساعت فاصله دارد به همین علت در تور مادرید، می‌­توانید به‌راحتی  به آن­جا بروید و از تماشای آن لذت ببرید. در ادامه به معرفی کامل‌تر مسجد جامع قرطبه خواهیم پرداخت؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه مسجد بزرگ قرطبه؛ از خدای رومی تا دوران امویه

مورخان معتقدند مسجد قرطبه ابتدا معبدی برای خدای رومی، یانوس، بوده است. این معبد طی حمله ویزیگوت‌­ها که در سال 572 قرطبه را تصرف کردند، به کلیسا تبدیل شد. سپس بعد از آن این کلیسا به مسجد قرطبه تبدیل شد. پس از تمام این اتفاقات، نوادگان امویه که طی سال‌های661 تا 750 به این مکان تبعید شده بودند آن را بازسازی کردند. شاهزاده عبدالرحمن اول پس از سرنگونی خانواده­‌اش در دمشق به جنوب اسپانیا رفت. پس از رسیدن به آنجا تقریباً تمام شبه‌جزیره ایبری را در دست گرفت و در آنجا قوانین جدید و کشاورزی و واردات درختان میوه و گیاهان را ترویج داد. درختان پرتقال هنوز در حیاط مسجد قرطبه وجود دارند و یادآور زیبایی و البته تلخ و شیرینی از تبعید امویان هستند. در ادامه سری زده‌ایم به درون این مسجد زیبا که در کوردوبا اسپانیا قرار داد. 

 

معماری مسجد قرطبه اسپانیا

مسجد قرطبه برای قرن­‌ها مورد احترام جمعیت اسلامی اندلس بوده و قلب و مرکز شهر در قرطبه در نظر گرفته می­‌شد. فضای داخلی این مسجد ستون­های بی‌شماری از جنس مرمر دارد که مانند درختان نخل در سوریه کنار یکدیگر ردیف شده‌­اند. دیوارهای بیرونی این مسجد به‌قدری محکم و استوار هستند که از همان ابتدا توجه همگان را به خود جلب خواهند کرد. این مسجد مناره­ای به ارتفاع 20 متر دارد که آن نیز از سنگ مرمر پوشیده شده است و روی آن‌ها را با طراحی‌­های اسلامی نقاشی کرده­اند. جالب است بدانید این تنها مناره این مسجد نیست، بلکه مناره دیگری به ارتفاع 93 متر در بخش جنوبی مسجد است که در 5 طبقه آن مجموعاً 19 در از جنس مس وجود دارد.

معماری مسجد قرطبه

جاذبه­‌های دیدنی داخل مسجد قرطبه

مسجد قرطبه شاهکاری اسلامی در قلب اسپانیاست. همان‌طور که گفتیم معماری این مسجد بسیار باشکوه است؛ به همین دلیل این مسجد را از دیگر مسجدها در سراسر جهان متمایز می­کند. از ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد مسجد قرطبه می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ستون‌­های مرمری و گرانیتی

یکی از جذاب­ترین بخش­های این مسجد همین ستون­های مرمرین و گرانیتی هستند که هر فردی را مجذوب خود می­کند. تعداد این ستون­ها حدوداً 850 تاست که همگی کنار هم ردیف شده­اند و سقف­ها طاق‌دار را برپا کرده‌اند.

  1. محراب مسجد قرطبه

محراب نمازخانه از مکان‌های زیبایی است که نمی­توان از آن چشم برداشت. محراب در مسجد کوردوبا با یک طاق تزیین‌شده بسیار زیبا قاب شده است. در پشت این قاب فضای کوچکی به اندازه یک اتاق وجود دارد. ترکیب شیشه­‌هایی با رنگ‌­های طلایی، قهوه­ای، زرد و نوارهای خوشنویسی و طراحی­‌های بی‌نظیر بر زیبایی طاق­‌ها افزوده است.

محراب مسجد قرطبه اسپانیا

  1. طاق نعل اسب

معماری طاق نعل اسبی در زمان ویزیگوت­‌ها بسیار رایج بود. این معماری سرانجام در سراسر آفریقای شمالی از مراکش تا مصر گسترش یافت که امروزه یکی از ویژگی­‌های برجسته معماری اسلامی غربی به شمار می­‌آید و به‌راحتی شناسایی می‌شود.

طاق مسجد قرطبه اسپانیا

  1. گنبد

بر فراز محرابی که توصیف شد، گنبدی به همان اندازه خیره‌کننده قرار گرفته است. این گنبد از دنده­های متقاطع ساخته شده است که طاق نوک‌تیز ایجاد کرده که همگی با شکلی زیبا و موزاییک­های طلایی نقش گرفته­اند.

 

مسجد جامع قرطبه کجاست؟

شاید بخواهید بدانید که موقعیت مکانی دقیق مسجد قرطبه کجاست. مسجد قرطبه درواقع در جنوب غربی شهر قرطبه اسپانیا و در مجاورت و نزدیکی رود بزرگی به نام الوادی قرار گرفته است. 4 کوچه باریک در اطراف نیز آن را از 4 جهت در بر گرفته‌­اند. نکته جالبی که ممکن است پس از دیدن از این مسجد متوجه شوید این است که معماری‌­ای شبیه مسجد جامع دمشق دارد که البته دور از انتظار نیست؛ زیرا در برخی جاها از معماری این مسجد الهام گرفته شده است.

 

نکات مهم در بازدید از مسجد قرطبه

هنگام بازدید از مسجد قرطبه حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. برای بازدید از مسجد قرطبه باید بلیت تهیه کنید و بازدید از آن رایگان نیست (مگر در روزهای خاصی از سال).
  2. ساعت بازدید از مسجد قرطبه بین 10 صبح تا 7 عصر است.
  3. بهتر است برای بازدید از مسجد قرطبه لباس­های نسبتاً پوشیده و محجوب بپوشید، اما بدانید رعایت حجاب و پوشش اسلامی در این مکان اجباری نیست.
  4. بدون کفش وارد مسجد نشوید.
  5. عکاسی با فلش در داخل مسجد قرطبه ممنوع است.

مسجد قرطبه کجاست

جاهای دیدنی نزدیک مسجد قرطبه

مکان­های دیدنی دیگر در نزدیکی مسجد کوردوبا قرار دارد که می­توانید از آن‌ها دیدن کنید:

 پل رومی کوردوبا

زمان ساخت این پل به یک قرن قبل از میلاد برمی­گردد؛ یعنی زمانی که رومی­ها در این شهر حکومت می­کردند. این پل 9 متر عرض و 247 متر طول دارد و همچنین 16 قوس طوقی دارد که جذابیت آن را چندین برابر کرده است. این پل رومی لوکیشنی بسیار عالی برای عکاسی به‌ویژه در شب است.

محله جو دریا

اگر علاقه‌مند هستید که با معماری­های یهودی هم آشنا شوید بهتر است گشت و گذار در این محله را در لیست کارهای خود قرار دهید. بسیاری از افراد کوردوبا را به‌دلیل معماری اسلامی آن می­شناسند، اما اگر در کوچه پس‌کوچه‌های این محله بگردید می­توانید معماری یهودی و دیگر ادیان را نیز ببینید و لذت ببرید.

 

 

سخن پایانی

مسجد بزرگ قرطبه نمونه‌ای بارز از توانایی و استعداد جهان اسلام در توسعه درخشان سبک­های معماری براساس سنت‌های منطقه‌ای است. در این مسجد ترکیبی خارق‌العاده از انواع سبک­های اسلامی وجود دارد که نظر همه مردم را به خود جلب کرده است. اگر قصد سفر با تور اسپانیا را دارید، به شما پیشنهاد می‌­کنیم در کنار دیگر جاهای دیدنی اسپانیا و موزه‌­های اسپانیا حتماً از این مسجد نیز دیدن کنید. همچنین اگر قصد سفر با تور اروپا نوروز 1403 را دارید بهتر است از الان به فکر خرید و رزرو آن باشید.

 

سؤالات متداول

  1. موقعیت مکانی مسجد قرطبه کجاست؟

مسجد قرطبه در جنوب غربی شهر قرطبه اسپانیا و در مجاورت و نزدیکی رود بزرگی به نام الوادی واقع شده است.

  1. ساعت کاری مسجد قرطبه چند است؟

از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر

  1. آیا برای بازدید از مسجد قرطبه حجاب اسلامی است؟

خیر پوشش اسلامی برای بازدید از این مسجد الزامی نیست، اما بهتر است لباس­های پوشیده بپوشید.

 

 

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات