کولوسئوم رم؛ کشف خونین‌ترین میدان دنیا

1 ماه پیش 0 دیدگاه

 

اگر می‌خواهید در فضایی که گلادیاتورها می‌جنگیدند قدم بگذارید، از کولوسئوم رم بازدید کنید. کولوسئوم شهر رم، آمفی تئاتر بسیار بزرگی است که در زمان امپراتوری فلاویان ساخته شد. ساخت کولوسئوم در روم در طول سال‌های 70 و 72 میلادی آغاز شد و حدود 8 سال طول کشید. این سازه در محوطه خانه طلایی نرون واقع شده است. برای ساخت آمفی‌تئاتر این مکان دریاچه‌ای مصنوعی که در مرکز کاخ قرار داشت، تخلیه شد و کولوسئوم در آنجا بنا شد.

کولوسئوم در ابتدا آمفی‌تئاتر فلاویان بود. علت این نام‌گذاری آن نیز این بود که این آمفی تئاتر را امپراتوران وسپاسیان، تیتوس و دومیتیان، جانشینان نرون از سلسله فلاویان ساخته بودند. بعدها این مکان کولوسئوم نام گرفت. کولوسئوم نام مجسمه‌ای بزرگ در کنار این بنای تاریخی بود که بعدها با تغییراتی که روی مجسمه صورت گرفت به مجسمه آپولون تبدیل شد. از نظر ظاهری میدان کولوسئوم رم بیضی شکل است و مساحت آن 6 متر، طول آن 189 متر، عرض آن 156 متر و ارتفاع آن 48 متر است.

مهم‌ترین شهرت کولوسئوم به‌دلیل برگزاری مسابقات گلادیاتوری در دوران امپراتوران روم باستان است. علاوه بر آن برگزاری جشنواره‌ها، اجراها و نمایش‌های متعدد در این میدان انجام می‌شده است. در ادامه با تاریخچه کولوسئوم و اطلاعات کامل‌تری که در بازدید از آن نیاز دارید آشنا می‌شوید.

تاریخچه کولوسئوم رم

پس از آتش‌سوزی بزرگی که در سال 64 پس از میلاد در رم رخ داد، بخش بزرگی از شهر سوخت. بعد از آن امپراتور نرون دستور داد قصری باشکوه در منطقه ویران‌شده رم ساخته شود، اما بعد از برکنار شدن امپراتوری نرون، کاخ او نیز ویران و کولوسئوم در مرکز قصر بنا شد. این سازه به‌عنوان آمفی تئاتر بزرگی برای شهروندان رومی شروع به کار کرد و امروزه یکی از جاهای دیدنی رم است که گردشگران بازدید از آن را در صدر فهرست خود قرار می‌دهند.

تاریخچه کولوسئوم روم

معماری کولوسئوم رم

کولوسئوم شکلی بیضوی دارد و این ویژگی به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا بازدید خوبی از هر مکان داشته باشند. طول بخش داخلی کولوسئوم 620 فوت و عرض آن 513 فوت است. هر یک از سه طبقه آن نیز 80 طاق دارد. در طبقه پایین، 76 طاق‌ ورودی‌های عمومی بودند و بقیه برای امپراتور، سنا و گلادیاتورها کاربرد داشتند. کولوسئوم بیشتر از بتن با پوشش تراورتن یا مرمر در خارج تشکیل شده بود. برخی از بلوک‌های بتنی بیش از 300 تن وزن دارد.

حقایق جالب درباره کولوسئوم شهر رم

  • آمفی‌تئاترهای زیادی در سراسر امپراتوری رم ساخته شده بودند، اما هیچ کدام از آن‌ها به بزرگی کولوسئوم رم ایتالیا نبودند. در ادامه بهتر است کمی درباره حقایق جالب این آمفی تئاتر بدانید.
  •   نام اصلی کولوسئوم آمفی تئاتر فلاویان بود که از نام سلسله امپراتوری فلاویان که آن را ساخته بودند گرفته شده بود.
  • ساخت کولوسئوم فقط 8 سال طول کشید که این مدت کوتاه آن نشان‌دهنده نبوغ و توانایی بالای روم باستان است.

  • کولوسئوم روم بیش از 500 سال استفاده می‌‌شد؛ یعنی از زمان ساخت آن در سال 80 میلادی تا قرن ششم پس از میلاد کاربرد داشت. پس از سقوط امپراتوری رم، از کولوسئوم برای اهداف دیگری مانند قبرستان و قلعه استفاده شد.

  • کولوسئوم از جمله میراث جهانی یونسکو و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای معماری امپراتوری روم به حساب می‌آید.

  • هزینه ساخت کولوسئوم از غنایم جنگ فراهم شد. توضیح اینکه ژنرال تیتوس اورشلیم را در سال 70 پس از میلاد محاصره و فتح کرد. او با طلا و نقره فراوانی که در جنگ به دست آورد به رم بازگشت. امپراتور وسپاسیان این طلا و نقره را صرف بازی و ساخت آمفی‌تئاتر فلاویان کرد.

  • کولوسئوم سایبانی جمع‌شونده به نام ولاریوم داشت که همه قسمت نشیمن‌گاه کولوسئوم را پوشانده بود و برای جلوگیری از تابش آفتاب مستقیم و باران در طول رویدادها و بازی‌ها استفاده می‌شد.

  • کولوسئوم از سیستمی پیچیده با تونل‌ها و اتاق‌های زیرزمینی به نام هیپوژئوم تشکیل شده بود. گلادیاتورها، حیوانات و ماشین‌آلات در این هزارتوها جای داده می‌شدند. این هزارتوی زیرزمینی کولوسئوم رم در قرن نوزدهم در طول اکتشافات باستانی کشف شد.

کولوسئوم رم ایتالیا

  • بد نیست بدانید محل نشستن مردم در میدان کولوسئوم را قانون روم تعیین می‌کرد. بهترین محل برای نشستن سناتورها در نظر گرفته شده بود و غلامان و زنان در رتبه بعدی بودند.

  • کولوسئوم رم نیز مانند دیگر آثار باستانی دنیا از آسیب بلایای طبیعی در امان نمانده است‌. کولوسئوم به‌دلیل 3 آتش‌سوزی و 4 زمین‌لرزه به شدت آسیب دیده است. ناگفته نماند این بنا در طول سال‌های متمادی تحت تعمیرات و بازسازی‌های متعددی قرار گرفته است تا به شکوه خود بازگردد.

  • اگرچه بیشتر مردم کولوسئوم را برای رویدادهای خشونت‌آمیز و بازی‌های وحشیانه آن می‌شناسند، باید گفت کولوسئوم رم نماد مسیحیت شناخته می‌شود و بسیاری از مسیحیان اولیه در این مکان به شهادت رسیدند.

  • کولوسئوم در بالای دریاچه‌ای مصنوعی که بخشی از خانه طلایی نرون بود ساخته شد و برای ایجاد آمفی تئاتر تخلیه شده بود.

  • آسانسورهای کولوسئوم رم شامل پله‌های بسیار شیب‌داری بود که گلادیاتورها را به منطقه اصلی نبرد حمل می‌کردند. اگر فیلم گلادیاتور را تماشا کرده باشید، شیرهایی که ناگهان در صحنه نبرد حضور می‌یافتند با این آسانسورها حمل می‌شدند.

  • کولوسئوم 80000 نفر ظرفیت دارد و بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتری است که تا کنون ساخته شده است.

 

چه کسی کولوسئوم رم را ساخت؟

کولوسئوم در زمان امپراتور وسپاسیان فعالیت خود را شروع کرد، اما متأسفانه او قبل از تکمیل این بنا درگذشت. ادامه ساخت و ساز کولوسئوم در زمان دو پسر او به نام‌های امپراتوران تیتوس و دومیتیان به پایان رسید. ساختمان اصلی این بنای تاریخی را بردگان یهودی با نظارت مهندسان و صنعتگران رومی ساختند. در اولین جنگ یهودی و رومی، رومی‌ها پیروز شدند و معبد یهودی اورشلیم را غارت کردند؛ درنتیجه بسیاری از ساکنان اورشلیم به بردگی درآمدند. تخمین زده می‌شود که 60000 تا 100000 نفر در ساخت کولوسئوم مشغول به کار بودند.

آخرین بار در چه زمانی از کولوسئوم برای میزبانی مبارزات استفاده شد؟

تاریخ دقیق آخرین نبرد در کولوسئوم مشخص نیست، اما آخرین سوابق نبردهای گلادیاتورها مربوط به سال 435 میلادی است. پس از پایان نبردهای گلادیاتورها، کولوسئوم همچنان برای شکار استفاده می‌شد و این نبردها تقریباً یک قرن دیگر ادامه داشت.

کولوسئوم شهر رم

آیا فیلم گلادیاتور در کلوسئوم فیلم‌برداری شده است؟

زمانی که ریدلی اسکات تصمیم ‌گرفت فیلم گلادیاتور را فیلمبرداری کند، سرسختانه مخالف فیلم‌برداری در رم بود. به‌جای آن، او یک زمین رژه در مالت را انتخاب کرد و کولوسئوم موجود در فیلم را از نو ساخت و با کمک مهندسان کامپیوتر و چند هزار نیروی اضافی توانست فضای مهیج کولوسئوم اصلی را بازسازی کند.

 

کولوسئوم چه حوادثی را پشت سر گذاشته است؟

کولوسئوم در طول تاریخ با سه آتش‌سوزی عظیم و 4 زلزله که پشت سر گذاشته آسیب زیادی دیده و بارها بازسازی شده است. بعد از آنکه استفاده از میدان کولوسئوم به‌عنوان صحنه جنگ و نبرد متوقف شد، به‌عنوان گورستان، عبادتگاه، کارگاه صنعتگران و بازرگانان و در نهایت به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در تور رم استفاده شد.

سرک به بخش‌های مختلف کولوسئوم

بخش‌های مختلف کولوسئوم به شرح زیر است:

  • نما: در حال حاضر نمای کامل کولوسئوم کامل نیست، اما شکل کلی آن مشخص است. دیوار بیرونی کولوسئوم با استفاده از سنگ آهک تراورتن، سیمان و انواع سنگ که با گیره‌های آهنی به هم متصل شده‌اند، ساخته شده است. دیوار بیرونی در حال حاضر تقریباً از بین رفته است؛ زیرا حدود نیمی از آن در زلزله سال 1349 ویران شده است.
  • قوس‌ها: درمجموع 80 طاق در کولوسئوم وجود داشت که 76 تای آن برای ورود و خروج از محوطه استفاده می‌شد. طبقه مرفه روم باستان از 3 دروازه استفاده می‌کرد؛ درحالی‌که امپراتور و اطرافیان او از دروازه شمالی کولوسئوم استفاده می‌کردند.
  • ورودی اصلی: در کل 4 ورودی اصلی در کولوسئوم وجود دارد. یکی از آن‌ها را امپراتور استفاده می‌‌کرد. سه ورودی دیگر برای راهپیمایی یا توسط گلادیاتورها و سایر شرکت‌کنندگان برای شرکت در بازی‌ها استفاده می‌شد. این ورودی‌ها با استفاده از ستون‌ها و گیره‌های آهنی با طاق‌های عظیم سنگی در کنار هم قرار می‌گرفتند.

آمفی تئاتر کولوسئوم رم ایتالیا

  • ردیف اول: اولین طبقه کولوسئوم برای طبقه ثروتمند روم باستان ساخته شده بود. ستون‌های استفاده‌شده به سبک دوریک ساخته شدند و روی برخی از صندلی‌ها ی‌توان نام افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کردند مشاهده می‌شود.
  • ردیف دوم: طبقه اشراف و طبقات محترم در طبقه دوم جای داشتند و برای رسیدن به صندلی‌های آنجا از پله‌ها استفاده می‌شد. در قرون وسطی، کارگران در زیر صندلی‌های این طبقه، کارگاه‌هایی راه‌اندازی می‌کردند.
  • ردیف سوم: این طبقه برای عموم آزاد بود. ستون‌های اینجا به سبک کورنتی ساخته شده‌اند، اما از دو ردیف دیگر ساده‌تر هستند؛ درحالی‌که تمام صندلی‌های داخل کولوسئوم نمای واضحی از کف سالن می‌دادند، طبقه سوم و بالاتر کمترین میزان دید را داشت. در جریان زلزله و سایر بلایای طبیعی آسیب‌هایی به طبقه سوم وارد شد، اما هنوز تا حد قابل قبولی به جا مانده است.

ساعات بازدید و آدرس کولوسئوم

مورد بعدی که آن را بررسی می‌کنیم رزرو بلیت کولوسئوم در رم ایتالیا است. شما می‌توانید از چند  روش بلیت تهیه کنید؛ برای به‌عنوان مثال، اولین راه رزرو آنلاین است که شما را از انتظار در صف‌های طولانی نجات می‌دهد. راه دیگر تهیه بلیت، خرید حضوری آن است که البته به انتظار در صف‌های طولانی نیاز دارد. گزینه جایگزین این است که شما می‌توانید با کمک یک اپراتور تور بلیط کولوسئوم را تهیه و از طبقه اول و دوم آن دیدن کنید. بازدید از موزه برای افراد زیر 17 سال و بالای 65 سال رایگان است. خلوت‌ترین زمان برای بازدید از کولوسئوم بعد از ساعت 15:00 است. همچنین بازدید از کولوسئوم در اولین یکشنبه هر ماه رایگان است. از آنجا که کولوسئوم معمولاً شلوغ است، جیب‌برها می‌توانند به‌راحتی از این فرصت استفاده کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که وسایل خود را در جای امن نگه دارید و پول و اشیای قیمتی را در معرض دید قرار ندهید.

توصیه می‌کنیم برای بازدید از کولوسئوم از کفش‌های راحت استفاده کنید؛ زیرا داخل کولوسئوم پله‌های زیادی برای بالا رفتن وجود دارد و برای سفرهای میان روز کلاه همراه داشته باشید.

غذا و نوشیدنی در نزدیکی کولوسئوم رم

پس از ساعت‌های طولانی گشت و گذار در کولوسئوم به خوردن غذا و نوشیدنی خوشمزه نیاز خواهید داشت. خبر خوب این است که تعداد زیادی مکان مناسب برای غذا خوردن و استراحت در نزدیکی آمفی تئاتر وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از کولوسئوم

برای جلوگیری از گرمای سوزان تابستان و شلوغی، بازدید خود را بین نوامبر تا فوریه برنامه‌ریزی کنید در کنار بازدید از کولوسئوم می‌توانید از کاخ کوئیرنال رم که به دستور ناپلئون ساخته شد دیدن کنید. از ماه مارس تا اکتبر، کولوسئوم رم و محوطه اطراف آن تقریباً همیشه لبریز از جمعیت است. برای اطلاعات بیشتر درباره جاذبه‌های گردشگری رم و قیمت تور ایتالیا با کارشناسان رز آبی تماس بگیرید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد کولوسئوم رم یکی از جاذبه‌های گردشگری باستانی در رم است. با اینکه دو هزار سال از ساخت این بنا می‌گذرد، اطلاعات زیادی درباره آن وجود دارد. درمجموع باید گفت کولوسئوم یکی از مقصدهایی است که باید ببینید تا از سفر به ایتالیا نهایت استفاده را ببرید. مطمئن باشید این بنای قرن اولی از نظر ظاهری حتی باشکوه‌تر از عکس‌های خود به نظر می‌رسد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات