فواره تروی؛ چشمه عاشقان رم

21 روز پیش 0 دیدگاه

اگر می‌خواهید با خدای اقیانوس‌ها دیدار کنید و لحظه‌ نوشیدن آب توسط مار را ببینید، به رم سفر کنید و از دیدن فواره تروی لذت ببرید. تروی یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین فواره‌‌ها در ایتالیاست که حدود 26.3 متر ارتفاع و حدود 49.15 متر عرض دارد. فواره تروی که در فاصله چند قدمی Via del Tritone در نزدیکی مرکز تاریخی رم قرار دارد، بزرگترین فواره در رم است و بر روی یکی از نماهای Palazzo Poli ساخته شده است.

دلیل شهرت این فواره فقط ظاهر و معماری فوق‌العاده آن نیست، بلکه اندازه بسیار بزرگ این فواره سبب شهرت آن شده است. مانند بسیاری از آثار تاریخی افسانه‌های زیادی برای این فواره تاریخی وجود دارد؛ برای مثال در افسانه‌ها آمده است که اگر یک سکه را داخل فواره تروی پرتاب کنید دوباره به شهر رم باز می‌گردید. اگر می‌خواهید درباره این افسانه جالب بیشتر بدانید ادامه مطلب را دنبال کنید.

تاریخچه فواره تروی در رم

این فواره زیبا یکی از معروف‌ترین فواره‌های جهان است که در تور رم می‌توانید از آن بازدید کنید. این فواره به سبک باروک ساخته شده و در یکی از خیابان‌های کوچک و قدیمی رم قرار دارد. تاریخ ساخت فواره تروی به سال 1762 بازمی‌گردد. جنس این فواره از سنگ تراورتن محلی است. از آنجا که مدت زیادی از ساخت فواره تروی روم گذشته است چندین بار بازسازی شده که آخرین بازسازی را Fendi در سال 2015  انجام داده است.

طراح آبنمای تروی کیست؟

قبل از ساخت فواره تروی، فواره قدیمی دیگری که‌ از دوره رومیان باقی مانده بود در آن محل وجود داشت. در سال 1629، پاپ اوربان هشتم اعلام کرد که باید فواره جدیدی در این محل ساخته شود؛ درنتیجه معمار ایتالیایی جیان لورنزو برنینی، مسئولیت ساخت این فواره را بر عهده گرفت. در سال 1730، طرح فواره معمار ایتالیایی نیکولا سالوی در مسابقه طراحی برنده شد و ساخت فواره آغاز شد. ساخت فواره تروی به آرامی شکل گرفت و همه بخش‌های مجسمه با صبوری و حوصله فراوان ساخته شد. متأسفانه عمر سالوی مجال نداد تا کار ساخت فواره را به پایان برساند و درنهایت چهار مجسمه‌ساز دیگر و معماری به نام جوزپه پانینی، فواره تروی را در سال 1762 کامل کردند.

علت نام‌گذاری فواره تروی چیست؟

فواره تروی در بالای قناتی باستانی قرار دارد که عمر آن به قبل از میلاد می‌رسد. این فواره دقیقا در محل تلاقی سه خیابان واقع شده و به همین دلیل «tre vie» نام دارد.

افسانه چشمه عشاق رم

اگر مسافر تور ایتالیا هستید بازدید از چشمه عشاق رم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هنگامی که در مقابل فواره تروی هستید، به سمت راست آن نگاه کنید تا فواره‌ای کوچک را ببینید. طبق افسانه‌ها، زوج‌های عاشقی که از آب این چشمه می‌نوشند، برای همیشه کنار هم خواهند ماند. این سنت دیرینه از زمان جنگ شروع شد؛ هر بار که مرد جوانی به‌دلیل خدمت سربازی مجبور به جدایی از همسرش می‌شد، این مراسم را انجام می‌داد.

در این مراسم زن دو لیوان استفاده‌نشده را از آب پر می‌کرد و یک لیوان را به همسر خود می‌داد. بعد از خوردن آب باید لیوان‌ها شکسته می‌شد تا درنهایت این اطمینان حاصل شود که معشوق آن‌ها صحیح و سالم از جنگ بازمی‌گردد‌. در کنار بازدید از چشمه عشاق می‌توانید از پل افسوس در ونیز ایتالیا نیز بازدید کنید.

فواره تروی و افسانه پرتاپ سکه

مهم‌ترین شهرت فواره تروی به‌دلیل سنتی قدیمی و مشهور است که از دیرباز انجام می‌شد. در این سنت باید با چشمان بسته پشت خود را به چشمه کنید و با استفاده از دست راست خود یک سکه‌ را روی شانه چپ خود در آب بیندازید. این حرکت مفاهیم مختلفی دارد، اما به‌طور کلی سنت پرتاپ سکه نوعی خوش‌شانسی به شمار می‌آید. طبق یکی دیگر از افسانه‌های قدیمی پرتاپ یک سکه کافی نیست و باید سه سکه پرتاب شود که هریک نشان‌دهنده هدف خاصی است:

  •       پرتاب سکه اول، بازگشت به رم
  •       پرتاپ سکه دوم، ملاقات با عشق زندگی
  •       پرتاپ سکه سوم، ازدواج

 

بهترین زمان بازدید از فواره تروی چه زمانی است؟

بازدید از فواره تروی مانند دیگر جاهای دیدنی رم باید در بهترین زمان صورت می‌گیرد. بهترین ساعت بازدید از فواره آبنما هنگام سحر و غروب خورشید است. بازدید از این آبنما رایگان و شبانه‌روزی است. اگر قصد دارید عکس‌های زیبایی در کنار این آبنما داشته باشید بهتر است هنگام سحر که جمعیت کمتری وجود دارد از آنجا بازدید کنید.

حقایقی درباره آبنمای تروی رم

در ادامه مطلب بد نیست حقایق جالب درباره آبنما تروی رم را بدانید:

  1. فواره تروی از منابع قدیمی آب در رم است.
  2. جنس سنگ فواره تروی از جنس سنگ بنای کولوسئوم است.
  3. فواره تروی به‌دلیل اندازه بزرگی که دارد آب زیادی مصرف می‌کند.
  4. سرقت سکه از فواره تروی جرم محسوب می‌شود.
  5. این فواره در بسیاری از فیلم‌های معروف ایتالیا به نمایش درآمده است

 

مجسمه‌های فواره تروی در رم ایتالیا

مهم‌ترین چیزی که این فواره را متمایز می‌کند مجسمه‌های آن است، در ادامه مطلب هرکدام از این مجسمه‌ها را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

  •       مجسمه الهه فراوانی؛ مجسمه‌ای که با داشتن یک سبد پر از میوه نماد فراوانی است.
  •       مجسمه خدای اقیانوس‌ها؛ اولین مجسمه‌ای که در نگاه اول به چشم می‌خورد که بر یک ارابه با دو اسب سوار است و بر دریا حکمرانی می‌کند.

  •       مجسمه الهه سلامتی؛ در سمت چپ الهه اقیانوس قرار دارد و نماد سلامتی است. همچنین یک مار از ظرفی که در دست مجسمه است آب می‌نوشد.
  •       بر فراز مجسمه الهه فراوانی مجسمه چند سرباز وجود دارد که به دستور امپراتور به‌دنبال قنات هستند.
  •       بر فراز مجسمه الهه سلامتی برجسته‌کاری دختر باکره قرار دارد که منبع آب را به سربازان نشان می‌دهد.
  •       در بالای همه مجسمه‌ها، 4 مجسمه کوچک قرار دارد که نماد چهار فصل هستند.

 

دیگر فواره‌های معروف رم کدام‌اند؟

گفتیم که رم فواره‌های معروف دیگری دارد که درصورت تمایل می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید، در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم؛

  •       چشمه لاک پشت
  •       چشمه تریتون
  •       فواره زنبورها
  •       چشمه نپتون
  •       چشمه آکوا پائولا
  •       فواره دلا ناویسلا

سخن پایانی

فواره‌ تروی در صدر فهرست جاذبه‌های دیدنی رم قرار دارد و شاهکاری دیدنی از سبک مجسمه‌های باروک (تناسب‌نداشتن اجزا) است. هیچ سفری به رم بدون بازدید از فواره تروی کامل نمی‌شود؛ پس به این مکان شگفت‌انگیز سفر کنید و لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان رز آبی تماس بگیرید. 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات