معرفی کشور سوئیس | قوانین + اطلاعات عمومی

6 سال پیش 0 دیدگاه

سوئیس، کشور فدرال اروپای مرکزی و پایتخت اداری سوئیس برن و همچنین مرکز قضایی آن در لوزان قرار دارد. سوئیس کشور کوچکی که در چهارراه اروپا واقع شده و محل تلاقی سه فرهنگ اصلی اروپا - آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی است. این کشور به دلیل ثبات، چندفرهنگی و رفاه خود در سراسر دنیا شناخته شده و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. سوئیس هم از نظر قلمرو و هم از نظر جمعیت یکی از کوچک‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود و از نظر وسعت تقریبا با منطقه ترکیبی ماساچوست، کانکتیکات و رود آیلند برابر است.

اگرچه در  این کشور دشت‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و کوه‌های بسیاری وجود دارد، اما تقریبا 70 درصد از کشور را کوه‌ها پوشانده‌اند. جمعیت تقریبا 7 میلیون نفری سوئیس بسیار متنوع و از چهار قوم اصلی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانی تشکیل شده است. در ادامه با معرفی کامل کشور سوئیس با ما همراه باشید.

شما می‌توانید برای سفر به سوئیس و لذت بردن از جاذبه‌های رنگارنگ این کشور زیبا، تور سوئیس را با قیمت بسیار مناسب از ما خریداری کنید.

تاریخچه کشور سوئیس

شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد سوئیس در اوایل 40000 سال قبل از میلاد منطقه‌ای مسکونی بوده است. ریشه‌های توسعه سوئیس امروزی را می‌توان در یک کنفدراسیون از چندین جامعه و ایالت دره آلپ در قرون‌وسطی ردیابی کرد.

معرفی کشور سوئیس

این جوامع اولیه، کانتون نامیده می‌شدند و امروزه بیست و شش استان سوئیس به همین نام شهرت دارند. تاریخ سوئیس در اروپا به دلیل نداشتن سلطنت بسیار منحصربه‌فرد آن است و اعضای مختلف کنفدراسیون امور سیاسی را اداره می‌کردند. بسیاری از قدرت‌ها امروزه در نظام سیاسی در دست کانتون‌ها باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: 14 سازه شگفت‌انگیز در سوئیس که حتماً باید از آن‌ها بازدید کنید

مذهب و زبان

دین در کشور سوئیس

48 درصد مردم سوئیس پروتستان‌ها و 49 درصد به کاتولیک‌های رومی هستند و کانتون‌ها یا استان‌های عمدتا آلمانی ‌زبان، تقریبا به‌طور مساوی بین دو وابستگی مذهبی تقسیم شده‌اند. مذهب اصلی کانتون‌های فرانسوی زبان، کاتولیک و کانتون ایتالیایی زبان، تیچینو است. در سرتاسر سوئیس سازمان‌های جوانان پروتستان و کاتولیک، اتحادیه‌های کارگری و انجمن‌های زنان وجود دارد. علاوه‌براین، احزاب سیاسی سوئیس بر اساس اختلافات مذهبی گذشته شکل گرفته‌اند. سوئیس با کلیسای کاتولیک روابط نزدیکی دارد که همچنان می‌توان این ارتباط را در گارد سوئیس در واتیکان مشاهده کرد که اکنون با لباس‌های رنگارنگ و کلاه‌های براق خود به عنوان یک گارد افتخاری خدمت می‌کنند.

معرفی کامل کشور سوئیس

زبان کشور سوئیس

سوئیس برای مدت طولانی یک جامعه چند قومیتی و چند زبانه بوده است، مکانی که در آن افراد مختلف می‌توانند در هماهنگی اجتماعی زندگی کنند و در منافع مشترک متحد شوند. سوئیس دارای چهار زبان ملی است. حدود دو سوم کل سوئیس به گویش‌های Schwyzerdütsch، (گویش‌های آلمانی) صحبت می‌کنند. 18 درصد دیگر به زبان فرانسوی و در منطقه تیچینو حدود 10 درصد مردم به ایتالیایی و تقریبا 1 درصد به زبان رومانش لهجه‌ای که بیشتر در منطقه گریسون صحبت می‌شود، حرف می‌زنند. همچنین جمعیت کارگران خارجی به زبان‌های سرزمین خود و بیشتر سوئیس‌های بومی چند زبانه و بسیاری از افراد به انگلیسی مسلط هستند.

قوانین کشور سوئیس

سوئیس در سال 1291 توسط اتحاد کانتون‌ها علیه سلسله هابسبورگ - Confoederatio Helvetica (یا کنفدراسیون سوئیس) که مخفف CH است، تشکیل شد. اگرچه تنها در سال 1848، با تصویب قانون اساسی جدید، سوئیس کنونی به وجود آمد. قبل از سال 1848، درگیری داخلی در این کشور کاملا رایج بود، اما سوئیس از اواسط قرن 19 از آرامش نسبی داخلی برخوردار بوده و سازمان آن اساسا به همان شکل باقی مانده است. بیش از 3000 کمون یا شهرداری که در 26 کانتون واقع شده است. 6 تای آن‌ها به‌طور سنتی به عنوان دمیکانتون (نیم کانتون) شناخته شده اما به عنوان کانتون کامل عمل می‌کنند. در اوایل قرن بیست و یکم روث درایفوس، به عنوان اولین زن رئیس جمهور یهودی کشور انتخاب شد.

نقش شهروندان در سیاست

شهروندان عادی می‌توانند در هر سطحی از سیاست و به‌طور منظم اراده خود را در هر جنبه از قوانین اعمال کنند و نقش مستقیمی در تصمیمات سیاسی در سطح ملی و محلی داشته باشند. به عنوان مثال، مالیات‌های سوئیس بر اساس استانداردهای اروپایی نسبتا پایین است، زیرا رأی‌دهندگان می‌توانند طیف وسیعی از هزینه‌ها را بررسی و تأیید کنند و ادعاها و نظرات فردی نیز باید مجاز باشد.

معرفی سوئیس

سطح بالای مشارکت شهروندان در سیاست باعث شده که فردریش دورنمات، نمایشنامه‌نویس و طنزنویس مشهور سوئیسی در قرن بیستم، سوئیس را به یک زندان تشبیه کند که هر یک از شهروندان سوئیسی به‌طور همزمان هم زندانی و هم نگهبان بودند. بااین‌حال، ترکیب سوئیسی از فدرالیسم و ​​دموکراسی مستقیم در جهان منحصربه‌فرد است و برای موفقیت سیاسی و اقتصادی این کشور در نظر گرفته می‌شود. 

اقتصاد کشور سوئیس

سوئیس به لطف سنت طولانی، خدمات مالی، کیفیت بالا و تولید اقلام تخصصی مانند ساعت‌های دقیق، اپتیک، مواد شیمیایی و داروها و همچنین مواد غذایی خاص مانند پنیر و شیر Emmentaler در واقع یک قدرت اقتصادی بزرگ است. اقتصاد سوئیس به‌طور مرتب از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان برخوردار است.

معرفی سوئیس | اقتصاد کشور سوئیس

مردم سوئیس دیگر کمتر به کشاورزی اشتغال دارند و از قرن نوزدهم این شغل به شدت کاهش یافته است. امروزه کمتر از 6 درصد سوئیسی‌ها کشاورز هستند. تقریبا یک سوم نیروی کار سوئیس در ماشین‌آلات، الکترونیک و صنایع فلزی به کار گرفته می‌شود. صنایع شیمیایی، دارویی و نساجی نیز کارفرمایان اصلی هستند. یکی از شغل‌های سنتی سوئیسی‌ها ساعت‌سازی است و امروزه، سالانه بیش از هفتاد میلیون ساعت و قطعات ساعت در سوئیس تولید می‌شود. بیش از نیمی از نیروی کار در مشاغل خدماتی، شاغل و گردشگری و بانکداری از مهم‌ترین مشاغل این کشور هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روز ملی سوئیس و جشن‌های معروف آن

کلان‌شهر برن و زوریخ

معرفی سوئیس بدون اشاره به کلان‌شهرهای برن و زوریخ کامل نمی‌شود. برن، شهری آرام است که نام آن از گودال خرس گرفته شده و حاکمان قرون‌وسطای کانتون در آنجا به عنوان نمادی هرالدیک آن را تأسیس کرده بودند. چاله‌های خرس اکنون بخشی از باغ‌وحش محبوب شهر هستند. کلان‌شهری که در امتداد دریاچه‌ای بزرگ امتداد می‌یابد، جایی که کوه‌ها به دشت‌ها می‌رسند.

زوریخ بزرگ‌ترین و جهانی‌ترین شهر این کشور با منطقه‌های خرید معروف Bahnhofstrasse یکی دیگر از شهرهای پیشروی جهان محسوب می‌شود. همچنین بازل ولوسرن شهرهای بزرگ آلمانی ‌زبان، ژنو و لوزان مراکز کانتون‌های فرانسوی ‌زبان کشور و بلینزونا ولوگانو شهرهای اصلی در تیچینو ایتالیایی‌ زبان هستند.

معرفی کشور سوئیس، دیدنی‌های کشور سوئیس

آداب و رسوم مردم سوئیس

بسیاری از آداب و رسوم مردم سوئیس شبیه به ایالات متحده است. آداب مذهبی مانند غسل تعمید و اولین عشای ربانی و رویدادهای خانوادگی مانند تولد، مرگ و ازدواج.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی مردان در سوئیس، خدمت سربازی است. همه شهروندان مرد دوره‌های اجباری سربازی را بین سنین بیست تا پنجاه سال می‌گذرانند. آن‌ها تمام تجهیزات خود از جمله سلاح و مهمات را در خانه نگه می‌دارند. گذراندن وظیفه نظامی در سوئیس به عنوان نشانه‌ای از شهروندی واقعی تلقی می‌شود؛ بااین‌حال، زنان ملزم به انجام خدمت سربازی نیستند و بسیاری از زنان از کنار گذاشته شدن آن‌ها از ارتش انتقاد می‌کنند.

اطلاعات کلی درباره سوئیس

سوئیسی‌ها به بردباری، ادب و استقلال شهرت دارند. روابط بین سوئیسی‌ها نشان‌دهنده تنوع زبان‌ها، مذاهب و مناطق مختلف این کشور است. سوئیسی‌های آلمانی زبان خود را سخت‌کوش و کارآمد می‌دانند و هموطنان فرانسوی زبان خود را مردمی راحت و صمیمی می‌بینند.  بااین‌حال، سوئیسی‌های فرانسوی ‌زبان تصور می‌کنند که آلمانی ‌زبان‌ها متکبر، زورگو و بیش از حد جدی هستند.

در معرفی کشور سوئیس می‌توان به آداب معاشرت آن‌ها اشاره کرد. مردم برای احوال‌پرسی معمولی بین زن و مرد دست می‌دهند. اگر با شخصی که ملاقات می‌کنید، آشنا هستید یک بوسه سه گانه بر روی هر گونه مناسب است. دو مرد با دست دادن به یکدیگر سلام می‌کنند. همچنین سوئیسی‌ها با استفاده از نام شخصی  احوال‌پرسی و خداحافظی می‌کنند. واژه‌های آلمانی (Sierather thandu) و فرانسوی (vousrather thantu) در گفتارهای رسمی سوئیس بسیار  استفاده می‌شود.

اطلاعات کلی درباره سوئیس | فرهنگ مردم سوئیس

نمادها در فرهنگ عامه سوئیس

ویلیام تل قهرمان ملی افسانه سوئیس است که در اوایل دهه 1300 زندگی می‌کرد. او به دلیل نافرمانی از فرماندار امپراتوری گسلر مجبور شد سیبی را از روی سر پسرش شلیک و سپس از دست اسیرکنندگانش فرار کند. این افسانه، الهام‌بخش تصنیف‌های محبوب در قرن پانزدهم بود. همچنین با اورتور آهنگساز ایتالیایی جواکینو روسینی (1792-1868) اپرای گویوم تِل (1829) که مخاطبان انگلیسی زبان با آن ویلیام تلوورتور آشنا هستند، معروف شده است.

معرفی کامل کشور سوئیس، جاذبه‌های کشور سوئیس

روتلی شوور (سوگند روتلی) یکی دیگر از نمادهای قدرتمند در فرهنگ عامه سوئیس است. این سوگند به توافقی اشاره دارد که در چمنزار روتلی بین چندین جامعه دره سوئیس در قرون‌وسطی انجام شد. آن‌ها برای حفاظت و دفاع مشترک اتحاد بستند. اگرچه مورخان بر سر این موضوع که این رویداد واقعا رخ داده است یا خیر، همچنان تردید دارند اما برای بسیاری نماد آزادی و دموکراسی سوئیس شناخته می‌شود. در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که سوئیس توسط آلمان نازی محاصره شده بود، فرمانده ارتش سوئیس، ژنرال گیسان، افسران خود را در علفزار روتلی به عنوان نمادی از عزم سوئیس برای مبارزه برای آزادی خود جمع کرد.

همسایگان کشور سوئیس

در نقشه سوئیس، این کشور از غرب با فرانسه، از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختن اشتاین و از جنوب با ایتالیا همسایه است و در وسیع‌ترین گستره آن از غرب به شرق امتداد دارد. سوئیس یکی از غیرمعمول‌ترین منظره‌های جهان را دارد و مدت‌هاست که با مشکلات زیست‌محیطی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. توسعه اقتصادی و تراکم بالای جمعیت، باعث ایجاد استرس‌های شدید زیست محیطی و در نتیجه آلودگی منابع طبیعی شده است. هرچند، در طول دهه‌های 1970 و 1980، سیاست‌های زیست‌محیطی توسط کانتون‌ها و شهرداری‌ها منجر به پیشرفت چشم‌گیری در کاهش آلودگی شد. امروزه در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی، سوئیس کمترین میزان انتشار آلودگی هوا را دارد.

 

تعطیلات مهم در سوئیس

سال نو در روز (1 ژانویه) یکی از تعطیلات رسمی سوئیس به شمار می‌رود. در ماه مارس یا آوریل جشن عید پاک، کریسمس در 25 دسامبر و بوندسفایر که شبیه به چهارم ژوئیه آمریکایی است در 1 آگوست برگزار می‌شود. بسیاری از روزهای مذهبی و فستیوال‌ها در هر کانتون (استان) و کمون (شهر یا شهرک) متفاوت است. بیش از صد جشن مختلف از بت‌پرستی مسیحی و میهن‌پرستانه در سوئیس جشن گرفته می‌شود. Fastnach مشهورترین جشن و کارناوال سوئیس است که آخرین روزهای قبل از لنت را مشخص می‌کند. این مراسم شبیه به جشن‌های Mardi Gras است که در نیواورلئان برگزار می‌شود و به مدت سه روز، مردم با نقاب‌ و لباس‌‌های نمایش در خیابان‌های مملو از شناورهای تزئینی رژه می‌روند درحالی‌که صدای ضربات نوارهای لوله و طبل به گوش می‌رسد.

معرفی کامل کشور سوئیس، جشن‌های کشور سوئیس

استاندارهای زندگی در سوئیس

در معرفی سوئیس باید به استانداردهای چشم‌گیر زندگی نیز اشاره کرد. سوئیسی‌ها از استاندارهای زیادی برخوردار هستند. کسانی که در مناطق آلپ یا جنگلی زندگی می‌کنند، به‌طور سنتی در خانه‌های چوبی با سقف‌های زونا یا کاشی و شیروانی‌های کنده‌کاری شده زندگی می‌کردند. سقف و آشپزخانه‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی با سنگ یا بنایی پوشانده شده‌اند. اما امروزه خانه‌های کمتری به این شکل طراحی می‌شوند، حتی در مناطق دورافتاده روستایی و خانه‌های جدیدتر معمولا آجری یا بلوکی هستند. با این حال، کلبه‌های کوهستانی و خانه‌های روستایی به عنوان خانه‌های تعطیلات با سبک‌های قدیمی روستایی طراحی شده است. به‌طورکلی، اکثر سوئیسی‌ها در آپارتمان‌ها زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به سوئیس در سال چه فصلی است؟

غذا در سوئیس

غذاهای سوئیسی ترکیبی از سنت‌های آشپزی آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده و براساس هر منطقه متفاوت است. بااین‌حال، در سرتاسر سرزمین، پنیر ارزش و احترام قابل‌توجهی دارد. سوئیسی‌ها حداقل 2000 سال است که پنیر درست می‌کنند. Emmentaler یک "پنیر سوئیسی" است که تنها یکی از صدها نوع تولید شده در سوئیس محسوب می‌شود.

از معمولی‌ترین غذاهای ملی این کشور می‌توان به فوندو، پنیر Emmentaler ذوب شده یا Gruyère اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از غذاهای محبوب، پنیر ذوب شده به نام راکلت است که یک ربع یا نیم چرخ پنیر مقابل آتش حرارت داده می‌شود. این پنیر به‌طور سنتی با سیب‌زمینی، پیاز ترشی یا سبزیجات دیگر و نان تیره خورده می‌شود.

معرفی کشور سوئیس، غذاهای سوئیسی

در مناطق آلمانی ‌زبان isrösti یکی دیگر از غذاهای محبوب سوئیس به شمار می‌رود. سیب‌زمینی قهوه‌ای شده مخلوط با سبزیجات، بیکن یا پنیر از مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن است. غذاهای معمولی در منطقه ایتالیایی زبان شامل تیچینو یک ماکارونی سیب‌زمینی به نام gnocchi risotto می‌شود. غذاهای فرانسوی مانند استیک، گوشت ارگانیک و خورش‌های گوشتی در بخش‌های فرانسوی زبان این کشور بسیار رایج هستند. علاوه‌بر پنیر، شکلات در بین سوئیسی‌ها طرفداران بسیاری دارد.

آب‌وهوای سوئیس

کوه‌های آلپ سوئیس بین آب‌وهوای سردتر شمال اروپا و آب‌وهوای گرم‌تر جنوب اروپا بسیار متغیر است. کوه‌های آلپ انواع مختلف آب‌وهوا را تشکیل می‌دهند و آب‌وهوای این کشور بین سردتر و گرم‌تر تغییر می‌کند. درحالی‌که خورشید در یک دره می‌تابد، ممکن است در سمت دیگر کوه، باران ببارد. یک صبح ابری و بارانی لزوما نباید نشانه یک روز کامل از هوای بد باشد و بعد از باران در عرض یک ساعت یک آسمان بدون ابر وجود خواهد داشت. هرچند در یک روز زیبا ممکن است ناگهان هوا ابری و بارانی شود.

معرفی سوئیس، جاذبه‌های گردشگری کشور سوئیس

دمای هوا در سوئیس بر اساس فصل، مکان و ارتفاع بسیار متفاوت است. با این وجود، سوئیس آب‌وهوای معتدلی دارد. بادهای اقیانوس اطلس هوای مرطوب و ملایم دریایی را به این کشور منتقل می‌کنند که باعث ایجاد آب‌وهوای نسبتا معتدل می‌شود.

سوئیس کشوری مدرن، محصور در کوه‌های سربه‌فلک کشیده، با دریاچه‌های عمیق آلپ، دره‌های چمن‌زار پر از مزارع منظم و دهکده‌های کوچک و شهرهای پر رونقش در سراسر دنیا زبانزد است. زیبایی طبیعی و شیوه زندگی در سوئیس، گردشگران بسیاری را به این کشور زیبا می‌کشاند. این کشور شگفت‌انگیز با مناظر زیبای آلپ‌ و یخچال‌های طبیعی در بین نویسندگان، هنرمندان، عکاسان و علاقه‌مندان به ورزش طرفداران بسیاری دارد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات