حیات وحش کنیا

4 سال پیش 0 دیدگاه

پنج حقیقت شگفت‌انگیز درباره پنج حیوان مشهور دنیا در کنیا

کنیا در آفریقا خانه پنج حیوان مشهور جهان است که می‌توانند به تنهایی عظمت و شکوه حیات وحش را برای گردشگران به تصویر بکشند. همه حیوانات از شیر و فیل گرفته تا کرگدن آفریقایی و غیره برای بقای زندگی خود رازهایی دارند که در پارک‌های ملی کنیا نهفته است.

سافاری در کنیا جزِﺀ برنامه‌های تفریحی بسیار هیجان انگیز است که به گردشگران فرصت می‌دهد تا لذت‌بخش‌ترین تجربه زندگیشان‌ را از نزدیک لمس کنند. با تور کشور کنیا که توسط آژانس رز آبی برگزار می‌شود، می‌توانید حیوانات وحشی را در زیستگاه طبیعیشان تماشا کنید و با پنج حیوان مشهور این منطقه از نزدیکترین فاصله آشنا شوید. حتی می‌توانید چرت زدن شیرها  و پرسه زدن فیل‌ها را با خیال آسوده تماشا کنید و یا به طرز هیجان‌انگیزی به یک پلنگ وحشی نزدیک شوید.

 

این پنج حیوان مشهور کنیا، حقایق شگفت‌انگیزی درباره خود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

1-پلنگ

یکی از زیباترین حیوانات روی زمین که جزﺀ مشهورترین حیوانات کنیا نیزمی باشد پلنگ است. با اینکه زیستگاه این حیوان از کویر و کوه تا جنگل و ساحل گسترده است، اما این حیوان به ندرت دیده می‌شود. در سال 2019، زیست شناسان توانستند تصویر یک پلنگ سیاه نادر را ثبت کنند که پس از 100 سال در آفریقا دیده شد. اما نکته جالب درباره پلنگ آفریقایی، خط‌های روی بدن آن است. در آفریقا به این خطوط گل و بوته می‌گویند که بر حسب منطقه جغرافیایی متغیر است. در کنیا و شرق آفریقا این خطوط بیشتر به شکل دایره ای هستند و در جنوب این خطوط شکل مربع و مستطیل به خود می‌گیرند.

 

حقیقت جالب: پلنگ تنها گربه سان بزرگی است که خُرخُر می‌کند.

 

2-کرگدن

 

جالب است بدانید وزن کرگدن‌ها بین 500 تا 2500 کیلوگرم است، اما با وجود اندازه بزرگ این حیوانات گیاه خوار هستند. این حیوانات خارق العاده در هنگام شب، نزدیک طلوع و غروب آفتاب به علفزارها می‌روند و تغذیه می‌کنند. کرگدن‌ها برای خنک نگه داشتن خود در گرم ترین ساعت‌های روز به گودال‌های گل آلود می‌روند و خود را برای ساعت‌ها در آنجا غرق می‌کنند و از خنکی گل لذت می‌برند.

با اینکه گونه ماده این حیوان زندگی گروهی را انتخاب می‌کند، اما در مجموع کرگدن‌ها حیوانات اجتماعی نیستند. اغلب نرها ترجیح می دهند تنها باشند و از سرگین برای علامت گذاری در قلمرو خود استفاده می‌کنند. در حقیقت، سرگین هر حیوان بویی متفاوت نسبت به حیوانات دیگر دارد.

 

حقیقت جالب: حتما شاخ کرگدن شما را یاد بینی‌های بزرگ می‌اندازد! واژه عمل جراحی زیبایی بینی در انگلیسی از نام کرگدن گرفته شده است.

 

3-شیر

صدای غرش شیر آفریقایی تقریبا از فاصله 8 کیلومتری شنیده می‌شود. در برنامه تور استثنایی آژانس رز آبی به مقصد کنیا، شکوه و جلال سلطان جنگل را به وضوح تجربه می‌کنید. شیرها از فاصله یک و نیم کیلومتری می‌توانند صدای طعمه خود را بشنوند. اما جالب است بدانید که در طبیعت اغلب شیرهای ماده به شکار می‌روند و برای این کار استراتژی منحصر به فردی دارند. شیرهای ماده یک نیم دایره به دور طعمه تشکیل می‌دهند و ضعیف‌ترها طعمه را به مرکز دایره می‌آورند و آنهایی که سرعت و قدرت بیشتری دارند طعمه را شکار می‌کنند. جای بسی حیرت است که دانشمندان به این دایره، دایره زندگی می‌گویند.

 

حقیقت جالب: یال شیرهای نر برای محافظت از گردن به هنگام نزاع و درگیری بین شیرهای نر تکامل یافته است.

 

4-بوفالو

 

بوفالو شاید یکی از کم‌ادعاترین حیوانات بزرگ و مشهور کنیا به نظر برسد، اما در واقع از نگاه انسان و شکارچیان حیات وحش، بوفالو یکی از ترسناکترین‌ها است. اگر چه بوفالو ظاهری شبیه گاو دارد، اما بسیار تهاجمی و قدرتمند است؛ به طوریکه؛ شیرها به ندرت به شکار آنها می‌روند. راز بقای بوفالوها در شاخ‌های آنها است که اغلب در نرها بلندتر و در ماده‌ها کوتاه تر است. بوفالوها در تصمیم گیری بسیار غیر قابل پیشبینی هستند و این موضوع را برای شکارچیان بسیار خطرناک تر می‌کند.

 

حقیقت جالب: پنج زیر گونه بوفالوی آفریقایی وجود دارد که مشهورترین آنها بوفالوی کیپ است و سایر گونه‌ها شامل بوفالوی نیل و بوفالوی کوهستانی هستند.

 

5-فیل

 

بزرگترین پستاندار خشکی جهان یکی از پنج حیوان مشهور کنیا است. فیل‌ها را به لطف جثه بزرگ، خرطوم بلند و عاج‌های سفیدشان به راحتی می‌توان تشخصی داد. فیل‌ها حیواناتی گیاه خوار هستند و برای جستجوی علف‌ها و برگ درختان از خرطومشان استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که فیل‌ها می‌توانند بدوند اما هرگز نمی‌توانند بپرند!

 

حقیقت جالب: در پارک ملی مونت الگون کنیا، برخی فیل‌ها یاد گرفته اند که چگونه در غارهای زیر زمینی نمک استخراج کنند. آنها با عاج‌هایشان کریستال‌های نمک را می‌شکنند و با مزه مزه کردن نمک‌ها مسیر خود را در میان تاریکی به بیرون پیدا می‌کنند.

 

منابع: africa go2africa

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات