پل چین (chain bridge) بوداپست | جاذبه زیبای پل زنجیری

2 سال پیش 0 دیدگاه

پل چین بوداپست یا به عبارتی دیگر چین بریج، پلی سنگی و زیباست که روی رودخانه دانوب قرار گرفته است. این پل بی‌نظیر بین دو بخش مهم این شهر پیوند برقرار کرده است و درواقع از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوداپست در مجارستان محسوب می‌شود. پل چین بوداپست از نمادهای این شهر نیز به حساب می‌آید. وجود این پل در رونق اقتصادی کشور مجارستان نقش بی‌شماری داشته و صنعت توریسم را در این منطقه توسعه داده است. این پل بارها در معرض انهدام و خرابی نیز قرار گرفته، اما مجدد بازسازی شده است. در ادامه تاریخچه پل چین بوداپست و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن برای بازدید در تور مجارستان بیان شده است؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت پل چین در بوداپست

تاریخچه ساخت این پل بسیار جالب است. درواقع پیش از ساخته‌شدن پل چین در بوداپست، برای عبور از رودخانه دانوب از پل شناور استفاده می‌شد که در فصول بهار، تابستان و پاییز کاربرد داشت، اما در فصل زمستان رودخانه یخ می‌بست و مردم از روی یخ عبور می‌کردند؛ البته همیشه هم به همین سادگی نبود و گاهی به‌دلیل تغییرات آب و هوایی گذشتن از پل شناور غیرممکن می‌شد و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد می‌کرد.

این ماجرا ادامه داشت تا اینکه روزی یکی از سیاستمداران این شهر برای تشییع جنازه پدرش قصد عبور از پل را داشت که به‌دلیل تغییرات آب و هوا و مشکلاتی که برای پل ایجاد شده بود، یک هفته دیرتر از موعد به مراسم پدرش رسید. این امر وی را بسیار متأثر کرد و ایده ساخت پلی دائمی روی دریاچه دانوب در ذهن این سیاستمدار نقش بست.

البته ساخت پل روی دریاچه دانوب کار آسانی نبود و نیاز به پلی معلق بود که هر معماری از پس ساخت آن برنمی‌آمد. سرانجام در سال 1849 معماری معروف و متبحر به نام آدام کلارک که اهل اسکاتلند بود، این پل اعجاب‌انگیز را ساخت. داستانی در میان مردم چین وجود دارد که می‌گویند ساخت پل چین بوداپست به‌قدری این معمار را مغرور کرده بود که سبب شد دیگران را به چالشی مرگ‌بار برای خود دعوت کند. کلارک آن‌قدر به کار خود ایمان داشت که از دیگران خواست اگر می‌توانند از کار او ایرادی بگیرند. همین چالش سبب مرگ این معمار شد؛ چراکه وقتی چالش آغاز شد معلوم شد دو شیری که در قسمت انتهایی پل چین بوداپست قرار گرفته‌اند، زبان ندارند. این موضوع برای آدام کلارک باورپذیر نبود و به‌قدری خجل شد که نتوانست این موضوع را تاب بیاورد و با پریدن از روی پل به زندگی خود خاتمه داد.

البته این داستان از واقعیت دور است؛ زیرا نیز بعدها تونلی ساخته شد که معمار آن آدام کلارک اسکاتلندی بود. ل چین بوداپست بارها در معرض خرابی قرار گرفته است. اولین بار اتریشی‌ها با مواد منفجره این پل را منفجر کردند. بار دوم هم در زمان جنگ جهانی دوم، چین بریج از سوی آلمانی‌ها بسیار آسیب دید، اما بار دیگر به‌صورت کامل بازسازی شد.

پل چین و رونق اقتصادی مجارستان

ساخت پل چین بوداپست تحولی عظیم در اقتصاد مجارستان ایجاد کرد. این پل در زمره قدیمی‌ترین پل‌ها قرار می‌گیرد. درواقع از زمان ساخته‌شدن پل چین بوداپست دوران طلایی برای مجارستان آغاز شد؛ چراکه بوداپست پایتخت مجارستان است و این کشور همیشه در لیست کشورهای توریستی بوده و البته وجود پل چین نیز در مشهور شدن جاذبه‌های بوداپست بی‌تأثیر نبوده و نیست.

پل چین در بوداپست 375 متر طول و 16 متر عرض دارد. همچنین فاصله بین ستون‌های این پل حدود 202 متر است و دو شیر سنگی عظیم‌الجثه نیز در قسمت انتهایی پل قرار گرفته‌اند. آنچه سبب تمایز پل چین در بوداپست شده، این است که این پل دارای دو لاین برای رفت و آمد ماشین‌هاست و همچنین در کناره‌های پل مکانی برای پیاده‌روی و تماشای رودخانه دانوب و شهر بوداپست در نظر گرفته شده است. مردم مجارستان به‌دلیل نقشی که پل چین بوداپست در رشد اقتصادی و بالارفتن صنعت توریسم در این کشور داشته است، از جین بریج به‌عنوان یک نماد یاد می‌کنند و ارزش فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستند. نکته مهم این است که پل چین بوداپست و دریاچه دانوب در یونسکو هم به ثبت رسیده‌اند؛ از این‌رو شهرت جهانی دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر سگد از جاهای دیدنی و متفاوت کشور مجارستان

جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی پل چین بوداپست

پل‌ها همیشه نقش مهمی در زیبایی شهرها داشته‌اند؛ به‌ویژه اگر با معماری خاصی ساخته شده باشند. پل چین بوداپست غیر از معماری بی‌نظیر، نورپردازی فوق‌العاده‌ای دارد که در تاریکی شب جلوه‌ای خاص به آن می‌دهد. انعکاس نورها روی دریاچه دانوب نیز از جمله مناظری است که مانند آن را در کمتر جایی می‌توان دید؛ از این‌رو گردشگران بی‌شماری همه‌ساله از این منطقه دیدن می‌کنند.

بسیاری از گردشگرانی برای قدم‌زدن روی این پل و مشاهده مناظر بی‌نظیر رودخانه دانوب و شهر بوداپست به این مکان سفر می‌کنند. جالب است بدانید ایده این پل معلق، برگرفته از پل ترپلی است که روی رودخانه تایمز لندن قرار دارد؛ البته چین بریج بسیار بزرگ‌تر از پل ترپلی است.

پل چین در بوداپست برگ برنده‌ای برای مردم آن منطقه بود تا توریست‌ها و گردشگران را برای بازدید به آن شهر سوق دهد؛ از این‌رو برخی از مکان‌های تفریحی و بازارها نیز در اطراف پل به وجود آمدند. این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

میدان آدام کلارک

 یکی از این مکان‌های جذاب میدانی در قسمت انتهایی پل چین است که به نام سازنده پل چین بوداپست نام‌گذاری شده است. اطراف این میدان با گل‌هایی زیبا و متنوع پوشانده شده است. سنگی بزرگ و بیضی‌شکل نیز در میدان کلارک قرار گرفته است که به سنگ صفر کیلومتر هم شهرت دارد؛ چراکه مبنای محاسبه فاصله همه شهرها از این سنگ اندازه‌گیری می‌شود. در این میدان تله‌کابینی وجود دارد که برای اغلب گردشگران بسیار جذاب است؛ زیرا امکان مشاهده مناظر اطراف پل و همین‌طور رودخانه دانوب را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: برترین مراکز خرید بوداپست

کفش‌های چودنی در کنار رودخانه دانوب

به‌عنوان یادبودی از هزاران یهودی مجارستانی که در کنار رودخانه دانوب در سال‌های 1944 تا 1945 گلوله‌باران شدند، 60 جفت کفش چدنی ساخته شده که در کنار رودخانه دانوب قرار دارند و کمتر کسی است که هنگام پیاده‌روی در کنار رودخانه متوجه این کفش‌ها نشود. درواقع این کفش‌ها با داستانی که در دل خود دارند، گردشگران بی‌شماری را محو تماشای خود می‌کنند. این کفش‌ها در حال حاضر از جاذبه‌های گردشگری رودخانه دانوب به شمار می‌آیند.

کافه‌ها و رستوران‌ها

کافه‌ها و رستوران‌های متفاوتی نیز در اطراف پل چین در بوداپست تأسیس شده‌اند که گردشگران پس از قدم‌زدن روی پل چین برای رفع خستگی از این مکان‌ها بسیار استقبال می‌کنند، اما از مهم‌ترین رستوران‌های نزدیک پل چین بوداپست، رستوران زوناست که غذاهای فوق‌العاده‌ای دارد. علت محبوبیت و رونق این رستوران به‌دلیل نزدیکی با سایر مکان‌های دیدنی بوداپست است. بازارها، موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در نزدیکی این رستوران‌ها در بوداپست قرار دارند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات