پله‌های اسپانیایی

4 ماه پیش 0 دیدگاه

از جشنواره گل‌ها بر روی پله‌ها لذت ببرید، فوار‌ه‌ای را که از لاشه قایقی قدیمی بیرون می‌ریزد ببینید و سفر گوته را در سیسیل دنبال کنید. با ما باشید تا با پله‌های اسپانیایی شهر رم آشنا شوید که برخلاف نامشان از سوی ایتالیایی‌ها نام‌گذاری شده است. در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه این پله‌ها، دلیل نام‌گذاری و مکان‌هایی که نزدیکی آن قرار دارند آشنا کنیم.

پله‌های اسپانیایی؛ اسپانیا در ایتالیا!

نخستین افراد خارجی‌ که این پله‌ها را معروف کردند، نویسندگان رمانتیک قرن نوزدهم بودند؛ مانند جان کیتس که در خانه‌ای مشرف به این پله‌ها درگذشت. این 135 پله که در رم به Scalinata della Trinità dei Monti معروف هستند، درواقع توسط معماران ایتالیایی به نام‌های Francesco و Alessandro Specchi ساخته شده‌اند. این بنا پس از تأمین بودجه با هدف ایجاد پلی ارتباطی بین سفارت اسپانیا با کلیسای Trinità dei Monti ساخته شد. این پله‌ها براساس طراحی باروک و در دوره باروک ساخته شده‌اند.. طرح اصلی شامل مجسمه سوارکاری پادشاه لوئیس چهاردهم فرانسه در بالا بود، اما درنهایت هرگز ساخته نشد.

پله‌های اسپانیایی رم؛ جاذبه‌ای رنگارنگ

اگر می‌خواهید از پله‌های اسپانیایی معروف رم دیدن کنید، جاذبه‌هایی را که نزدیک آن قرار دارند، از دست ندهید؛ از جمله

پیاتزا دی اسپانیا؛ هم‌جواری با مک‌دونالد

این میدان یکی از پربازدیدترین و مشهورترین میدان‌هاست که نام آن از Palazzo di Spagna گرفته شده است. Piazza di Spagna در نزدیکی یکی از مکان‌های بحث‌برانگیز رم یعنی مک دونالد قرار دارد. از زمان افتتاح این میدان در سال 1986، این فست فود زنجیره‌ای با مخالفت اقشار مختلف، از جمله خانه مد والنتینو مواجه شد. والنتینو شکایت کرد که مد و فست فود نمی‌توانند هم‌زیستی داشته باشند و درخواست کرد که مک دونالد از آنجا نقل مکان کند؛ با این حال این رستوران زنجیره‌ای در همان مکان باقی بماند، اما یک سیستم تصفیه هوا با کیفیتی بالا نصب کرد تا بوهای تند و اضافی از بین برود.

فونتانا دلا بارکاچیا

در سال  1598 سیلی بی‌سابقه میدان پیازا را زیر سه فوت آب برد که در نتیجه آن لاشه قایقی قدیمی که در خیابان‌ها شناور بود، در آنجا ساکن شد. گفته می‌شود این قایق الهام‌بخش فواره ای به نام  Fontana della Barcaccia (فواره قایق) است. این فواره را پاپ اوربان هشتم سفارش داد و پیترو برنینی و پسرش آن را ساختند.

Sallustiano Obelisk و کلیسای Trinità dei Monti

Trinità dei Monti احتمالاً یکی از معروف‌ترین کلیساهای فرانسوی است که در اسپانیا قرار دارد. اگرچه نمای آن و قرار گرفتنش در بالای پله‌های اسپانیا شهرت بسیاری دارد، در فضای داخلی این کلیسا نقاشی گران‌بهای «رسوب» اثر دانیله دا ولترا نگهداری می‌شود. از آنجا که نقاشی‌های برهنه در کلیسای سیستین نوعی حرمت شکنی کلیسا محسوب می‌شد، داولترا در اثر«آخرین داوری میکل آنژ» روی بدن‌های برهنه پارچه‌هایی کشید. این کار برای مورخان تبدیل به سرگرمی شد و از آن پس او را  «شلوار ساز» نامیدند.

Obelisk Sallustiano در بالای پله‌های اسپانیایی و رو به کلیسا قرار دارد. همچنین ستون سنگی بزرگی شبیه یکی از ابلیسک‌های متعددی که امپراتوران رومی از مصر به این شهر آورده‌اند، در این مکان قرار دارد. ابلیسک «authentic» یکی از نمادین‌ترین بناهای رم است که بسیاری از مجسمه‌سازان معروف از آن کپی کرده‌اند.

نمایشگاه سالانه گل‌های بهاری؛ عطر گل‌ها در پله‌های اسپانیایی رم

در پایان ماه آوریل، پله‌های اسپانیایی با گل‌های زیبای آزالیا مزین می‌شوند تا تولد شهر را جشن بگیرند. این جشن که به «Natale di Roma» یا «Compleanno di Roma» معروف است، در 21 آوریل هر سال برگزار می‌شود و قدمت آن به بیش از 80 سال می‌رسد. اگر در این تاریخ به رم سفر می‌کنید، حتماً از این نمایشگاه دیدن کنید.

خانه یادبود کیتس-شلی

ایتالیا  تأثیرات عمیقی بر نویسندگان و هنرمندان رمانتیک قرن 18 و 19 داشت و با بازدید هر نقطه از شهر می‌توان متوجه حضور آنان شد؛ برای مثال دریاچه کومو نویسندگانی همچون شلی و بایرون را یادآور می‌شوند. همچنین می‌توان سفر گوته را در سیسیل دنبال کرده و روح لارنس را در میان باغ‌های لیموی ساحل آمالفی حس کرد. برای غرق شدن در دوره رمانتیک نیز می‌‌توان به خانه جان کیتس مشرف بر پله‌های اسپانیایی رفت که امروزه به یکی از موزه‌های رم تبدیل شده است. در داخل بنا هم شاهد آثار هنرمندانی چون کیتس، شلی، اسکار وایلد و... خواهید بود.

بهترین زمان برای بازدید از پله‌های اسپانیایی

پله‌های اسپانیایی مکانی محبوب در رم هستند و به همین دلیل در این مکان از سحر تا غروب خورشید افراد گشت و گذار می‌کنند. صبح زود (حدود ساعت 7 یا 8 صبح) احتمالاً بهترین گزینه برای بازدید از پله هاست؛ چراکه از دیگر ساعات روز کمی خلوت‌تر است، اما بهترین زمان برای تور رم در فصول بهار (آوریل تا ژوئن) و پاییز (سپتامبر تا اکتبر) است. این ماه‌های سال در مقایسه با تابستان هوای بهتری دارد و ازدحام جمعیت کمتر است. البته قبل از بازدید از قیمت تور ایتالیا مطلع شوید.

نکاتی برای بازدید از پله‌های اسپانیایی در ایتالیا

پله‌های اسپانیا مکانی عمومی در فضای باز بوده و هزینه‌ بازدید از آن رایگان است، اما قبل از سفر به نکات زیر توجه کنید:

 

 به هیچ عنوان روی پله‌های اسپانیایی ننشینید!

نشستن روی پله‌های اسپانیایی، از آگوست 2019 به بعد دیگر مجاز نیست و این کار می‌تواند شما را در ایتالیا به دردسر بزرگی بیندازد. همچنین خوردن یا نوشتن انواع خوراکی روی آن‌ها نیز ممنوع است و جریمه‌های سنگین برای قانون‌شکنان دارد؛ البته این اقدامات برای حفاظت از بناهای مهم و تاریخی در شهر انجام شده است.

مراقب جیب و کیف‌های خود باشید!

هنگام گردش در جاهای دیدنی رم و به‌طورکلی حرکت و پیاده‌روی در اطراف این جاذبه رم، مراقب وسایل خود باشید و بسیار احتیاط کنید. علاوه بر این، مراقب فروشندگانی باشید که با خواهش و تمنا ممکن است سعی کنند هدیه‌هایی مانند دستبند یا دسته گل‌های مختلف را به شما بدهند و بعداً درخواست پول و پرداخت کنند. این رفتارها در اطراف پله‌های اسپانیایی رایج است، پس هوشیار باشید!

 

سخن پایانی

سفر به رم و بازدید از مکان‌های دیدنی آن خالی از لطف نیست و شما را با حقایق و زیبایی‌های فراوانی روبه‌رو می‌کند. در این میان پله‌های اسپپانیایی از جاذبه‌های چشم‌نواز رم هستند که لحظاتی شگفت‌انگیز را برای شما رقم می‌زنند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و سفری خوش داشته باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات