میدان ناوونا و فواره چهار رودخانه

3 ماه پیش 0 دیدگاه

اگر می‌خواهید بر روی ویرانه استادیوم باستانی دومیتیان قدم بزنید، با معجزه رویش مو آشنا شوید و نماد چهار قاره جهان را ببینید در این مقاله با ما همراه باشید تا در میدان ناوونا، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا گشت و گذار کنیم.

این اثر تاریخی شگفت‌انگیز در رم پایتخت ایتالیا قرار دارد. ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که در زمینه تاریخ، تمدن و فرهنگ، اصالت و قدمتی وصف‌نشدنی دارد؛ از این‌رو همواره مورد توجه گردشگران خارجی است.

در این کشور می‌توانید جاذبه‌های بسیاری را ببینید که در عین کلاسیک بودن، چشم‌اندازی لوکس، هنری، فرهیخته و اصیل را نمایش می‌دهند؛ به همین دلیل ایتالیا مهد تاریخ و تمدن است که با داشتن بناهای عظیم توأ‌م با سبک‌های معماری خارق‌العاده، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به خود سوق می‌دهد. در ادامه، توضیحاتی درباره میدان ناوونا رم ارائه می‌دهیم تا درصورت سفر به ایتالیا، بازدیدی آگاهانه و لذت‌بخش از این میدان مسحورکننده داشته باشید.

میدان ناوونا؛ سازه‌ای بر روی ویرانه دومیتیان

میدان ناوونا که به ایتالیایی پیتزا ناوونا گفته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های ایتالیاست که در اواخر قرن هفدهم یا سال ۱۶۷۰ بر روی ویرانه استادیوم باستانی دومیتیان ساخته شد. بنای دومیتیان به سده اول میلادی یعنی سال ۸۶ مربوط می‌شود که توسط امپراتوری به نام دمیتیان ساخته شد. این بنا ابتدا به میدان نبرد یا سیرکوس آگونالیس معروف بود.

در طول قرن‌ها، مراسم متنوعی در میدان نبرد دومیتیان برگزار شده و این مکان درحقیقت، محلی برای برگزاری انواع مسابقات ورزشی، جشن‌ها و رویدادهای بزرگ و خاص بوده است، اما به‌طور ثابت از سال ۱۶۵۲ تا ۱۸۶۶، روزهای شنبه و یکشنبه محل جشن‌های بزرگ خانوادگی بود. میدان ناوونا ایتالیا یکی از نخستین بناهایی خواهد بود که درصورت انتخاب تور رم از آن بازدید خواهید کرد.

معماری میدان ناوونا؛ سازه‌ای به سبک باروک

ساختار سیرکوس آگونالیس یا میدان دومیتیال، به شکل یک بیضی بسیار طولانی بود که میدان نووونای امروزی نیز دقیقاً به همان سبک طراحی شده است؛ به عبارت دیگر، در قرن شانزدهم طراحی و تأسیس میدان ناوونا در سبک معماری باروک، توسط کلیسای سانت انی زه این گونه و هنری لورنزو برنینی انجام شد.

دو فواره فعلی نیز در همین قرن در وسط میدان بیضی شکل ناوونا ایجاد شدند. این فواره یا آبنماها از طریق آب گذار آکوا ویرگو، آب مورد نیاز را دریافت می‌کنند. سنگ فرشی که اکنون در میدان ناوونا مشاهده می‌کنیم به قرن ۱۵ برمی‌گردد. کلیسای میدان ناوونا با طرح و نمای فعلی، توسط پاپ اینوسنت دهم در اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ احداث شد.

نام میدان ناوونا همچون نمای آن، برگرفته از میدان دومیتیان است. به این صورت که با الهام از نام سیرکوس آگونالیس، نخست این آگونه، سپس ناوِنه و درنهایت، ناوونا امروزی نام‌گذاری شد. از گذشته تاکنون بازسازی‌های متنوعی بر روی میدان ناوونا انجام گرفته که درنهایت، منجر به تبدیل آن به یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازارهای رم پایتخت ایتالیا شده‌اند. در قرن نوزدهم نیز برای میدان ناوونا پیاده‌رویی ایجاد و در سال‌های گذشته، بازار کریسمی در این میدان ساخته شد.

بناهای موجود در میدان ناوونا

همان‌طور که در توضیحات اشاره کردیم میدان ناوونا سه اثر قدیمی و شگفت‌انگیز دیگر را در خود جای داده است که به محض ورود به این میدان آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. در ادامه، هر یک از آثار موجود در میدان پیاتزا ناوونا را به‌طور جامع بررسی خواهیم کرد تا هنگام سفر با تور ایتالیا از آن‌ها نیز بازدید کنید.

فواره چهار رودخانه؛ نماد قاره‌های جهان

دلیل اینکه میدان پیاتزا به میدان ناوونا فواره چهار رودخانه معروف است وجود فواره‌ای دارای چهار مجسمه در آن است. فواره چهار رودخانه که به ایتالیایی فونتانا دِی کواَترو فیومی گفته می‌شود در مرکز میدان نصب شده است.

عامل اصلی نام‌گذاری این فواره به چهار رودخانه، وجود چهار مجسمه بزرگ است که به افتخار رودهای بزرگ ریور پلاته، دانوب، نیل و گنگ چهار قاره جهان در میدان ناوونا ساخته شده است.

درحقیقت، هر یک از این چهار مجسمه، نماد بزرگ‌ترین رود یکی از چهار قاره جهان است که بازدید از آن‌ها حسی شگفت‌انگیز را القا می‌کند. در وسط این فواره سنگ بزرگی متعلق به استادیوم سیرکوس آناگولیس قرار دارد. این سنگ نیز نشان رسمی پاپ و ابلیسک است.

کلیسای میدان پیاتزا ناوونا؛ معجزه رویش مو!

از برجسته‌ترین و عظیم‌ترین کلیساهای ایتالیا می‌توان به سانتا انی زه واقع در میدان ناوونا اشاره کرد. این کلیسای بسیار زیبا در سال ۱۶۵۲ به فرمان پاپ اینوسنت دهم در میدان ناوونای حاضر ساخته شد. بنا بر افسانه‌ها، گویا در این مکان قدیسی به نام سانتا انی زه را برهنه کرده بودند، اما درنهایت، برهنگی‌اش با معجزه روییدن موهای زیاد پوشیده شده بود؛ به همین دلیل این محل را به ساخت کلیسا اختصاص دادند.

آثار موجود در میدان ناوونا اعم از فواره چهار رودخانه و کلیسای سانتا انی زه را دو طراح و معمار برجسته و در عین حال رقیب یکدیگر به نام‌های برومینی (طراح کلیسا) و برنینی (معمار آبنمای چهار رودخانه) طراحی و ساخته‌اند.

اجرای نما و ساختار بیرونی کلیسای سانتا انی زه میدان ناوونا دو سال بعد از پایان یافتن فواره چهار رودخانه شروع و در اواخر قرن هفدهم یعنی سال ۱۶۷۰ تمام شد.

فواره فونتانا دل مورو؛ نمایانگر تریتون‌های افسانه‌ای

آبنمای فونتانا دل مورو یا فواره تاریکی که در ضلع جنوبی میدان پیاتزا ناوونا قرار دارد در قرن ۱۷ به واسطه جاکومو دللا پرتا طراحی شد، اما طراح و سازنده مجسمه مرد آفریقایی دلفین به دست در وسط آبنما، برنینتی بوده است. همچنین دیگر مجسمه‌های کوچک اطراف فواره که درواقع نمایانگر تریتون‌های افسانه‌ای هستند در قرن ۱۹ طراحی و ساخته شده‌اند.

فواره نپتون؛ جنگ نپتون با اختاپوس

فواره فونتانا دی نتتونو درحقیقت، القاکننده فواره نپتون است که در سال ۱۵۷۶ یا به عبارتی در اواخر قرن شانزدهم در ضلع شمالی میدان ناوونا ساخته شد. طراحی و ساختن این آبنما نیز به واسطه جاکومو دللا پرتا انجام شده است.

در سال ۱۸۷۸ میلادی برای اینکه این فواره با آبنمای ضلع جنوبی موازی و هم‌تراز باشد مجسمه نپتون به همراه تعدادی پری دریایی در اطرافش وسط آن قرار داده شد. مجسمه نپتون بیان کننده جنگ نپتون با یک اختاپوس است که به‌خوبی تصویرسازی شده است.

فواره تروی یا فونتانا دی تروی؛ فواره عشاق

فواره تروی یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین آبنماهای جهان و دوران باروک است که با طول ۲۶ و عرض ۲۰ متر در منطقه تروی شهر رم، پایتخت ایتالیا احداث شده است. این آبنما که به فواره عشاق نیز معروف است در سال ۱۹ پیش از میلاد با هدف آب موردنیاز به حمام‌ها، توسط آگریپا داما امپراتور آگوستوس در انتهای مسیر قنات آکوا ورجینه ساخته شد.

منبع تأمین آب فواره، چشمه سالونه در چهارده مایلی شهر رم است. ساخت فواره ابتدا به دستور پاپ اوربان هشتم، توسط معمار سرشناس لورنزو برنینی شروع شد، اما با مرگ پاپ متوقف شد. یک قرن بعد یعنی در سال ۱۷۳۲ به فرمان پاپ دیگری با نام کلمنت دوازدهم، نیکولا سالوی معمار، طراحی‌های برنینی برای ساخت فواره، در مدت سی سال اجرا شد.

معماری فواره تروی به سبک باروک است. مجسمه بزرگ قرارگرفته در مرکز آبنما نماد نپتون یا خدای دریاست که در حال راندن ارابه صدف مانند به واسطه دو اسب است.

تمامی مجسمه‌های ساخته‌شده در فواره تروی اعم از اسب‌ها، آب و تریتون نمادهای خاصی دارند. افسانه معروفی که از گذشته‌های دور تا به امروز بیان می‌شود مبنی بر این است که اگر یک سکه را با دست راست و سمت شانه راست خود به درون حوضچه فواره بیندازید دوباره به شهر رم خواهید آمد.

سایر جاهای دیدنی رم

ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که تاریخ و تمدنی قوی و خارق‌العاده دارد. مستندات تأیید این جمله، آثار و بناهای عظیم و شگفت‌انگیز بی‌شماری است که در نقاط مختلف آن می‌درخشند. علاوه بر موارد ذکرشده، در زیر به‌صورت خلاصه و مفید دو مورد دیگر از مشهورترین و مسحورکننده‌ترین جاهای دیدنی رم این مرکز تاریخ و تمدن را بررسی و تعریف کرده‌ایم.

طاق کنستانتین؛ سازه‌ای زیبا در کولوسئوم رم

یکی از معروف‌ترین و زیباترین طاق‌های تاریخی جهان طاق نصرت یا کنستانتین است که به کنستانتین اول امپراتور مسیحی رم تعلق دارد. محل احداث طاق کنستانتین تپه‌های پالاتینه در میان کولوسئوم رم است.

قلعه سنت آنجلو؛ استوانه‌ای نظامی

قلعه سنت آنجلو یا آرامگاه هادریان در سال ۱۳۵ پیش از میلاد برای امپراتور هادریانوس در شمال غربی مرکز شهر رم ساخته شد. ساختار این قلعه مدور و استوانه‌ای شکل است. قلعه سنت آنجلو سال‌های زیادی در اختیار امپراتوری‌های مختلف قرار گرفت و در زمان امپراتوری ناپلئون هم پادگان نظامی بود. امروزه این قلعه به موزه تبدیل شده است.

سخن پایانی

ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که در زمینه هنر، معماری، نقاشی، تاریخ و فرهنگ پیشرو است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. مسافرت به کشور ایتالیا و بازدید از شهرهای مختلف آن، به‌ویژه شهر رم که مرکز نمایش آثار و بناهای عظیم و فوق‌العاده است، قطعاً تجارب و خاطرات لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهند زد.

از این‌رو در مقاله حاضر سعی کردیم مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور متمدن و موفق در زمینه اصالت و تاریخ خود را به‌صورت جامع و کاربردی معرفی کنیم تا درنهایت، سفری توأم با آگاهی و رضایت را تجربه کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات