کاخ الجعفریه

3 ماه پیش 0 دیدگاه

 

در این مقاله همراه با ما به نیمه دوم سده پنجم هجری سفر کنید و در کاخ الجعفریه یا دارالسرور قدم بزنید. الجعفریه یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی اسپانیاست که سالانه هزاران نفر برای بازدید از این سازه به اسپانیا سفر می‌کنند.

امروزه این کاخ، در سراسر جهان نماد تمدن اسلامی و آندلس قدیم شناخته می‌شود. همچنین از نظر معماری و تاریخ جایگاه ویژهی و بسیار بالایی دارد. در مقاله حاضر، قصد داریم کاخ الجعفریه را به‌صورت اختصاصی و جامع مورد بررسی کنیم؛ از این‌رو برای آشنایی بیشتر با ارزش‌های این تمدن خارق‌العاده پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

کاخ الجعفریه؛ کاخ شاد پادشاه

کاخ الجعفریه کاخ تابستانی بنوهود است که در قرن ۱۱ میلادی و نیمه دوم سده پنجم هجری ساخته شد. ابوجعفر احمد بن سلیمان پادشاه ساراگوسا یا سرقسط این سازه را روی سواحل رود ابرود در غرب ساراگوسا بنا کرد و آن را دارالسرور یعنی «کاخ شادی» نام‌ گذاشت.

ابوجعفر، علاوه بر حاکم سارگوسا، یکی از نیرومندترین فرماندهان و مهم‌ترین ملوک الطوایف اندلس بود و به شعر، ریاضی و نجوم علاقه فراوانی داشت؛ به همین دلیل، از دانشمندان و هنرمندان زیادی در کاخ دارالسرور استقبال و حمایت می‌کرد.

در قرن دوازده میلادی، آراگون یا آلفونس اول مسیحی شهر ساراگوسا را تصرف کرد؛ از این‌رو کاخ دارالسرور برای مدتی طولانی، محل اقامت آراگون بود. به دنبال این رویداد، حاکمان جدید، به‌تدریج، تغییراتی در نمای داخلی و بیرونی کاخ ایجاد کردند؛ برای نمونه، باغ بزرگ و شگفت‌انگیز کاخ الجعفریه، در زمان تولد دختر پیتر سوم آراگون به نام او‌ یعنی «حیات سنت ایزابلا» معروف شد.

همچنین بعدها دیگر پادشان کاتولیک و ایزابلا دختر پیتر سوم، کاخی مدجن (به سبک معماری مراکشی) در کاخ جعفریه بنا کردند. با این حال، در قرن بیستم مرمت‌هایی در کاخ صورت گرفت که درنتیجه، معماری‌اش را به همان معماری و نمای دوره بنوهود شبیه کرد.

کاخ الجعفریه؛ ذوزنقه‌ای سنگی

قصر الجعفریه در ساختاری ذوزنقه‌ای و دیوارهایی با پوشش قطور سنگ طراحی شده است. برج‌های دیده‌بانی مدورشکل درون کاخ، در امتداد دیوار با فاصله‌ منظم و متعادلی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. تنها برج مستطیلی شکل قصر که قدمت بیشتری از دیگر برج‌های آن دارد، برج ضلع شمالی است. البته برج مدور واقع در غرب قصر نیز بعدها با استفاده از سنگ، نمایی مربعی شکل گرفت.

در بخش‌های مختلف کاخ، استخرهای به‌هم‌پیوسته‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر زیبایی ناشی از طراحی منحصربه‌فرد، به‌دلیل انعکاس اتاق‌ها و رواق‌های کاخ، گیرایی و جذابیت خارق‌العاده‌ای را به ببیننده القا می‌کنند. قوس‌های به‌کاررفته در نمای بیرونی و داخلی کاخ، نشان‌دهنده سطح بالای معماری پیچیده و فاخر اسلامی است. به عبارت دیگر، قوس‌های ایجادشده در رواق‌ها و تالارهای اتاق‌ها، در اوج طراحی‌های عظیم و سخت، ظرافت و زیبایی هنر اسلامی را نمایش می‌دهند.

جاهای دیدنی کاخ الجعفریه اسپانیا

کاخ الجعفریه یا دارالسرور مجتمعی بسیار بزرگ است که درون خود آثار و بناهای شگفت‌انگیز دیگری را جای داده است. پس اگر با تور اسپانیا سفر می‌کنید، لحظاتی به‌یاد‌ماندنی از کاخ الجعفریه داشته برای خود ثبت کنید. درحقیقت، قصر الجعفریه متشکل از بخش‌ها و بناهای مختلفی همچون کلیسای سن مارتین، تالار مرمر، مسجد، تختگاه سلطنتی و سالن انتظار است.

بنابراین بازدید از بخش‌های این بناهای زیبا و تأمل‌برانگیز، نیازمند صرف وقت کافی است. مجموعه قصر‌های کاخ و تالار مرمر که به نام تالار طلایی نیز معروف است در بخش شمالی آن قرار دارند. این تالار و قصرها معمولاً جایگاهی اختصاصی برای سخنرانی پادشاهان بودند.

مسجد کاخ نیز در ضلع شرقی ساخته شده است. نمای بیرونی مسجد ساختاری هشت ضلعی دارد که به عبارتی برگرفته از معماری اسلامی است. سالن انتظار، همان‌طور که از نامش پیداست، محلی بود که صاحب منصبان و سایر سران کاخ برای ملاقات با پادشاه در آن منتظر می‌ماندند.

بندر مالاگا؛ مرکز تاریخ و تمدن

مالاگا یکی از قدیمی‌ترین بندرگاهای مدیترنه‌ای در اسپانیاست و در قرن هشتم پیش از میلاد ساخته شده است؛ از این‌رو، به لحاظ تاریخ و تمدن، قدمت بسیاری دارد؛ به‌ویژه که بناهای تاریخی آن نیز از شهرت جهانی برخوردارند. البته بندر مالاگا به‌دلیل داشتن سواحل زیبا، انبوه درختان سرسبز نخل، پوشش گیاهی استوایی، رستوران‌ها و کافه‌های دارای ساختار تاریخی در امتداد سواحل نیز در میان گردشگران محبوب است. برخی از جاهای دیدنی مالاگا عبارت‌اند از:

موزه محل تولد پیکاسو؛ دیدار با مؤثرترین هنرمند قرن 20

یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر مالاگا، موزه محل تولد پابلو پیکاسو است. این موزه در محله قدیمی مالاگا قرار گرفته و درواقع همان خانه‌ای است که پیکاسو در آن متولد شده است. مجموعه آثار نگهداری‌شده در موزه، شامل ۲۳۳ اثر با موضوعاتی نظیر مناظر مختلف، پرتره و طبیعت بی‌جان است.

در این موزه، به‌طورکلی، تمام مراحل هنری و زندگی پابلو پیکاسو به نمایش گذاشته شده است؛ بنابراین بازدید از آن، به‌نوعی شناخت دقیق و عمیق این هنرمند معروف و محبوب جهانی به شمار می‌آید

قلعه خیبرالفارو؛ سازه‌ای معروف روی فانوس

از دیگر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر مالاگا، قلعه خیبرالفارو است که در قرن دهم به دستور عبدالرحمن سوم، حاکم کوردوبا بر روی فانوس دریایی فینیقی‌ها ساخته شد. این قلعه یکی دیگر از دژهای قرون وسطا شناخته می‌شود که معماری آن به سبک اسپانیایی- اسلامی است. اگرچه قلعه خیبرالفارو به‌واسطه یوسف اول، حاکم گرانادا در قرن چهاردهم معروف شد، عمده شهرتش به‌دلیل تصرف سه ماهه‌اش توسط فردیناند و ایزابلا، پادشاهان مسیحی کاتولیک بود.

کلیسای جامع؛ دیدار با مجسمه بانو

این بنا یکی دیگر از جاهای تاریخی و مذهبی بندر مالاگاست که در قرن شانزدهم میلادی بر روی باقی‌مانده بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد این بندر ساخته شد. در طراحی داخلی کلیسای جامع مالاگا، نقاشی و طرح‌های زیادی وجود دارد که به محض ورود به کلیسا، زیبایی مسحورکننده‌ای را القا می‌کنند.

در سمت راست کلیسا، نخستین نمازخانه گروه کر و در دیوارهای چپ، تصویرهای زانوزده پادشاهان کاتولیک طراحی شده است. مجسمه بانو نیز در فضای داخلی کلیسا قرار دارد. این مجسمه را فردیناند و ایزبلا از لشکرکشی‌های خود به آنجا آوردند. کلیسا یک پشت بام پنجاه متری دارد که به سکوی تماشا و ریل‌های ایمنی مجهز است؛ از این‌رو گردشگران برای بازدید از نمای کلی شهر مالاگا می‌توانند به این پشت بام بروند.

زاراگوزای اسپانیا؛ آشنایی با سبک باروک

زاراگوزا اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تاریخی اسپانیاست که در حاشیه رودخانه ابرو قرار گرفته است. شهر زاراگوزا بیش از 2 هزار سال قدمت دارد و به‌طورکلی، محل حکومت پادشاهان مسیحی، رومی و مورها بوده است؛ از این‌رو هریک از این پادشاهی‌ها، درون شهر زاراگوزا آثاری از خود به جای گذاشته‌اند. از مهم‌ترین بناهای تاریخی زارگوزا می‌توان به کلیسای جامع باروک، کاخ الفاجریا و دژهای موری اشاره کرد.

شهر تاریخی زارگوزا آثار برجسته‌ترین هنرمندان بومی را در خود جای داده است. این شهر یکی از مهم‌ترین کتاب‌های بصری در راستای نشان دادن تاریخ روم باستان در قالب تئاترهای رومی، انجمن‌ها و حمام‌های گرم (تا زمان امپراتور اگوستوس) است.

از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی شهر زاراگوزا، کلیسای بانوی ما پیلار است که به سبک منحصر‌به‌فرد باروک طراحی شده است؛ از این‌رو بازدید از آن به‌نوعی آشنایی با معماری باروک و لذت بردن از آن است.

سخن پایانی

اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که برای مدتی نسبتاً طولاتی تحت تسلط فرمانروایان مسلمان بوده است؛ بنابراین متأثر از فرهنگ و هنر مسلمانان، آثار و بناهای تاریخی اسلامی زیادی در شهر‌های مختلف آن ساخته شده است. به همین دلیل، سالانه گردشگران فراوانی برای تماشا از این مکان و ثبت خاطراتی فراموش‌نشدنی وارد این کشور تاریخی می‌شوند.

بازدید از این بناها، به‌ویژه کاخ دالسرور، بندر تاریخی مالاگا و شهر زارگوزا اسپانیا، علاوه بر تفریح و لذت شناختی جامع و مفید درباره تاریخ، هنر، آداب و رسوم، مذهب و فرهنگ ملیت‌های مختلف ارائه می‌دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این سازه زیبا بازدید کنید با کارشناسان ما در رز آبی تماس بگیرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات